Hej!
Vi har nyligen flyttat in i vårt hus. 2 dagar efter inflytt fick vi en vattenskada. Den vattenskada kommer från badrummet på övervåningen.
Huset är äldre och så också badrummet.
Enligt besiktningsmannen var Badrummet brukbart då tätskiktet var helt. Han menade på att det "inte var någon panik" att renovera det varför vi istället har prioriterat mer brådskande behov. Sen inflytt har vi varit utan dusch. Vi har kontaktat säljaren (ett dödsbo) försäkringsbolag. Det visar sig då att med anledning av utebliven betalning fanns ingen försäkring innan tillträde. Vi har varit i kontakt med dödsboägarna som vill frånsäga sig allt ansvar då det står i protokollet att det är äldre skick på badrummet. Nästa vecka kommer ett företag som ska börja riva. Först då vet vi omfattning på skadan. Dödsboägarna vill själva försöka ordna en oberoende besiktningsman vilket vi sagt ja till. Hittills har vi bara kunnat göra en okulär besiktning eftersom vi inte kan se rören i golvet. Vi frågade vid tillträde om dom kände till om det fanns någon skada men svaret var nej.
Någon som varit i samma sits? Hur har ni gått tillväga?

En fråga, eftersom att vattenskadan skedde 2 dagar efter inflytt är det väl rimligen er försäkring som bör gälla?

• Gilla
H-Thomasson och 7 till
  • Laddar…
Skedde vattenskadan efter tillträde är det på er försäkring, inte säljarens, så den saken torde vara oproblematisk. Skedde den före tillträdet har säljaren (dödsboet) eventuellt brustit i sin vårdplikt av objektet.

När det kommer till frånsägande av ansvar är det väl inte mycket att orda om ifall det står i objektsbeskrivningen. Det beskrivs som att det var ett gammalt badrum (vilket i sig inte har något ekonomiskt värde) och att skicket var känt. Inget att hämta här alltså.

Kort sagt: jag har svårt att se att det här skulle vara något ni kan lägga på säljaren.

Edit: skrev om från friskrivning till frånsägande av ansvar likt TS formulering.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
En fråga, eftersom att vattenskadan skedde 2 dagar efter inflytt är det väl rimligen er försäkring som bör gälla?
De första 30 dagarna är det säljarens hemförsäkring som gäller, inte vår.

• Gilla
A555 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skedde vattenskadan efter tillträde är det på er försäkring, inte säljarens, så den saken torde vara oproblematisk. Skedde den före tillträdet har säljaren (dödsboet) eventuellt brustit i sin vårdplikt av objektet.

När det kommer till frånsägande av ansvar är det väl inte mycket att orda om ifall det står i objektsbeskrivningen. Det beskrivs som att det var ett gammalt badrum (vilket i sig inte har något ekonomiskt värde) och att skicket var känt. Inget att hämta här alltså.

Kort sagt: jag har svårt att se att det här skulle vara något ni kan lägga på säljaren.

Edit: skrev om från friskrivning till frånsägande av ansvar likt TS formulering.
De första 30 dagarna är det säljarens hemförsäkring som gäller, inte vår

C Camilla Eriksson5 skrev:
De första 30 dagarna är det säljarens hemförsäkring som gäller, inte vår
Nja, så är det inte riktigt. Uppstår skadan när ni äger huset är det er försäkring som gäller.

Upptäcks däremot en pågående skada inom 30 dagar från tillträde förhandlar försäkringsbolagen om vilket av dem som ska täcka skadan.

Jag skulle därför felanmäla till ert försäkringsbolag och låta det sköta kontakterna med säljaren om dennes ansvar för en eventuell pågående skada.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 11 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, så är det inte riktigt. Uppstår skadan när ni äger huset är det er försäkring som gäller.

Upptäcks däremot en pågående skada inom 30 dagar från tillträde förhandlar försäkringsbolagen om vilket av dem som ska täcka skadan.

Jag skulle därför felanmäla till ert försäkringsbolag och låta det sköta kontakterna med säljaren om dennes ansvar för en eventuell pågående skada.
I det här fallet är det just så, något vi givetvis har kollat upp. Annars hade det varit enkelt att lösa!

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
I köpekontraktet står ofta något om att säljaren ska ha bostaden försäkrad fram till tillträdesdagen. Står det något sånt i ditt kontrakt?

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I köpekontraktet står ofta något om att säljaren ska ha bostaden försäkrad fram till tillträdesdagen. Står det något sånt i ditt kontrakt?
Ja, det står det. Så rent krasst är det ett kontraktsbrott. Frågan är rent juridiskt om det ger något

Claes Sörmland
Det är väl rätt enkelt att lösa. Säljaren får betala ur egen ficka för skadorna med relevanta åldersavdrag om nu läckan skedde före tillträdet. Behövs inget försäkringsbolag för det.

Men stämmer detta i sak, att vattnet läckte före tillträdet? D v s kan man se tecken på detta på något sätt. Annars är väl det typiska att det börjar läcka vid inflytt och ny användning av huset. Vi har väldigt frekvent sådana trådar om läckor från avlopp vid tillträde.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
En byggfirma skickad alltid ut för att foyografera dokumentera, om det är en vattenskada dom syns pågått länge, sånt syns på trä ytskikt, bör ni forografera dokumrntera, be om deras foton ftån byggfirmsn som var där eller kommer för att besiktiga skadan nu. Läste inte inlägget noggrant, har haft and4a vänner dom fått vattenskador

Vi har nyligen flyttat in i vårt hus. 2 dagar efter inflytt fick vi en vattenskada.
Ursäkta en okunnig. Men är säljaren ansvarig att försäkra ett hus han inte längre äger. Eller för den delen, reparera.
För du skriver ju själv att vattenskadan fick ni två dagar efter inflytt.

Farstatjej90
Tror det är bäst att bara lösa det här själva.
Gissar att det kommer ta hundratals timmar arbete och oro att försöka få pengar mot ett motvilligt dödsbo och sen i slutändan kanske ni förlorar ändå.

Badrummet är ju avskrivet så det ersätts inte. Skadorna som uppstått på andra ställen än badrummet kanske (?) ersätts men jag vet inte hur försäkringsbolag ser på såna skador från gamla badrum.. har för mig det finns trådar här där folk har haft problem.

Jag hade snackat med mitt eget försäkringsbolag, man kan alltid också bara chansa på kontakt med dödsboet. Dom verkar ju villiga att besikta och då hade jag gjort det. Men jag hade aldrig stämt dom om det blir stopp på samarbetet. Det kommer kosta betydligt mer än att bara fixa det själv....

🤔

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
I det här fallet är det just så, något vi givetvis har kollat upp. Annars hade det varit enkelt att lösa!
Ni har alltså provat att anmäla till er försäkring och de har vägrat att hjälpa er?

Vem sålde huset?
I säljarbrevet står hur huset är försäkrat fram till tillträde, ni bör kontakta säljare, mäklaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.