436 945 läst ·
5 724 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Jag brukar sätta i mitten eller slutet av oktober och har aldrig haft problem. Någon enstaka kan vissna men aldrig så många som hälften. Jag odlar i pallkrage (två på höjden) så det blir aldrig dyblött. Det gör kanske skillnad.G Genomklok skrev:
Vi har gjort det tidigare år också, med okej framgång. Förra året tror jag att de tinade och frös med blötsnö så många gånger att blasten ruttnade. Därför fick vi testa något annat. Har dem på friland.mrsnhp skrev:
Det är precis det som jag tror är risken här där jag odlar. Här är vintrarna ömsom kalla och ömsom dyngsura så jag vill inte att vitlöken börjar växa för tidigt. Jag sår i december och i början av februari brukar blasten titta upp på de tidiga sorterna. I slutet av månaden på de lite senare. Jag odlar i upphöjda bäddar eftersom trädgården består av stampad lera.G Genomklok skrev:
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Fantastiskt väder igår, så det blev en dag i trädgården.
Satte ut kronärtskockan och majsen.
Samt den frösådda löken samt sättschalottenlöken.
Passade på att rulla ut citronträden med.
Nu när värmen kommit igen så satte sparrisen fart, förhoppningsvis kan vi börja skörda om någon dag.
Satte ut kronärtskockan och majsen.
Samt den frösådda löken samt sättschalottenlöken.
Passade på att rulla ut citronträden med.
Nu när värmen kommit igen så satte sparrisen fart, förhoppningsvis kan vi börja skörda om någon dag.
Jag verkar iaf få några Astrar 👍 har satt isär dem till egna små celler (detta är andra omgången) så nu verkar jag iaf (än så länge) ha 36 st asterplantor 😊👍
Man får vara glad åt det!
Har dessutom ett litet brätte till med fler.. som oxå ska planteras isär så småningom.. tog fel frön haha så ist för Zinnia.. blev det fler astrar..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har dessutom ett litet brätte till med fler.. som oxå ska planteras isär så småningom.. tog fel frön haha så ist för Zinnia.. blev det fler astrar..)
Du kan så zinnia nu om du vill. Då kan du så ute så får du fina plantorSnigla skrev:
Jag verkar iaf få några Astrar 👍 har satt isär dem till egna små celler (detta är andra omgången) så nu verkar jag iaf (än så länge) ha 36 st asterplantor 😊👍
[bild]
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 009 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 009 inlägg
Kikade in i odlingstunnlarna och Herr sparris har vaknat nu.
I övrigt är det nästan ingenting sått. Nu hade det varit najs med en massa färdiga plantor att sätta ut.
Igår planterade jag om tomaterna. Borde ha gjorts för flera veckor sen. Byggde om lite i min mancave också.
Logga in
Skapa konto
I övrigt är det nästan ingenting sått. Nu hade det varit najs med en massa färdiga plantor att sätta ut.
Igår planterade jag om tomaterna. Borde ha gjorts för flera veckor sen. Byggde om lite i min mancave också.
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Jag har tröttnat bra på de vanliga billiga bärnäten över jordgubbar och vinbär, har någon provat att lägga kattnät över? 🤔
Igår skolade jag om resten av sommarblommorna och nu tältar de i vårt nya växthus. Jag planterade även om tomater, chili och paprika. Dessa står och tältar på altanen. Jag måste hitta på någon bänk för dem att stå på innan jag kan ställa dem bland myrorna i växthuset.
Idag är jag öm och stel om ryggen och nacken 😣
Idag är jag öm och stel om ryggen och nacken 😣
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Uppsala
· 726 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg