Byggahus.se
Hej!

Vi tänker bygga hus och har nu stött på två gånger att någon husförsäljare säger att matrialkostnaderna kommer stiga med ganska mycket. Har såklart hört det på annat håll också.

Första gången var kanske för 6+ månader och nu idag hörde vi det igen. Trodde inte att det var jättemycket procentuellt det skulle gå upp, men det kan gå upp med 30+%. Vi fick idag känslan att vi kanske borde skynda oss att välja/designa hus för att skriva på för en leverantör och då låsa priset.

Min fråga är då, om det finns några här som är lite insatta när det gäller detta? Vi vill ju inte gå på någon slags "säljteknik" om det skulle vara så. Fick höra idag att det priserna har redan höjts och kommer som sagt höjas för alla, "typ igår". Är det så?
 
K
Jag handlar mycket virke och tycker att det börjar bli väl dyrt. Det var inte länge sedan en 45x45 regel kostade 5 kr, jag tror att jag gav 13 kr/metern idag. För en vecka sedan var det 11 kr/metern.

Frågan är ju om man ska lägga sina byggprojekt på is tills priserna sjunker igen eller bita i det sura äpplet och tänka att man sparar in pengarna när man inte kan åka utomlands denna sommaren heller.

Fick ge över 20 kr/meter för 70x45. Nu är det fem år sedan vi byggde vårt hus, men det är typ vad vi gav för våra 170x45 reglar till stommen
 
K Kallebo skrev:
Jag handlar mycket virke och tycker att det börjar bli väl dyrt. Det var inte länge sedan en 45x45 regel kostade 5 kr, jag tror att jag gav 13 kr/metern idag. För en vecka sedan var det 11 kr/metern.

Frågan är ju om man ska lägga sina byggprojekt på is tills priserna sjunker igen eller bita i det sura äpplet och tänka att man sparar in pengarna när man inte kan åka utomlands denna sommaren heller.

Fick ge över 20 kr/meter för 70x45. Nu är det fem år sedan vi byggde vårt hus, men det är typ vad vi gav för våra 170x45 reglar till stommen
När vi pratar om att vänta med bygget, hur länge är det då vi pratar om? Jag kan ju absolut inget om detta men en känsla är ju att det kan vara år vi pratar om?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tydligen har bla canada problem med ngn borre och har i princip stopp på export har jag hört, de är en av världens största exportörer.
Hoss oss höjde de virkespriserna med 20% 1:a april. Der skulle gå upp ytterligare, så det de visste nu var att de trodde de skulle höja ytterligare 20% 1a maj. Och sannolikt fortsätter det då de har sådan brist att de ej kan leverera snart.
Skall själv iväg i veckan och handla allt för mitt sommarprojekt
 
Lopisto Lopisto skrev:
Hej!

Vi tänker bygga hus och har nu stött på två gånger att någon husförsäljare säger att matrialkostnaderna kommer stiga med ganska mycket. Har såklart hört det på annat håll också.

Första gången var kanske för 6+ månader och nu idag hörde vi det igen. Trodde inte att det var jättemycket procentuellt det skulle gå upp, men det kan gå upp med 30+%. Vi fick idag känslan att vi kanske borde skynda oss att välja/designa hus för att skriva på för en leverantör och då låsa priset.

Min fråga är då, om det finns några här som är lite insatta när det gäller detta? Vi vill ju inte gå på någon slags "säljteknik" om det skulle vara så. Fick höra idag att det priserna har redan höjts och kommer som sagt höjas för alla, "typ igår". Är det så?
En ytligt bekant ska bygga nytt i sommar och han påstår att det redan är svårt att få tag i en del virke samt markisolering.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Japp det gäller även cellplast, både långa leveranstider och prisökningar på cellplast just nu.
 
H
Hörde en intervju på radion igår.
Det kommer en ökning på material i början på maj med nu.
Han trodde ca 20 % upp.
De sålde byggmaterial, och de var redan tomma för tryckimpregnerat.
Det kan hända att dom sålt slut tidigare runt september men aldrig i april.
De hade bara kvar lite udda utav tryckat annars var det slut för säsongen.
 
