Hus byggt 1967.
Bott här sedan 2016.
Regnade en del i fredags men absolut inte det värsta vi har varit med om sålönge vi bott här.
I lördags runt lunch kom dottern som just nu har gillestugan som sitt rum och frågade vad det är som hänt i taket?
Liten blöt fläck på ca 1dm.
Ringde försäkringsbolaget, tog foto. Väntade någon timme för att se om det blev värre men det blev det inte. Därför markerat fläcken med tusch i kanterna för att hålla koll.
Nyfiken och orolig då det finns toalett i anslutning till skadan ovanför.
Skar ned takplattan och mycket riktigt, råsponten också fuktig, och i den stack det igenom en rostig spik någon mm.
Fram med multisågen och kofot och tog loss den brädan, blöt papp och isolering.
Spiken som gått igenom råsponten trillade ned och den har agerat klammer till ett vprör som är muffat mot ett flexibelt stålrör upp i en dosa i hallen till ett föredetta telefon jack. Kabeln låg kvar klippt i röret.
Till saken. Det var ca 20x20cm av isoleringen och pappen som var fuktig resten runtom torrt.
Öppnade upp tillräckligt för att kunna se avlopp och kallvatten till toalettstol.
Har varit öppet i 4 dagar nu och ingen antydan till mer fukt.
Bara stänga igen och sätta gips i taket eller ha lite mer tålamod och vänta?.
Försäkringen lär ju inte täcka detta ändå? Väntar på att någon från sluta riv skal kontakta mig.
Gjutjärnsrören drar med sig rätt mycket att byta nu och det ser hur fint som helst ut där borta och det är ca 1.5m från fläcken. Så tänker att jag väntar med att riva och byta dessa rör.
fick tag i en snäll tekniker som jobbar med att utreda fuktskador som hade lite tid över så han kom förbi och mätte ingen indikation alls på fukt någonstans varken i källare eller entréplan.
köpte en sfärisk fuktindikator på biltema för att ha något att "mäta" med själv också men det är torrt.
Tänker jag har ju ett doshål i hallen där man kan ha lite koll om man stänger igen det och dottern kan flytta ned igen i sitt rum.
Bott här sedan 2016.
Regnade en del i fredags men absolut inte det värsta vi har varit med om sålönge vi bott här.
I lördags runt lunch kom dottern som just nu har gillestugan som sitt rum och frågade vad det är som hänt i taket?
Liten blöt fläck på ca 1dm.
Ringde försäkringsbolaget, tog foto. Väntade någon timme för att se om det blev värre men det blev det inte. Därför markerat fläcken med tusch i kanterna för att hålla koll.
Nyfiken och orolig då det finns toalett i anslutning till skadan ovanför.
Skar ned takplattan och mycket riktigt, råsponten också fuktig, och i den stack det igenom en rostig spik någon mm.
Fram med multisågen och kofot och tog loss den brädan, blöt papp och isolering.
Spiken som gått igenom råsponten trillade ned och den har agerat klammer till ett vprör som är muffat mot ett flexibelt stålrör upp i en dosa i hallen till ett föredetta telefon jack. Kabeln låg kvar klippt i röret.
Till saken. Det var ca 20x20cm av isoleringen och pappen som var fuktig resten runtom torrt.
Öppnade upp tillräckligt för att kunna se avlopp och kallvatten till toalettstol.
Har varit öppet i 4 dagar nu och ingen antydan till mer fukt.
Bara stänga igen och sätta gips i taket eller ha lite mer tålamod och vänta?.
Försäkringen lär ju inte täcka detta ändå? Väntar på att någon från sluta riv skal kontakta mig.
Gjutjärnsrören drar med sig rätt mycket att byta nu och det ser hur fint som helst ut där borta och det är ca 1.5m från fläcken. Så tänker att jag väntar med att riva och byta dessa rör.
fick tag i en snäll tekniker som jobbar med att utreda fuktskador som hade lite tid över så han kom förbi och mätte ingen indikation alls på fukt någonstans varken i källare eller entréplan.
köpte en sfärisk fuktindikator på biltema för att ha något att "mäta" med själv också men det är torrt.
Tänker jag har ju ett doshål i hallen där man kan ha lite koll om man stänger igen det och dottern kan flytta ned igen i sitt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan inte hitta vart det går men jag har sugit med en dammsugare i röret och även kört en dragfjäder så långt jag kommer (1.5m ca sen är det stopp så misstänker en dosa någonstans som jag inte hittat.?Jonatan79 skrev:
Inget vatten någonstans vad jag kan hitta 🤔.
Och har det kommit såpass mkt vatten borde dragfjädern åtminstone bli lite fuktig?
Tänkte det kunde varit inkommande vatten till toaletten kommer ju i samma vägg som dosan i hallen där röret går upp men hela regeln däremellan är torr. Jag förstår ingenting av detta.
Ja jag ska rota lite till i det och riva lite till i vprörets riktning. Vad vi kan se är alla vattenledningar torra.Jonatan79 skrev:
En tanke var att det regnat in på avsatsen till trappan vid entrén. För den är byggd över taket där man kommer ned i källaren och vpröret pekar ditåt, eventuellt är ringklockan dragen till samma svagströmsdosa som tele linan.
Dock sitter ringklockan väl skyddad för väder. Men mäter vi där borta är det torrt också.
Har även funderat på kondens men håller ca 20-22grader i stort sett källaren och 24 uppe ungefär.
