Jag har en radiator som bara inte vill bli varmt. Jag har provat allt som jag kan komma på, vilket säkerligen inte är allt man kan göra, men får inte till det. Skulle önska tips på hur jag ska gå vidare. Kanske är det att låta en rörmokare kolla på det, men skulle i så fall gärna känna att jag inte missat något uppenbart.

Huset är en 1,5-plans villa med källare byggår 1924. Uppvärmning sker via bergvärme (Thermia Villa Classic 60) och huset har självdrag som ventilation. Bergvärmepumpen har egentligen bara en utesensor, men kör Ngenic Tune med innesensor för att få jämnare temperatur. Rören till radiatorsystemet går i mångt och mycket i väggar och golv, så vet inte exakt hur allt är kopplat, men jag tror att det är ett tvårörssystem.

Övre plan har tre sovrum och ett badrum. Sovrummen är olika stora och har element av olika storlek och typ (alla enkelradiga). Vet inte ålder men skulle gissa mellan 50 och 70-tal. Badrummet om ca 7 kvm med golvvärme (pumpen är dock trasig, men golvet är jämnvarmt).
Entréplan (som ligger "en halv trappa upp") har en öppen planlösning mellan vardagsrum, matplats och kök. Utöver det hall och gästtoa. I vardagsrum och matplats finns tre element av äldre typ, vet ej ålder. I hallen finns element av annan typ, gissningsvis 50 till 70-tal.
Källaren har en gillestuga, tvättstuga och ett gästrum Tvättstugan har golvvärme, gillestugan ett vattenburet konvektorelement och gästrummet/kontoret ett dubbelradigt radiator av modern typ (gissar 10-15 år gammalt).
Till huset finns ett tillbyggt garage och det är här värmepumpen står. I garaget finns ett vattenburet kovektorelement och en radiator från 60 till 80-tal. Värmepumpen står alltså mellan källarplan och entréplan.

Radiatorn som inte blir varmt är det i gästrummet

Det som gjorts är följande.
* Alla ventiler och termostater är bytta
* Luftat, luftat och luftat
* Kollat så att cirkulationspumpen i värmepumpen går. Den vibrerar och låter i alla fall. Den står på max hastighet
* Rensat silfiltret till radiatorsystemet
* Kontrollerat så att det finns korrekt tryck i systemet
* Bytt koppel till radiatorn i gästrummet

Rören till gästrummet går 3-4 meter längs vägg och det går att känna att framledningen är varm, returen är dock kall. Har ingen termometer som jag kan mäta temperatur på ytan av saker, men skillnaden är stor. Kalla dagar kan man känna att värmen i framledningsröret går hela vägen fram till kopplet och till och med en liten bit in i elementet. Värmen känns dock bara på en av de två raderna i radiatorn och avtar i "sidled" från inloppet i radiatorn.

Har som sagt luftat många gånger och det kommer inte en tillstymmelse till luft. Har provat att stänga ventilerna på alla andra element och luftat men det gör ingen skillnad. Även att lufta med stängd returen till radiatorn (ballofix på röret) men inte heller det gör skillnad.


Tar tacksamt emot tips på vad man kan göra för att få upp värmen i radiatorn.


Har hört något om att det ska sitta strypventil på returen från radiatorer och att "felaktigt justerade" radiatorer/strypventiler kan kortsluta systemet på något vis. Har inte rört någon strypventil så vet inte hur de står justerade.Kanske behövs de justeras?

Ngenic-systemet har ett börvärde på 21.5 grader. Följande temperaturer kan mätas
Övervåning: 21.2 , 21.6 och 21.6 grader i sovrummen
Entréplan: 22.1 grad i vardagsrummet, Ngenic-sensorn sitter i hallen och mäter 22 grader
Källaren: Gillestugan 20.9 grader och gästrummet 19.0 grader
Garaget: 16.2 grader
Alla termostater står på max.
 
Har du termostat eller någon annan avstängning på dom som fungerar? Stäng bort dom då och kolla om du får cirkulation i det som inte fungerar.
 
Antagligen stopp (igensatt) returen vid elementet. Kan du komplettera med närbilder om termostat och dess insats och hela radiatorkopplingssats. Då kan jag ge dig bättre svar.
 
dof dof skrev:
Har du termostat eller någon annan avstängning på dom som fungerar? Stäng bort dom då och kolla om du får cirkulation i det som inte fungerar.
Alla radiatorer utom konvektorelementen har termostater. Även golvvärmen. Så går att stänga av de på det viset. Vid ett tillfälle provade jag att stänga alla ventiler på alla andra radiatorer för att sedan lufta den radiatorn som inte blir varm. Minns inte att jag upplevde att radiatorn blev varmare vid det tillfället. Dock osäker hur varmt det var i de andra radiatorerna vid det tillfället, har ju varit rätt milt ute så inte alltid som de är särskilt varma. Efter att vi bytt koppel och fyllde upp radiatorn så blev det dock varmt. Då trodde vi att vi löst problemet, men sen blev det svalt igen.
 
D Skolfastigheter skrev:
Antagligen stopp (igensatt) returen vid elementet. Kan du komplettera med närbilder om termostat och dess insats och hela radiatorkopplingssats. Då kan jag ge dig bättre svar.
Kan tyvärr inte fota just nu då jag inte är hemma. Får göra det om några dagar.
Men kopplet är ett Danfoss RA-K-VB och termostaten en Danfoss RA 2990 Villa.
 
