Byggahus.se

Offerter på stenhus

1. L
    Medlem Nivå 2
    Arkitekten är klar med våra ritningar, bygglov är påbörjat men frågan är nu vem vi ska bygga med...

Är det någon som kan förklara skillnaden mellan följande tillverkare; vad gäller allt från konstruktion till u-värden och även estetik.

Finja betonghus
    Roxi stenhus
    Haaks stenhus
    Lindénvillan
    Stenhusvillan

Vi kan inte så mycket om dessa olika byggtekniker och konstruktioner men vi vill inte ha ett trähus. Det ska var så lite underhåll som möjligt, sunt, långsiktigt, energisnålt o s v.   På de offerter vi fått in skiljer det väldigt mycket i pris på nyckelfärdiga hus, en knapp miljon som mest, där Haaks ligger i topp prismässigt. Hur motiveras dessa priskillnader?

Är det någon som byggt ett stenhus på ca 200 kvm nyckelfärdigt och vill berätta ungefär vad det gick på?

Tacksamma för all hjälp!

//LL

2. N
    Medlem Nivå 3

Re: Offerter på stenhus

Vi har också börjat titta lite på stenhus, men vet ännu så länge inte så där värst mycket om de olika konstruktionerna och vad som skiljer mellan olika tillverkare. Något jag kan bidra med ialla fall är att Roxi stenhus säger att de tror sig bygga de billigaste stenhusen och att slutpriset är ungefär jämförbart med ett trähus (typ Myrsesjö, Trivselhus skulle jag gissa).

3. A
    Medlem Nivå 1

Vi tog in offert från Roxi men fick ett lägre pris hos Örementhus, för ett hus med högre standard. Kanske värt att kolla?

4. K
    Medlem Nivå 4

Stenhus på 200 kvm bör/lär hamna någonstans runt 3400000 för ditt bygge.
    Mindre om du har en delad entrepenad och gör stor del av arbetet själv.

Är själv inne på att använda mig av Finjas betongelement. Dock så tror jag att man ska vara rätt så påstridig i förhandlingar av priset för dessa element.
    När jag ringde till dem och förhörde mig så gav de mig ett riktpris på 4000 per kvadratmeter vägg...vet dock andra som har fått betydligt billigare priser.

En av fördelarna med att använda sig av väggelement är att du får en väldigt snabb byggnadsprocess från det att plattan är klar till dess att du kan lägga på takstolar mm.

Var i kontakt med ROXI stenhus, men dessa har jag inte hört något från....fick inte några broshyrer eller kostnadsförslag av en tämligen arrogant försäljare (blekingeregionen).

För mig så är just att få hemskickat broshyrer något som jag använder för att kolla av hur pass intresserade av kunden de olika husföretagen är.
    Även om jag vet att jag hos många kan ladda hem dem från deras websida.

Värsta fallet (förutom ROXI) var Modulenthus....de ringde mig tre gånger innan de skickade broshyrer. Varje gång de ringde så sa de att de hade skickat innan.

5. K
    Medlem Nivå 4

Såg att någon skrev om Örementhus http://www.orementhus.se/
    Gick till deras websida....var nog den mest intetsägande websida jag har sett från en hustillverkare. :surprised:

6. A
    Medlem Nivå 1

och...?

7. S
    Medlem Nivå 1

HEJ!
    VI HAR FÅTT EN OFFERT PÅ ENBART STOMMEN, DVS BARA YTTERVÄGGARNA!
    VI SKALL BYGGA 156KVM OCH PRISET BLEV 314.000 +MOMS =392 000KR!
    HEDARED SAND O BETONG HETER FÖRETAGET.
    MEN JAG SKALL NOG JÄMFÖRA MED DE ANDRA NI NÄMT MED!

MATTIAS!

8. FamiljenT
    Medlem Nivå 1
    Hur mycket räknar ni komma upp i totalt? Gör ni resten själv?