Man ser ofta i filmer från jänkarna på tuben hur de plockar fram en issoleringsplatta i samma storlek som en konstruktionsskiva som de lägger sina skivor på innan de sågar.
Jag kan inte påminna mig att jag sett något sådant här hemma men kanske har jag fel och i så fall är ju tipset kanske enkelt.
Vad använder folk att lägga under när man kör med sänksåg för att kapa skivor.
Vill helst ha något jag antingen kan lägga på en bänkskiva eller på golvet som är enklare och bekvämare än att lägga spillbitar under. Gärna "viktlöst" också
Spillbitar fungerar ju men det är alltid lite bökigt att lägga dem rätt beroende på hur man skall göra snittet.
Jag kan inte påminna mig att jag sett något sådant här hemma men kanske har jag fel och i så fall är ju tipset kanske enkelt.
Vad använder folk att lägga under när man kör med sänksåg för att kapa skivor.
Vill helst ha något jag antingen kan lägga på en bänkskiva eller på golvet som är enklare och bekvämare än att lägga spillbitar under. Gärna "viktlöst" också
Spillbitar fungerar ju men det är alltid lite bökigt att lägga dem rätt beroende på hur man skall göra snittet.
Jag använder en annan skiva helt enkelt. Har en plyfaskiva jag kapar på. Eftersom man kan ställa in sågdjupet ett par meter djupare än materialet man kapar tar det många snitt innan den underliggande skivan blir trött.
Dock har jag tidigare gjort en tabbe och glömt djupinställningen vilket resulterade i att jag sågade igenom både skiva och bock haha
Dock har jag tidigare gjort en tabbe och glömt djupinställningen vilket resulterade i att jag sågade igenom både skiva och bock haha
Skall man finlira brukar jag köra med spillbitar av folierad spånskiva som man kan hitta i närmast obegränsade mängder när folk slänger ut skåp, garderober och sånt. Vet att det sliter på klingan, men det är gratis och ger ett jäkligt fint snitt, vilket inte ett mjukt eller ojämnt material ger.
fetmarkerat = TihiMickeTyr skrev:
Jag använder en annan skiva helt enkelt. Har en plyfaskiva jag kapar på. Eftersom man kan ställa in sågdjupet ett par meter djupare än materialet man kapar tar det många snitt innan den underliggande skivan blir trött.
Ok, verkar som att det är träskivor man använder.
Jag hade hoppats det fanns något annat som inte vägde lika mycket. Otympligt blir det oavsett men blir ju värre med ökad vikt.
Just nu var jag mest nyfiken men på lite sikt kommer jag behöva skaffa något till detta.
Jag hade hoppats det fanns något annat som inte vägde lika mycket. Otympligt blir det oavsett men blir ju värre med ökad vikt.
Just nu var jag mest nyfiken men på lite sikt kommer jag behöva skaffa något till detta.
Mjukt underlag funkar bra till större bitar men håller med, ger inte lika bra stöd till mindre bitar.C cpalm skrev:
Liggunderlag/yogamatta känns som rätt lösning för mig. Tror jag fastnade lite i hur stora skivorna var i de filmer jag sett. Annars borde man ju tänkt på detta själv.
För hur jag tänkt jobba med skivor och sänksåg gör det nog inget att jag får lite sämre snitt med ett mjukt underlag.
För hur jag tänkt jobba med skivor och sänksåg gör det nog inget att jag får lite sämre snitt med ett mjukt underlag.
Jag kör med tjugomillimeters cellplastskiva, 1200 x 600 mm, från Byggmax när jag sågar.
Ska jag kapa en mdf-skiva t ex på längden läger jag ut två skivor cellplast på längden efter varandra och en tredje bredvid som stöd för skivan som ska sågas. Funkar ofta bra att lägga två cellplast på tvären med lite mellanrum för längssnitt. Sista upplägget kör jag när jag kapar skivor på tvären.
Cellplasten väger ingenting, håller länge och är lätt att ställa undan.
//Ronnie
Ska jag kapa en mdf-skiva t ex på längden läger jag ut två skivor cellplast på längden efter varandra och en tredje bredvid som stöd för skivan som ska sågas. Funkar ofta bra att lägga två cellplast på tvären med lite mellanrum för längssnitt. Sista upplägget kör jag när jag kapar skivor på tvären.
//Ronnie
Jag tänker på urflisning på undersidan av ämnet vilket så gott som elimineras när man sågar på ett slätt och hårt underlag. Men det är ju inte i alla sammanhang det spelar någor roll.nanowire skrev:
Är inte det frigolit? Smular inte det väldans i så fall?P Pysslarn skrev:Jag kör med tjugomillimeters cellplastskiva, 1200 x 600 mm, från Byggmax när jag sågar.
//Ronnie
Sågar ett par millimeter ner i cellplasten så det smular minimalt. Dessutom kör man ju grovdammsugare kopplad till sänksågen, det mår de bäst av har jag fått lära mig och man fyller inte verkstaden med damm om man sågar mdf.N Nizztos skrev:
Och apropå urflisning på undersidan är den generellt sett inte så allvarlig eftersom klingans rotation innebär att tänderna går in i materialet från undersidan — urflisning är i allmänhet värre på ovansidan vilket märks tydligt när man kör en vanlig handcirkel utan skena. Gummiläppen på skenan är ju ett splitterskydd plus att Festool har en liten klack på sågen som man kan sänka och låsa mot ytan på den skiva man ska såga, för att minska urslag till höger om snittet. Vet inte hur det ser ut hos andra tillverkare.
Har man problem med urflisning på undersidan har nog faktorer som antal tänder på klingan, dess rotationshastighet samt inte minst matningshastighet större betydelse än underlaget man sågar på.
Givetvis är det mest optimala att såga på en offerskiva såsom ply, mdf, spån eller osb där man nog gör något fel om man får urflisning.
//Ronnie