G Genomklok skrev:
Vi har gjort samma iakttagelse. Satte sent i november förra året, här i Stockholmstrakten och blev nästan 100 % utfall. Året innan satte vi tidigare och då strök mer än hälften med 😕
Jag brukar sätta i mitten eller slutet av oktober och har aldrig haft problem. Någon enstaka kan vissna men aldrig så många som hälften. Jag odlar i pallkrage (två på höjden) så det blir aldrig dyblött. Det gör kanske skillnad.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Jag brukar sätta i mitten eller slutet av oktober och har aldrig haft problem. Någon enstaka kan vissna men aldrig så många som hälften. Jag odlar i pallkrage (två på höjden) så det blir aldrig dyblött. Det gör kanske skillnad.
Vi har gjort det tidigare år också, med okej framgång. Förra året tror jag att de tinade och frös med blötsnö så många gånger att blasten ruttnade. Därför fick vi testa något annat. Har dem på friland.

G Genomklok skrev:
Vi har gjort det tidigare år också, med okej framgång. Förra året tror jag att de tinade och frös med blötsnö så många gånger att blasten ruttnade. Därför fick vi testa något annat. Har dem på friland.
Det är precis det som jag tror är risken här där jag odlar. Här är vintrarna ömsom kalla och ömsom dyngsura så jag vill inte att vitlöken börjar växa för tidigt. Jag sår i december och i början av februari brukar blasten titta upp på de tidiga sorterna. I slutet av månaden på de lite senare. Jag odlar i upphöjda bäddar eftersom trädgården består av stampad lera.

Redigerat:
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
Överblick av en träram fylld med diverse plantor och frösådder i krukor och lådor, indikerande ett pågående odlingsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lite till går det in...

• Gilla
  • Älska
GladanS och 8 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
[bild]lite till går det in...
Att jag inte tänkte på att använda drivhuset 😮 Mina småplantor står och trängs under lampa i källaren 🙈 En hel del hade ju gått att ställa i den halva av drivhuset där jag inte har sått än.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Fantastiskt väder igår, så det blev en dag i trädgården.
Satte ut kronärtskockan och majsen.
Samt den frösådda löken samt sättschalottenlöken.
Passade på att rulla ut citronträden med.

Nu när värmen kommit igen så satte sparrisen fart, förhoppningsvis kan vi börja skörda om någon dag.

• Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Jag verkar iaf få några Astrar 👍 har satt isär dem till egna små celler (detta är andra omgången) så nu verkar jag iaf (än så länge) ha 36 st asterplantor 😊👍

Asterplantor i olika tillväxtstadier i svarta plantkrukor, märkta med blå etiketter.
Skapa konto

Man får vara glad åt det!

Har dessutom ett litet brätte till med fler.. som oxå ska planteras isär så småningom.. tog fel frön haha så ist för Zinnia.. blev det fler astrar..)

• Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Att jag inte tänkte på att använda drivhuset 😮 Mina småplantor står och trängs under lampa i källaren 🙈 En hel del hade ju gått att ställa i den halva av drivhuset där jag inte har sått än.
Jag har det som är hyfsat köldtåligt ute och resten inne. Och så sår jag i omgångar.

Snigla Snigla skrev:
Jag verkar iaf få några Astrar 👍 har satt isär dem till egna små celler (detta är andra omgången) så nu verkar jag iaf (än så länge) ha 36 st asterplantor 😊👍

[bild]

Man får vara glad åt det!

Har dessutom ett litet brätte till med fler.. som oxå ska planteras isär så småningom.. tog fel frön haha så ist för Zinnia.. blev det fler astrar..)
Du kan så zinnia nu om du vill. Då kan du så ute så får du fina plantor

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Kikade in i odlingstunnlarna och Herr sparris har vaknat nu.
Ung sparrisplanta som börjar spira genom jord och torrt växtmaterial på en odlingsbädd.
Skapa konto

I övrigt är det nästan ingenting sått. Nu hade det varit najs med en massa färdiga plantor att sätta ut.

Igår planterade jag om tomaterna. Borde ha gjorts för flera veckor sen. Byggde om lite i min mancave också.
Plantskola inomhus med hyllor av tomatplantor under växtbelysning och trädgårdsutrustning på arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Jag har tröttnat bra på de vanliga billiga bärnäten över jordgubbar och vinbär, har någon provat att lägga kattnät över? 🤔

Igår skolade jag om resten av sommarblommorna och nu tältar de i vårt nya växthus. Jag planterade även om tomater, chili och paprika. Dessa står och tältar på altanen. Jag måste hitta på någon bänk för dem att stå på innan jag kan ställa dem bland myrorna i växthuset.

Idag är jag öm och stel om ryggen och nacken 😣

Skyddade sommarblommor täckta med grön fiberduk i ett växthus.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har tröttnat bra på de vanliga billiga bärnäten över jordgubbar och vinbär, har någon provat att lägga kattnät över? 🤔
Jag ska försöka bygga skydd av hönsnät, liknande dessa.
Ett långt skydd av hönsnät med grön kantstabilisering placerat på en trottoar.
Tänker mig 2 st som är 150 cm var (tror en lång blir för svår att hantera)

• Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag ska försöka bygga skydd av hönsnät, liknande dessa.
[bild]
Tänker mig 2 st som är 150 cm var (tror en lång blir för svår att hantera)
Har funderat på nått sånt till jordgubbarna, men det är värre med körsbärsträdet och vinbären 😅

• Haha
Mathildatiger
  • Laddar…
Odling av grönsaker i upphöjda odlingsbäddar i en trädgård, med flera spirande växter synliga.
Skapa konto

Idag har vi börjat skörda! 🥳

• Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.