Priset på trävaror är på väg uppåt mest hela tiden.........Sverige exporterar mycket trä just nu och priserna i usa har dragit iväg rejält.
 
H
Sen nämnde dom att Kanada som var en av dom största att exportera virke hade stopp just nu.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ovavsett priserna så får man väl ta och zooma ut lite och titta på den stora bilden.
Ska man bygga ett hus så kan det kanske inte vänta på sig. Så vilket total prisskillnad handlar det om ? Dessa två faktorer får man ju ställa mot varandra.

Kan man vänta så är det ju ett alternativ, men trädmarknaden är ju ganska så likvid och rörlig och det händer grejer konstant.

Jag tycker att jag ofta ser folk som besvärar sig över att priserna gått upp men så handlar det om 20k kronor på en utbyggnad för 300k. Självklart dryga pengar att "behöva lägga" men jag antar att man bygger ut för att man behöver och vad gör dessa 30k om 20 år. Gilla läget eller avstå.
 
H
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ovavsett priserna så får man väl ta och zooma ut lite och titta på den stora bilden.
Ska man bygga ett hus så kan det kanske inte vänta på sig. Så vilket total prisskillnad handlar det om ? Dessa två faktorer får man ju ställa mot varandra.

Kan man vänta så är det ju ett alternativ, men trädmarknaden är ju ganska så likvid och rörlig och det händer grejer konstant.

Jag tycker att jag ofta ser folk som besvärar sig över att priserna gått upp men så handlar det om 20k kronor på en utbyggnad för 300k. Självklart dryga pengar att "behöva lägga" men jag antar att man bygger ut för att man behöver och vad gör dessa 30k om 20 år. Gilla läget eller avstå.

Kompisen driver eget och bygger hus och säljer.
Nästa hus han ska bygga nu har en kostnadsökning på ca 6-700000 kr.

då har han ändå rabatter när han köper.
Så han behöver få ut det extra när han ska sälja huset.
 
H Hallerudsbo skrev:
6-700
H Hallerudsbo skrev:
Kompisen driver eget och bygger hus och säljer.
Nästa hus han ska bygga nu har en kostnadsökning på ca 6-700000 kr.

då har han ändå rabatter när han köper.
Så han behöver få ut det extra när han ska sälja huset.
Nu vet jag ju inte hur mycket virke som behövs, alltså storlek och konstruktion etc. Men oavsett så måste det är röra sig om 10-20% fördyring. Vilket känns absolut kännbart vid ett husbygge då de absoluta talen börjar bli stora.
 
H Hallerudsbo skrev:
Kompisen driver eget och bygger hus och säljer.
Nästa hus han ska bygga nu har en kostnadsökning på ca 6-700000 kr.

då har han ändå rabatter när han köper.
Så han behöver få ut det extra när han ska sälja huset.
I så fall är det antingen ett gigantiskt hus eller så är det mycket mer byggmaterial än bara trävaror och cellplast som gått upp kraftigt i pris.

Lek med tanken att det är trävaror för 200.000 i ett normalt hus. Stomme, takstolar, fasadpanel, gles, OSB. Om detta material blir dubbelt så dyrt så blir det 400.000, dvs en ökning på 200.000kr. Men du skriver om 6-700.000 extra.
Kanske tar han, som så många andra, chansen att öka sina marginaler och skyller på materialpriserna?
 
  • Gilla
Sajmon
  • Laddar…
H
Allt verkar stiga i pris just nu.
De ser en ökning på 40-50 % nu på färg, trä isolering.

Så kostnad för nästa hus har ökat med 6-700000 för dom tyvärr.

det är heller inga 1 miljoners hus de bygger.
De säljer för 10-12 miljoner.
Dock i Stockholm är det ju en 1 på söder.
Men här är det större hus ja.
De bygger dock olika stora hus med men de billigaste dom säljer ligger på 7-8 miljoner.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.