Byggahus.se
Jag är inne på att sätta in två nya altandörrar men har dålig koll.
En gammal befintlig ska bytas och ett nytt hål för ännu en ny dörr ska fixas (inte från enkel till dubbel utan två separata).
Tänker att det ska vara helglasade och 90cm breda.
Huset är byggt på 90-talet och har 2-glasfönster och så även tidigare dörr. Antar att de nya dörrarna också duger med 2-glas då det inte varit dålig isolerat innan, eller bör man ha 3-glas?
Sen frågan om aluminium, pvc eller trä har jag dålig koll på så hjälp mig gärna där.
Jag har bara tittat lite snabbt på nätet och fått en känsla av att de är dyrt :)

Så vad bör jag tänka på och går det att få tag på altandörrar lite billigare än de man ser i dom vanliga butikerna?
 
2-glas eller 3-glas har inte endast med hur elräkningen ändras utan beroende på uppvärmning och ventilation så kan eventuellt 2-glas samla kondens på insidan som sedan rinner och kan orsaka följdskador med tiden.
En del önskar även 2+1 i sovrum och vardagsrum då de vill ha persienner i dörrarna.
Det finns många diskussioner om det ena är bättre än det andra men svaret är att det beror på...
3-glas eller 2+1 är det som brukar rekommenderas vid byte.
 
1 123abc skrev:
2-glas eller 3-glas har inte endast med hur elräkningen ändras utan beroende på uppvärmning och ventilation så kan eventuellt 2-glas samla kondens på insidan som sedan rinner och kan orsaka följdskador med tiden.
En del önskar även 2+1 i sovrum och vardagsrum då de vill ha persienner i dörrarna.
Det finns många diskussioner om det ena är bättre än det andra men svaret är att det beror på...
3-glas eller 2+1 är det som brukar rekommenderas vid byte.
Ah ok. Bra input!
Jag har luftvärmeväxlare, med koppar i taket som blåser ut luft.
Ventilationen är bra och ingen kondens uppstår.
Upplever inte att de 2-glas fönster som är nu är kalla alls utan isolerar även bra.
Kör rullgardiner utanpå så inga persienner. Känns inte som nåt som behövs.
Båda dörrarna som ska in nu är i vardagsrummet. Den ena går ut på en altan och den andra (nya) ska gå till en inglasad altan.
De båda dörrarna kommer att sitta intill fönster med mörkläggningsgardiner, som används vid behov.
 
Efter att ha sett bilder på fönster i en annan tråd så verkar det som jag har 3 glas i alla fall, och bör ju ha de även på altandörrar.
Men är det ingen som har tips på var man kan få tag på dörrar till bra pris?
 
Tänd ett ljus eller en tändare och räkna antal lågor du ser reflekteras.
Som sagt 3-glas eller 2+1 är det som rekommenderas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.