Dumt fråga kanske, har ni öppnat termostaten fullt? Ni bytte koppel mm, men är det öppet koppelns nedre del, alltså det finns en avstängning där sker vattens tillopp/retur. Om detta är stängt ni skulle inte känna värmen heller. Om elementet inte igensatt finns det några teorier kvar, 1. det finns luft bubbla nånstans i returledningen om röret upphöjt, 2. på grund av felaktig flödesjustering vatten leds först närmaste elementerna, om det finns en justeringsventil som kallas SDA (styrventil), men tror inte detta eftorsom de används i större fastigheter. Detta kan vara helt stängt.
 
D Skolfastigheter skrev:
Dumt fråga kanske, har ni öppnat termostaten fullt? Ni bytte koppel mm, men är det öppet koppelns nedre del, alltså det finns en avstängning där sker vattens tillopp/retur. Om detta är stängt ni skulle inte känna värmen heller. Om elementet inte igensatt finns det några teorier kvar, 1. det finns luft bubbla nånstans i returledningen om röret upphöjt, 2. på grund av felaktig flödesjustering vatten leds först närmaste elementerna, om det finns en justeringsventil som kallas SDA (styrventil), men tror inte detta eftorsom de används i större fastigheter. Detta kan vara helt stängt.
Termostaten står på max (högsta siffra) och man ser att den skruvas utåt och att piggen på ventilen rör sig utåt. Så den biten ska vara rätt

Vad gäller kopplets nedre del så har vi inte skruvat något på den. Antog att den stod i fullt "öppet" läge när man köper kopplet. Men det är väl en sak att dubbelkolla.

Är inte helt säker på vad du menar med upphöjt. Rören till den här radiatorn kommer från taket går ner längs väggen och sen parallellt med golvet några meter.

Är som sagt osäker om hur flödesjusteringen är gjord. Har varit lite osäker på hur det går till så har inte gett mig på det. Det kommer iaf vatten till radiatorn, däremot så kan jag inte säkert säga att det flödar fritt i returen. Vet inte hur jag kan testa det.

Just den här radiatorn sitter som sagt under värmepumpen, vet inte om det spelar någon roll.
 
Under sexkantsmuttern på sidan om kopplet sitter en strypventil, lossa muttern och se hur den är, inskruvad= lite flöde, ute helt fullt flöde, sen finns bara att öka farten på cirkpumpen. Det kan stå luft i rören med, gasa på pumpen till max stäng allt annat, kör så ca 1,5 tim , blir det varmt kan du öppna på dom igen och ställ ner pumpen ett par snäpp.
 
Har du en Danfoss termostatventil? Är den inställd på 'N' (Maxflöde)?
 
J jonaserik skrev:
Under sexkantsmuttern på sidan om kopplet sitter en strypventil, lossa muttern och se hur den är, inskruvad= lite flöde, ute helt fullt flöde, sen finns bara att öka farten på cirkpumpen. Det kan stå luft i rören med, gasa på pumpen till max stäng allt annat, kör så ca 1,5 tim , blir det varmt kan du öppna på dom igen och ställ ner pumpen ett par snäpp.
Ok. Får prova det när jag kommer hem sen.
 
L lostinsweden skrev:
Har du en Danfoss termostatventil? Är den inställd på 'N' (Maxflöde)?
Ja, både ventil och termostat är från Danfoss. Lite osäker på vad du menar. Kan man justera termostaten på annat sätt än att vrida på den? Ventilen har jag inte rört. Får erkänna att jag inte läst manualen/installationsanvisningarna för kopplet, så är lite osäker på om ventilen går att justera. Hur brukar man göra det?
 
Inkopplingsschema för värmesystem med märkningar och färgkodade rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan förklara vad jag menar med upphöjt rören. Som du har sagt rören till den här radiatorn kommer från taket går ner längs väggen och sen parallellt med golvet några meter. Frågan är hur ser det ut rören i taket? Rören går upp och sen några meter horisontal och sen en bit neråt igen, då luft trängs upp högsta läge, i så fall måste vara avluftare nånstans, kolla bilden pilen visar var ska den vara avluftaren, det kan vara ovanför pumpen, kolla om det finns sådan och är inte igensatt, annars luften kvar inne röret. Bilden som jag bifogat visar inte nog helheten, men ger lite förståelse. Elementets placering lägre nivå än pumpen.
 
G Greytooth skrev:
Ja, både ventil och termostat är från Danfoss. Lite osäker på vad du menar. Kan man justera termostaten på annat sätt än att vrida på den? Ventilen har jag inte rört. Får erkänna att jag inte läst manualen/installationsanvisningarna för kopplet, så är lite osäker på om ventilen går att justera. Hur brukar man göra det?
Ja du kan ta bort vredet och på själva ventilen sitter en ring med siffra på.
'N' i linje med strecket är max flödet.
Kolla att din är så och kolla videon:
Det hjälper nåt kanske.
 
Tack allihopa för de bra svaren.
Nu har jag lite att testa. Återkommer efter helgen när jag haft tid att kolla runt och provat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.