Fadai Fadai skrev:
[bild] I år har jag hållit mig bra. Sådde bara några tomater ( o två Pepino) i jan-feb. [bild]
Nu i mars blev det mer tomater, såklart. [bild]
Bara paprika nu, omplanterat en gång. [bild] Har två chillisar dock, att ta sticklingar från, om jag får lust. Kål o rödbetor får bo i växthuset.
Ser ut som odling 2023 är i god form (y):D

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nej ingen värme där.. (därför jag hade tänkt ställa in ett mindre inuti.. oxå i plast - dagarna är ju ok ..och på natten om de vankas ner mot nollan kunde man lägga på en fil el nått)
Nu minns jag inte exakt vad du odlar men rosenskära är känslig och vill inte ha för låg temperatur. Den skulle jag ta in om det blir kallare än 3-4 grader. Zinnia brukar tåla lite lägre temperatur men ingen av dessa två tål frost.
Jag har inte stått mina zinnia än.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Både zinnia och rosenskära tål frost om man sår dem ute från början. Alltså inte i landet utan i små tråg/krukor och ställer lite halvskyddat. Här är Farbror Gröns tankar, han har inte odlat zinnia inne på tio år.
https://farbrorgron.se/vi-sar-zinnia-kallt-och-lyckas-sa-bra/

Jag rekommenderar verkligen att pröva att så kallt, det är så otroligt skönt att slippa rangliga plantor som måste avhärdas och pysslas med. De av mina växter som jag sått kallt i tråg och som kommit upp hade inga problem alls med att det var mellan -12 och -16 några nätter här i förra veckan.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Både zinnia och rosenskära tål frost om man sår dem ute från början. Alltså inte i landet utan i små tråg/krukor och ställer lite halvskyddat. Här är Farbror Gröns tankar, han har inte odlat zinnia inne på tio år.
[länk]

Jag rekommenderar verkligen att pröva att så kallt, det är så otroligt skönt att slippa rangliga plantor som måste avhärdas och pysslas med. De av mina växter som jag sått kallt i tråg och som kommit upp hade inga problem alls med att det var mellan -12 och -16 några nätter här i förra veckan.
Oj, för jag har inte alls den erfarenheten av rosenskäror. Sådde kallt i flera år men jag tycker att jag får mycket bättre plantor och längre blomning när jag sår inne. Jag vill ju dessutom att blommorna ska börja blomma så tidigt som möjligt.

Gjorde ett litet (?) filmklipp till min hemsida jag pysslar med.. om en kryddburk :P

• Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Växande grön planta med blad och vit blomma i kruka inomhus, på en sotig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppsan, paprikan blommar...

Växter i plastpåse på bord, troligen för odling eller skydd. Ljust rum, delvis oskarp bild.
Skapa konto
En kasse med lite olika plantor som får åka med till jobbet imorgon. Det är paprika och chili. Ställer fram de på jobbet med en skylt varsågod och ta en växt eller två och skänk gärna en slant till valfritt välgörande ändamål. Jag har några förslag på välgörande ändamål så folk kan scanna, men det är fri fram att skänka var man vill och hur mycket eller lite man vill.

• Gilla
  • Älska
lundensaren och 7 till
  • Laddar…
Har fortfarande inte planterat varken aubergine, gurka, melon, paprika.. tomatillo eller physalis... för att jag kan inte bestämma mig om jag ska ha det eller ej! Hmmmm... tror nog jag ska ta och plantera ett par aubergine och ett par gurkor och skippa resten.

- - -

Just nu har jag kommit på att det är hög tid att köpa sättpotatis och lök... (förra året var det jag ville ha slut, för jag tydligen var lite sen).. nu håller jag på och åker dit igen på samma sak haha..

Brukar köpa en tidig och en sen (brukar vara Asterix, men förra året var den slut överallt).. och ibland om jag ser någon "rolig" .. som antingen då är på mitten eller sen :)

Vad sätter ni för potatis i år?

Snigla Snigla skrev:
Har fortfarande inte planterat varken aubergine, gurka, melon, paprika.. tomatillo eller physalis... för att jag kan inte bestämma mig om jag ska ha det eller ej! Hmmmm... tror nog jag ska ta och plantera ett par aubergine och ett par gurkor och skippa resten.

- - -

Just nu har jag kommit på att det är hög tid att köpa sättpotatis och lök... (förra året var det jag ville ha slut, för jag tydligen var lite sen).. nu håller jag på och åker dit igen på samma sak haha..

Brukar köpa en tidig och en sen (brukar vara Asterix, men förra året var den slut överallt).. och ibland om jag ser någon "rolig" .. som antingen då är på mitten eller sen :)

Satte Rudoph (sen) förra året, den var väldigt produktiv och vissa riktigt stora knölar. Blir repris i år.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Satte Rudoph (sen) förra året, den var väldigt produktiv och vissa riktigt stora knölar. Blir repris i år.
Den har jag inte hört talas om, måste genast googla :)
God? Fast? gul/vitt kött?

(tillägg: ah.. den var lila/röd också, såg trevlig ut)

Naturliv Naturliv skrev:
Vilket roligt och smart odlingssätt! Jag blir sugen på att sätta upp hängrännor och stuprör bara för att skapa ett självbevattningssystem. På bilden ser det dock inte ut som om de har kopplat det till ett befintligt stuprör.
Nej jag tror bara det var ett odlingssätt/bevattningssätt.. sedan får man fylla på vattnet själv :)

Men det sitter en slang längst ner.. så jag antar att de har bevattningsrör in i "avloppet" och som antagligen sticker in i armarna där plantorna är.. :thinking:

Underblomman växer på:

Gröna plantor i en plastodlingslåda, med etikett, inomhusbelysning, träyta, gömda föremål bakom.
Skapa konto

Unge plantor växer i jord i svart odlingslåda inomhus med suddiga krukväxter i bakgrunden.
Skapa konto

Unghjälte gröna plantor i jord med etikett "UNDER 18" i förgrunden, inomhus odling.
Skapa konto

(y):giggle:

Fadai
Snigla Snigla skrev:

- - -

Jag odlar bara Cherie nu, bra avkastning och jättegod hur man än tillagar den. Kan tillägga att jag älskar att knapra på rå potatis då och då.

• Wow
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Den har jag inte hört talas om, måste genast googla :)
God? Fast? gul/vitt kött?

(tillägg: ah.. den var lila/röd också, såg trevlig ut)
Ja, god och gick bra att lagra. Har några kvar fortfarande faktiskt. Rödskalig men gul inuti.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Gjorde en liten video till :)
Denna gång om en liten chiliomplantering..

Gröna plantor växer i svart bricka mot rörig kontorsbakgrund med papper och datorutrustning.
Skapa konto

Nu börjar jag undra vad jag ska göra med dessa rosenskäror alltså.. de börjar lägga sig ner.. och de flesta har fått några små karaktärsblad (alla ser pigga ut.. men har en känsla av att de snart vill ha lite mer näring/utrymme) ..

?? Är det dags o sära på dem? eller kan de stå trångt ett tag til? (behöver de isf nått stöd?)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.