422 096 läst ·
5 466 svar
422k läst
5,5k svar
Odlingshörnan..
Det vi kallar "Padrones" (i mer vardagsmun) heter egentligen Pimientos de Padron - dvs det är deras korrekta sortnamnMathildatiger skrev:
Så när man läser recept t ex så brukar det stå "Pimientos de Padron med flingsalt" eller "Pimientos de Padron med ostfyllning" osv (beroende på vad de har behagat tillaga just den chilin med)
Så du tillagade den på samma sätt men med en annan chilisort hehe. Det finns ju de som gillar de megastarka och gör samma sak med dem.. *hot hot hot*
Skördade du dem gröna? isf kan du prova att vänta tills de mognar över i röd och se om du gillar den smaken och hettan bättre.
Gav inte like för vattenbristen..S sinuslinus skrev:Jag är inte orolig för majsen. Den är skördeklar i slutet på juli.
Majs, zucchini störbönor är någon slags klassisk kombo. Tre systrar eller liknande.
Jag har odlat så några gånger. Eftersom man alltid har platsbrist så brukar det stora bekymret bli vid skörd när man inte kommer åt.
En bild från augusti 2020.
[bild]
Det har inte regnat på länge och det verkar inte komma regn heller. Min 3000 liters tank är nästan helt tom…
Jag kan vattna med kommunalt vatten men trodde regntanken skulle räcka längre än till maj.
Det har bara tregnat här en gång på hela våren! Vår gräsmatta är het gul och numer också bränd.. tack o lo är träden gröna iaf (inkl fruktträd) men det känns väldigt oroande..
Vi har två tunnor med vatten i växthuset.. och det funkar ett tag till.. men vi har inte direkt överskott av vatten för odlingarna...
.. och så. säger de att det vankas supersommar igen! Vill beställa lite regn.. iaf innan den kommer... (gärna regn på natten o sol på dagen)
(japp det är en klassisk kombo ur platssynvinkel hehe.. jag kan tänka mig att det kan vara trassligt att försöka skörda när allt är "stort")
Mja ... Förra året var majsen kanske 20-30 cm när jag satte ut dem. Squashen var vanlig storlek, dvs den storlek jag brukar plantera ut. Den tog sig egentligen inte alls. Trots vatten och näring. Majsen växte bra men jag var lite dålig på att hjälpa till med pollinering så det blev bara några få riktigt fullmatade kolvar. (jättegoda dock) och bönorna som ju inte brukar vara svårodlade precis kom sig egentligen inte. Men jag ska odla majs i min andra trädgård där jag kan ha större odlingar och då kan jag testa tree systrar igen.S sinuslinus skrev:
Nån här som har erfarenhet av att köpa ”färdig” häck, uppåt 150-180cm? Har kollat runt lite och det är ju inte så fasansfullt dyrt när det för som oss handlar om en kortare sträcka, under 5 meter iaf. Behöver man tänka annorlunda hur djupt och brett man behöver gräva?
Rotklumparna är ju större, så bra att gräva lite djupare/vidare. Jordförbättra gärna o gödsla. Det beror ju lite på hur din jord är beskaffad. Lycka till!Storsockret skrev:
Det blir troligen också svårare att få dem att bygga tillräckligt med rötter för att få bra grepp.
För lite stöd i början så riskerar de att ryckas loss och välta, för mycket stöd gör att de inte behöver göra stöd till senare.
För lite stöd i början så riskerar de att ryckas loss och välta, för mycket stöd gör att de inte behöver göra stöd till senare.
Husägare
· Uppsala
· 664 inlägg
Du kommer behöva vattna tokmycket. Bäst är att vänta till hösten då det är fuktigare och inte lika varmt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Vi har väl inte bestämt nåt speciellt, men nånting som klarar sig i vår växtzon och kanske inte är en thujayonna skrev:
Husägare
· Uppsala
· 664 inlägg
A K L E J A - OMPLANTERING
Det började bli trångt i det lilla tråget!
Satte två i varje kruka!
Fick lite hjälp på slutet av trädgårdsmästaren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det började bli trångt i det lilla tråget!
Logga in
Skapa konto
Satte två i varje kruka!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick lite hjälp på slutet av trädgårdsmästaren
Jag trodde knappt att man kan odla fram akleja. Jag har ett gäng blommor som växer och förökar sig som de själva vill i trädgården. Så fort jag har försökt styra upp växtligheten dör dem, men fortsätter växa på någon annan plats. Hoppas att du lyckas!Snigla skrev:
Jag brukar alltid fastna för dem när jag tittar på fröpåsar.. de ser ju ut som söta näpna färgglada små "Disney-figurer".. och man blir glad av dem! Så jag köpte nån påse för att testa.. och det tog sitt lilla tag och testa (gillar eg bara att så sånt som man ser "resultatet direkt av" .. akleja tar lite tid.. och ska ha lite köldperiod också). I år satte jag eg två sorter.. i små tråg.. men en välte och det blev aldrig nått av dem.. men detta tråg tog sig (trots att jag inte ställde det i kylen som var planen.. måste ha räckt med nattkylan!)Naturliv skrev:
Jag hoppas också jag lyckas.. med ett par plantor iaf! Jag satte väl om 20 igår hehe.. (och jag har en känsla av att om de trivs nånstans, kan de börja sprida sig.. men det är bara vad jag tror.. jag vet ej!)
Spännande o prova iaf