437 321 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Me chilibebisarna...mackee skrev:
Nåja.. vi är inte så nogräknade vi heller när det kommer till avhärdning.. för långt o gå och många trappor o plantor!
I år har jag dock en halvplan.. jag ska öppna våra nya balkongdörrar (pardörrar),.. chilisarna står 1,5 m ifrån dem.. både sol o friskluft! Måste ju vara nån form av halv-avhärdning iaf.. (?)
iaf.. det jag skulle säga - bli inte chockad om de du sätter ut får lite skador på bladen (tappar lite blad o stannar lite i växt ett tag) och blir lite hängiga .. de är värmeälskande och inte så vana i början (på slutet av säsongen är de starkare plantor).
En lugn varm dag utan sol är perfekt att börja med (ok om de regnar).. kanske nån solglimt.. men inte mycket mer.
De behöver solskydd (tunn gardin) om det är direktsol..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Kiwano-plantan i vardagsrumsfönstret är numera lika hög som fönstret, så det är dags att plantera utSnigla skrev:
Har haft långhelg med släp, så det har blivit en del projekt, bland annat för att hämta kompostjord på lokala ÅVC, 75kr för en halv kubik tippat på släpet.
Det mesta gick åt till odlingslådorna (totalt 16st).
Brukar vara finfin kompostjord för trädgården (inte bara odlingar).. den är stark dock/näringsrik. Fick ”beredningstips ” första gången vi köpte.. så vi inte skulle bränna plantorna13th Marine skrev:
Kiwano-plantan i vardagsrumsfönstret är numera lika hög som fönstret, så det är dags att plantera ut
Har haft långhelg med släp, så det har blivit en del projekt, bland annat för att hämta kompostjord på lokala ÅVC, 75kr för en halv kubik tippat på släpet.
Det mesta gick åt till odlingslådorna (totalt 16st).
Vi blandade ut den i alla pallkragar utom några där squashen fick bo.. de brukar älska o bo i en gödselhög ju hehe
Där vi köpte, kunde man inte köpa mindre än en skopa (så mycket fylld som man vågade..) för 150 kr.
andra gången var vi osäkra på att vagnen o bilen skulle klara sig hem.,
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
De brukar ha både blandad och oblandad här, men hade inte hunnit få in den ena, de sa att det var oblandad de hade, men när jag väl kom hem kändes det mer som den blandade vi brukar köpa.Snigla skrev:
Brukar vara finfin kompostjord för trädgården (inte bara odlingar).. den är stark dock/näringsrik. Fick ”beredningstips ” första gången vi köpte.. så vi inte skulle bränna plantorna
Vi blandade ut den i alla pallkragar utom några där squashen fick bo.. de brukar älska o bo i en gödselhög ju hehe
Där vi köpte, kunde man inte köpa mindre än en skopa (så mycket fylld som man vågade..) för 150 kr.
andra gången var vi osäkra på att vagnen o bilen skulle klara sig hem.,![]()
Här har de en skopa som rymmer en halv kubik.
Jag blev stoppad av MC-polis förra året om jag inte missminner mig, han trodde jag hade överlast, det kom dit en bil med vågar. Och släpets totala vikt var 1000kg, prick vad den fick väga med last.
Beror ju också mycket på hur mycket fukt där är i, hade jag blivit vägd igår fanns det nog risk för några kilos överlast.
Mina plantor behöver planteras om men har platsbrist... är det dödsdömt att plantera ut squash och solrosor i pallkrage redan nu även om man täcker över med fiberduk???
De stackarna ser väldigt trångbodda ut och tyvärr kommer de inte bli lika varsamt behandlade som chilin och tomaterna.
Bor i Skåne.
De stackarna ser väldigt trångbodda ut och tyvärr kommer de inte bli lika varsamt behandlade som chilin och tomaterna.
Bor i Skåne.
Squashen är lite kinkigJ Jonobe skrev:Mina plantor behöver planteras om men har platsbrist... är det dödsdömt att plantera ut squash och solrosor i pallkrage redan nu även om man täcker över med fiberduk???
Bor i Skåne.
Du/ni kan ju alltid börja med att sätta ut hälften.. blir mindre grejer inne, men om det dör ute har ni nått kvar!
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Blöt jord e förjäkla tungt., även bara i säckform! (När man ska släpa omkring dem i trädgården)13th Marine skrev:
De brukar ha både blandad och oblandad här, men hade inte hunnit få in den ena, de sa att det var oblandad de hade, men när jag väl kom hem kändes det mer som den blandade vi brukar köpa.
Här har de en skopa som rymmer en halv kubik.
Jag blev stoppad av MC-polis förra året om jag inte missminner mig, han trodde jag hade överlast, det kom dit en bil med vågar. Och släpets totala vikt var 1000kg, prick vad den fick väga med last.
Beror ju också mycket på hur mycket fukt där är i, hade jag blivit vägd igår fanns det nog risk för några kilos överlast.
Här vankas inte frost verkar det som. Stabila 9-10 grader dagtid och 3-4 nattetid. Varken snö eller hagel på flera dagar!
Sätta ut hälften kanske är klokt. De växt ju väldigt snabbt så i värsta fall får jag väl bara börja om.
Sätta ut hälften kanske är klokt. De växt ju väldigt snabbt så i värsta fall får jag väl bara börja om.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Vi hade frost igår, så den risken är tyvärr inte riktigt över.
https://www.vackertvader.se/trelleborg/odla#frost-datum
https://www.smhi.se/data/meteorologi/temperatur/genomsnittliga-datum-for-den-sista-varfrosten-1.4072
https://www.vackertvader.se/trelleborg/odla#frost-datum
https://www.smhi.se/data/meteorologi/temperatur/genomsnittliga-datum-for-den-sista-varfrosten-1.4072
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg