437 408 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Ser ut som odling 2023 är i god formFadai skrev:
Nu minns jag inte exakt vad du odlar men rosenskära är känslig och vill inte ha för låg temperatur. Den skulle jag ta in om det blir kallare än 3-4 grader. Zinnia brukar tåla lite lägre temperatur men ingen av dessa två tål frost.Snigla skrev:
Jag har inte stått mina zinnia än.
Både zinnia och rosenskära tål frost om man sår dem ute från början. Alltså inte i landet utan i små tråg/krukor och ställer lite halvskyddat. Här är Farbror Gröns tankar, han har inte odlat zinnia inne på tio år.
https://farbrorgron.se/vi-sar-zinnia-kallt-och-lyckas-sa-bra/
Jag rekommenderar verkligen att pröva att så kallt, det är så otroligt skönt att slippa rangliga plantor som måste avhärdas och pysslas med. De av mina växter som jag sått kallt i tråg och som kommit upp hade inga problem alls med att det var mellan -12 och -16 några nätter här i förra veckan.
https://farbrorgron.se/vi-sar-zinnia-kallt-och-lyckas-sa-bra/
Jag rekommenderar verkligen att pröva att så kallt, det är så otroligt skönt att slippa rangliga plantor som måste avhärdas och pysslas med. De av mina växter som jag sått kallt i tråg och som kommit upp hade inga problem alls med att det var mellan -12 och -16 några nätter här i förra veckan.
Oj, för jag har inte alls den erfarenheten av rosenskäror. Sådde kallt i flera år men jag tycker att jag får mycket bättre plantor och längre blomning när jag sår inne. Jag vill ju dessutom att blommorna ska börja blomma så tidigt som möjligt.Dalbotant skrev:
Både zinnia och rosenskära tål frost om man sår dem ute från början. Alltså inte i landet utan i små tråg/krukor och ställer lite halvskyddat. Här är Farbror Gröns tankar, han har inte odlat zinnia inne på tio år.
[länk]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Har fortfarande inte planterat varken aubergine, gurka, melon, paprika.. tomatillo eller physalis... för att jag kan inte bestämma mig om jag ska ha det eller ej! Hmmmm... tror nog jag ska ta och plantera ett par aubergine och ett par gurkor och skippa resten.
- - -
Just nu har jag kommit på att det är hög tid att köpa sättpotatis och lök... (förra året var det jag ville ha slut, för jag tydligen var lite sen).. nu håller jag på och åker dit igen på samma sak haha..
Brukar köpa en tidig och en sen (brukar vara Asterix, men förra året var den slut överallt).. och ibland om jag ser någon "rolig" .. som antingen då är på mitten eller sen
Vad sätter ni för potatis i år?
- - -
Just nu har jag kommit på att det är hög tid att köpa sättpotatis och lök... (förra året var det jag ville ha slut, för jag tydligen var lite sen).. nu håller jag på och åker dit igen på samma sak haha..
Brukar köpa en tidig och en sen (brukar vara Asterix, men förra året var den slut överallt).. och ibland om jag ser någon "rolig" .. som antingen då är på mitten eller sen
Satte Rudoph (sen) förra året, den var väldigt produktiv och vissa riktigt stora knölar. Blir repris i år.Snigla skrev:
Har fortfarande inte planterat varken aubergine, gurka, melon, paprika.. tomatillo eller physalis... för att jag kan inte bestämma mig om jag ska ha det eller ej! Hmmmm... tror nog jag ska ta och plantera ett par aubergine och ett par gurkor och skippa resten.
- - -
Nej jag tror bara det var ett odlingssätt/bevattningssätt.. sedan får man fylla på vattnet självNaturliv skrev:
Men det sitter en slang längst ner.. så jag antar att de har bevattningsrör in i "avloppet" och som antagligen sticker in i armarna där plantorna är..
Jag odlar bara Cherie nu, bra avkastning och jättegod hur man än tillagar den. Kan tillägga att jag älskar att knapra på rå potatis då och då.Snigla skrev:
- - -
Logga in
Skapa konto
Nu börjar jag undra vad jag ska göra med dessa rosenskäror alltså.. de börjar lägga sig ner.. och de flesta har fått några små karaktärsblad (alla ser pigga ut.. men har en känsla av att de snart vill ha lite mer näring/utrymme) ..
?? Är det dags o sära på dem? eller kan de stå trångt ett tag til? (behöver de isf nått stöd?)