Byggahus.se
Hej!

Har lite bekymmer med att få till ventilationen i vårt hus.

Huset är ett 1½ plans byggt 1974 och det är från början självdrag men man har monterat en frånluftsfläkt på taket som suger ur badrummen när den startas (startas manuellt)

Har problem med att jag får kallras från köksfläkten som kommer i egen kanal ut på vinden, och vindslukt i köket om jag inte öppnar upp fönster/vädringsfönster i v-rum och s-rum på nedervåningen (köket är på nedervåning).
Då känns det ju som ett tillufts problem, att huset behöver mer luft, så funderar på att installera nya ventiler ovanför fönster i båda rummen, och kanske ett tredje rum som används som kontor på nedervåning.

Men upptäckte precis att jag har ett övertryck på övervåningen när jag var och kikade med rökelse vid tilluftsventilerna på de 3 rummen som består av 2st spaltventiler fönster, och 1st vädringsfönster på glänt.
Röken sugs ut genom ventilerna? Hur kan detta uppkomma? I badrummet där frånluftsdonet sitter så dras röken upp i donet, även om jag öppnar fönstret i badrummet så sugs röken ur där.

Detta test är gjort med frånluftsfläkten avslagen.

Jag antar att det inte borde vara såhär? Hur åtgärdar jag det?

Jättetacksam för tips!
 
E exerg skrev:
[länk]
vid 1½-planshus med ventilation i plåtkanaler blir det oftast: Ritning av 1½-planshusets sektion som visar problem med ventilation i plåtkanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E exerg skrev:
vid 1½-planshus med ventilation i plåtkanaler blir det oftast: [bild]
Tack för input. Jag verkar dock inte ha ”bakvända” luftflöden från badrummen vad jag kan se. Jag ser tydligt att röken från rökelsen sugs in i donet.

Kan det vara något med tilluften och frånluften som behöver justeras? Hur ska tex tallriksventilerna i badrum stå? De går ju att skruva in/ut
Vad skulle tex en för öppen eller stängd frånluftsventil ge för symptom?

Och hur öppen ska tilluften på nedervåning vara?
 
Nej inte om fläkten är igång, men du hade det från köksfläkten som inte är ansluten till fläkten?Skissen är bara ett ex på hur olika höjder på skorstenar/takhuvar kan ha inverkan på sugförmågan. Skruvar du igen en ventil minskar såklart utsuget där men samtidigt ökar utsuget något i de övriga som är anslutna till samma fläkt. För lite utsug i badrum kan bl.a visa sig genom små svarta mögelfläckar i innertaket.
 
Testade att dra igen ventilerna (vädringsfönstren) lite grann på nedervåningen och startade frånluftsfläkten på taket. Men fick ändå ingen luft in genom spaltventilerna på övervåningens två rum med nya fönster. Fick dock in lite luft genom vädringsfönstret på övervåningen som ligger på andra sidan huset (gamla fönster)

Men hade på morgonen när jag vaknade en iskall köksfläktkåpa med tillhörande lukt av vind/isolering och matos i köket..
 
E exerg skrev:
Nej inte om fläkten är igång, men du hade det från köksfläkten som inte är ansluten till fläkten?Skissen är bara ett ex på hur olika höjder på skorstenar/takhuvar kan ha inverkan på sugförmågan. Skruvar du igen en ventil minskar såklart utsuget där men samtidigt ökar utsuget något i de övriga som är anslutna till samma fläkt. För lite utsug i badrum kan bl.a visa sig genom små svarta mögelfläckar i innertaket.
Även med fläkten avstängd så ser jag att frånluftsdonen i badrum suger ur luft. Men ja precis som du säger så suger ju köksfläktens kanal IN luft så det blir ju då ”bakvänt” såklart ja..

Är det idé att låta badrummet på övervåningen suga ut mer luft än nedervåningen? Alltså låta tallriken vara urskruvad mer på över än nedervåning?
 
Kan man "jämna ut" trycket på övervåningen genom att tex ha friskluftsventiler i lägre eller högre höjd på nedervåningen?
 
Var utsugen i huset sitter har ingen betydelse för undertrycket i huset, hela huset fungerar som ett enda stort rum.Däremot är det en stor skillnad för funktionen, vart luftintagen sitter på övervåningen. Jag antar att köksfläktens kanal passerar "kattvinden" och takhuven då befinner sig på den nedre takhalvan(likt på skissen) vilket gör kallraset riktigt markant. Det går att minska bakdraget med ett "riktigt" backspjäll (enklast att montera uppe i takhuven) Leksaksbackspjällen i plast som brukar följa köksfläkten är inte mycket att ha.Samtidigt kan du se till att det blir tätt mellan takhuven och röret så att ingen öppen förbindekse mellan röröppningen och vinden finns. Får du stopp på bakdraget i köksfläkten är chansen större att övertrycket minskar och flyttar du sedan ner luftintagen i sovrummen till under fönstren så får du säkert in frisk luft där åxå.
 
E exerg skrev:
Var utsugen i huset sitter har ingen betydelse för undertrycket i huset, hela huset fungerar som ett enda stort rum.Däremot är det en stor skillnad för funktionen, vart luftintagen sitter på övervåningen. Jag antar att köksfläktens kanal passerar "kattvinden" och takhuven då befinner sig på den nedre takhalvan(likt på skissen) vilket gör kallraset riktigt markant. Det går att minska bakdraget med ett "riktigt" backspjäll (enklast att montera uppe i takhuven) Leksaksbackspjällen i plast som brukar följa köksfläkten är inte mycket att ha.Samtidigt kan du se till att det blir tätt mellan takhuven och röret så att ingen öppen förbindekse mellan röröppningen och vinden finns. Får du stopp på bakdraget i köksfläkten är chansen större att övertrycket minskar och flyttar du sedan ner luftintagen i sovrummen till under fönstren så får du säkert in frisk luft där åxå.
Stort tack för vad som känns som väldigt bra åtgärder. Det är alldeles sant som du säger att köksfläktens kanal kommer ut genom kattvinden och huven blir då någon meter upp från hängrännan.

Jag har tidigare tänkt att man skulle täta mellan huven och röret som kommer upp av risken för regn/snö att leta sig ned där, men det kanske även är där luften letar sig ner och orsakar vindslukt i köket vid matlagning (även vid tillstängd tilluft i v&s-rum på nedervåning.

Jag är inte riktigt med på vart det utrymmet i ”botten” av huven blir? Alltså utanför silvriga flexröret som går mellan köksfläkt och ut genom takhuv. Är det bjälklaget/taket i köket? I så fall kan ju det förklara vindslukten kanske?

Vad tätar man lämpligast detta utrymme med?

Samt ytterligare en fråga;
Borde inte övertrycket på övervåning minska om jag öppnar upp tallriksventil i badrum nedervåning? Jag tänker att luft då letar sig ut där istället för att tryckas upp på övervåning?

Återigen, otroligt tacksam för att du delar med dig av din kunskap. Jag har kört fast själv och kommer inte vidare..
 
Upptäckte att om jag öppnade balkongdörrarna i de 3 rummen på övervåningen (2 av rummen har utgång till 1 balkong på västra sidan, och 1 rum utgång mot balkong östra)
Så får jag IN luft i nederkant, och UT luft i överkant på dörrspringan. Innebär detta att om jag tar upp ett hål i väggen i nederkant, tex bakom element, så kommer det komma IN luft där? Och därefter stänger jag igen spaltventilerna som annars drar UT luft?

Och denna tilluft kommer sedan att leta sig fram och ut genom frånluftsdonet i badrummet på övervåningen?
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.