Jag behöver en liten "minidator" med dubbla nätverksinterface som främst ska fungera som brandvägg/router. Det jag är ute efter är något i stil med de nedan. Kommer att vara igång 24/7/365 så fläktlös, strömsnål och mycket pålitlig är önskvärda egenskaper.

Normalt kommer den att vara utan såväl tangentbord som bildskärm så grafikegenskaper är helt irrelevanta. SSD antar jag är en självklarhet idag. Wifi är ointressant. Billig är naturligtvis bra men inte det viktigaste. De jag tittat på verkar ligga på 2 tkr till 4 tkr så där någonstans antar jag den bör kosta.

Någon som har några bra tips? Något speciellt att tänka på?

Industridator med kylflänsar och olika portar: ljud, LAN, HDMI, VGA, ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Industriell dator eller nätverksutrustning med flänsar för kylning, flera LAN-portar, USB, HDMI och seriell port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart mini-PC bakpanel med anslutningar: USB, HDMI, Ethernet, strömingång och andra portar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P paralun skrev:
Jo en Ubiquiti Edgerouter duger väl och är relativt billig om du är ute efter enbart brandvägg/router. Närmar sig nog EOL men uppdateras fortfarande. Äger en själv.
Tack! Jag var nog lite otydlig för jag vill alltså ha en "fullvärdig" linuxdator där jag styr "allt" som jag önskar. Huvudfunktionen är router/brandvägg men även andra "serverfunktioner" är aktuella.

Denna nya ska ersätta två burkar från 2006 respektive 2013 som båda tuggat på helt problemfritt sedan de skaffades men nu börjar falla för åldersstrecket... Den äldre har faktiskt en "riktig" hårddisk som nu snurrat i princip oavbrutet sedan 2006, rätt imponerande tycker jag.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tack! Jag var nog lite otydlig för jag vill alltså ha en "fullvärdig" linuxdator där jag styr "allt" som jag önskar. Huvudfunktionen är router/brandvägg men även andra "serverfunktioner" är aktuella.

Denna nya ska ersätta två burkar från 2006 respektive 2013 som båda tuggat på helt problemfritt sedan de skaffades men nu börjar falla för åldersstrecket... Den äldre har faktiskt en "riktig" hårddisk som nu snurrat i princip oavbrutet sedan 2006, rätt imponerande tycker jag.
Jo en klar utmaning att hitta något billigt... kollade bland ultra miniburkarna men det är dyrt.
Om man nu sänker priset på en RPi4 och köper till prylarna i Youtube-videon så kanske det är nåt?,
Sen en SSD disk som du själv redan tipsat om.

 
Läste något om att man kan koppla ett extra nic till den nya PCIe headern på Raspberry Pi 5. Kanske kan vara något.

Nu finns iofs inte Raspberry Pi 5 att köpa ännu, och eventuell adapter för extra nic lär ju inte finnas från dag ett...
 
P paralun skrev:
Jo det finns redan för RPi4
[länk]
Just det, compute module 4 exponerar PCIe bussen, tänkte inte på den 😊
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
  • Gilla
lundensaren och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jag har en APU härifrån: [länk] som jag har openbsd på. Tänkte ha den som router/brandvägg när man får tid att fixa nätverket.
Jag har också en, men kör... öh... OpenWRT på min.
 
Tack för många bra tips. Tvärtemot min vana med långa utdragna marknadsundersökningar chansade jag lite och slog till på denna:

Fläktlös mini-PC, Quad Core, Windows 10 Pro, 16GB RAM, 512GB SSD, HD+VGA, industriell design, svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med "kupong" blev priset totalt 3006 kronor och utlovad leverans under nästa vecka. Med dubbla NIC, 16 GB RAM och 512 GB SSD tycker jag inte det borde kunna bli alltför fel men det lär visa sig. En VGA anslutning är faktiskt önskvärd då jag kan använda en gammal skruttskärm vid installation.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tack för många bra tips. Tvärtemot min vana med långa utdragna marknadsundersökningar chansade jag lite och slog till på denna:

[bild]

Med "kupong" blev priset totalt 3006 kronor och utlovad leverans under nästa vecka. Med dubbla NIC, 16 GB RAM och 512 GB SSD tycker jag inte det borde kunna bli alltför fel men det lär visa sig. En VGA anslutning är faktiskt önskvärd då jag kan använda en gammal skruttskärm vid installation.
Hmm, kostade en del och vad ska du med W10 till? Men de kanske kör med scrap-licenser och då är det billigt. Sen om du nu ska köra Linux på burken så är det då detaljerna och ingen hårdvara som behöver blobbar för att funka? Har inte tid att gå igenom exakta detaljerna i burken.
 
P paralun skrev:
Hmm, kostade en del och vad ska du med W10 till?
Absolut ingenting. 😂 Men jag räknar kallt med att jag kan utplåna det så att det försvinner helt spårlöst... 😂

Men tycker du tre tkr är dyrt för denna? Räknar med skaplig besparing på elräkningen jämfört med något äldre "refurbished", eller nuvarande med diverse snurrande saker, men det är väl inget jag direkt räknat på.

P paralun skrev:
Sen om du nu ska köra Linux på burken så är det då detaljerna och ingen hårdvara som behöver blobbar för att funka?
Lite chansning är det som sagt. Det står att den har stöd för Linux men det kan naturligtvis betyda lite vad som helst. Dock brukar det inte vara några större problem att få igång "basfunktionalitet". Det som enligt min erfarenhet brukar kunna krångla är wifi/grafik och liknande och det är ändå inget som ska användas. Men det lär visa sig hur problematiskt/problemfritt det blir.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tack! Jag var nog lite otydlig för jag vill alltså ha en "fullvärdig" linuxdator där jag styr "allt" som jag önskar. Huvudfunktionen är router/brandvägg men även andra "serverfunktioner" är aktuella.

Denna nya ska ersätta två burkar från 2006 respektive 2013 som båda tuggat på helt problemfritt sedan de skaffades men nu börjar falla för åldersstrecket... Den äldre har faktiskt en "riktig" hårddisk som nu snurrat i princip oavbrutet sedan 2006, rätt imponerande tycker jag.
En Mikrotik router har stöd för Docker-containers har säkert edgerouter också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.