Detta är verkligen märkligt.
Det har även regnat 2 dagar nu så det borde komma mer om det vore regnet.
Min gissning är från regnet där små mängder letar sig in. Du är nog något på spåren. Lycka till.A AndLin87 skrev:Ja jag ska rota lite till i det och riva lite till i vprörets riktning. Vad vi kan se är alla vattenledningar torra.
En tanke var att det regnat in på avsatsen till trappan vid entrén. För den är byggd över taket där man kommer ned i källaren och vpröret pekar ditåt, eventuellt är ringklockan dragen till samma svagströmsdosa som tele linan.
Dock sitter ringklockan väl skyddad för väder. Men mäter vi där borta är det torrt också.
Har även funderat på kondens men håller ca 20-22grader i stort sett källaren och 24 uppe ungefär.
Detta är verkligen märkligt.
Det har även regnat 2 dagar nu så det borde komma mer om det vore regnet.
Redigerat:
Vad tänker du om att bygga in gamla gjutjärnsrör igen? De ser jättefina ut och jag vet att den tekniska livslängden har passerat. Men just nu är det nästan viktigaste att bli av med en 14åring som just nu har sin säng i vardagsrummet och tycker det är skitjobbigt att inte kunna gå undan.Jonatan79 skrev:
Att byta rören och dra om allt är ett jättejobb som inte jag tänker ge mig på själv iallafall inte om jag inte måste. finns inget bra ställe att skarva om till plaströr för att bli av med de gamla i taket heller, alla alternativ är lika dåliga känns det som.
Har du kollat rörens insida också? Det går att relina rör så du lär inte behöva riva upp dom i framtiden .A AndLin87 skrev:Vad tänker du om att bygga in gamla gjutjärnsrör igen? De ser jättefina ut och jag vet att den tekniska livslängden har passerat. Men just nu är det nästan viktigaste att bli av med en 14åring som just nu har sin säng i vardagsrummet och tycker det är skitjobbigt att inte kunna gå undan.
Att byta rören och dra om allt är ett jättejobb som inte jag tänker ge mig på själv iallafall inte om jag inte måste. finns inget bra ställe att skarva om till plaströr för att bli av med de gamla i taket heller, alla alternativ är lika dåliga känns det som.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Man brukade det som ångbroms, men mellan uppvärmda boplan så verkar det helt onödigt.
Är något kallvattenrör oisolerat ?
En toalett kan ju användas rätt flitigt när man har gäster & dylikt, & om toaletten fylls upp rusar ju kallt vatten i röret & kyler hela rörets längd.
Är då kringliggande luft 20 grader, så kommer daggpunkt att uppnås & relativt mycket kondensvatten uppstår (och rinner till lägsta punkt & droppar)
Uppstår detta tillräckligt mycket, så kommer dropparna ta sig igenom till undertaket & visa sig på ett sådant sätt som din bild visar.
Kan ta 1 eller 10 år beroende på hur mycket som spolas i toaletten, & kanske tom aldrig synas om toaletten används så lite att det helt hinner torka upp emellan.
Isolera kallvattenrören OM dom INTE är isolerade!
En toalett kan ju användas rätt flitigt när man har gäster & dylikt, & om toaletten fylls upp rusar ju kallt vatten i röret & kyler hela rörets längd.
Är då kringliggande luft 20 grader, så kommer daggpunkt att uppnås & relativt mycket kondensvatten uppstår (och rinner till lägsta punkt & droppar)
Uppstår detta tillräckligt mycket, så kommer dropparna ta sig igenom till undertaket & visa sig på ett sådant sätt som din bild visar.
Kan ta 1 eller 10 år beroende på hur mycket som spolas i toaletten, & kanske tom aldrig synas om toaletten används så lite att det helt hinner torka upp emellan.
Isolera kallvattenrören OM dom INTE är isolerade!
Gjutjärnsrör kan läcka nästan "osynligt" dvs kan finnas ett hål som bara ser ut som lite rost på ytan. Jag var och kikade på fuktskada i ett innertak för fem-sex år sedan som också börjat under ett kraftigt regn, vilket gjorde att vi initialt misstänkte yttre läckage. Läckan var dock på plan 2 av 3 vilket indikerade att läckaget lika gärna kan komma inifrån. Efter att ha felsökt hela yttre delen av hustaket utan att hitta något öppnade vi innertaket, och en bit från läckan löpte ett gjutjärnsrör från badrummet. Inget syntes vid okulär besiktning av röret, men när vi spolade toaletten sipprade små små droppar ut genom ett rostigt parti. Läckan hade pågått i förmodligen åratal men eftersom så lite vatten kom ut varje gång och läckan bara var aktiv när man spolade märktes ingenting på länge. Dessutom svackade innertaket något så vattnet sipprade ut en bra bit från rörets placering. Mitt tips är att du låter någon spola flera gånger i toaletten eller rentav hälla ned vatten med en slang så att du får ett kontinuerligt flöde, och stå själv och kontrollera gjutjärnsröret mycket noga under tiden (gärna en god stund) innan du avfärdar den som möjlig läcka.
Edit: bifogar bild på röret ifråga. Man ser en tydlig droppe. Detta efter att vi spolat I röret.
Edit: bifogar bild på röret ifråga. Man ser en tydlig droppe. Detta efter att vi spolat I röret.
Redigerat:
En sak att tänka på gällande gjutjärnsrör är att de rätt ofta rostar ur i ovansidan först