Hej,
Är en oerfaren markägare som ska bygga sommarhus på tomten. Tomten ligger i Sörmland och jag ska bygga ett lösvirkes huvudhus på 100m2 byggyta med kök och badrum, samt ytterligare ett hus på 25m2 bara två sovrum. Tomten ligger på en liten ö i en liten sjö, vilket försvårar logistiken något.

Jag har fått en offert på totalentreprenad som jag tycker verkar hög. Total kostand för allt är 4.75msek. Framförallt arbetskostnaderna tycker jag verkar vara höga. Det vore intressant att höra forumets synpunkter på nedanstående priser inkl moms. Detta är bara arbetskostnader, inget material.

Snickeri stora huset 100m2: 1,000,000
Snickeri lilla huset 25m2: 250,000
El; 340,000
Vatten och Avlopp: 230,000
Projektledning; 435,000
Våtrum, plattsättning; 75,000
Takläggning; 187,500

Tacksam för hjälp.

Material?

Hur ska allt material transporteras fram och tillbaka?
- Transportbåt? Lasta på och av? Hyra pråm för maskintransport?
- Byggmaterial dit och sopor till ÅVC.

Markarbeten? Sprängning? Maskiner? osv

Lite för lite med underlag för att göra en bra beräkning.
Återkom med mera info så får vi fundera igen.
Mvh Stolsben

Lite mer info:
Arbetskostnad; 2.6 msek
Markförberedning; 0.25 msek
Material (allt inkl kök och badrum); 1.70 msek varav ungefär 0.6 msek består av mestadels glas på en av långsidorna ca 14m.
Transporter (till och från ön, med min transportbåt), samt sophantering; 0.285msek
Totalt runt 4.75 - 4.78msek inkl moms

Det som verkligen sticker ut är arbetskostnad el. 340.000:- !
Bygger nu hus på 210 m2, allt elmaterial och arbetskostnad ca 250.000.

Vad ingår i projektledning?

Det är väl faktumet att det ligger på en ö som gör att arbetskostnaderna drar iväg. Antingen mycket pendling eller så måste snickarna bo på ön, vilket också kostar.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ingår i projektledning?
Samordning, kvalitetssäkring, administration byggmöten underleverantörer och beställare.

Blir runt 38,000 kronor / m2. Kollar man runt på forumet så nämns 25,000 rätt ofta och ibland 30,000 kronor / m2.

Hmmm, ja ca 10tkr/m2 för arbete och ung lika för material om det inte är lyxvilla är normalt, om du inte ska jobba själv. Ta in fler offerter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.