mackee mackee skrev:
Okej, första året för mig med odling / växthus.har läst väldigt mycket om olika sätt. Många som sätter upp fiberduk för solens skull.

Men Jag har ju ett 20 tal chiliplantor så ska nog testa sätta ut några direkt utan att göra något mer :cool:
Me chilibebisarna... :surprised:

Nåja.. vi är inte så nogräknade vi heller när det kommer till avhärdning.. för långt o gå och många trappor o plantor!

I år har jag dock en halvplan.. jag ska öppna våra nya balkongdörrar (pardörrar),.. chilisarna står 1,5 m ifrån dem.. både sol o friskluft! Måste ju vara nån form av halv-avhärdning iaf.. (?) :cool:

iaf.. det jag skulle säga - bli inte chockad om de du sätter ut får lite skador på bladen (tappar lite blad o stannar lite i växt ett tag) och blir lite hängiga .. de är värmeälskande och inte så vana i början (på slutet av säsongen är de starkare plantor).

En lugn varm dag utan sol är perfekt att börja med (ok om de regnar).. kanske nån solglimt.. men inte mycket mer.

De behöver solskydd (tunn gardin) om det är direktsol.. (y)

13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Växthuset förberett för säsongen. :love:
Har inte ens städat växthuset än..
Och ni är färdiga för sommarn! :oops:

Avundsjuk.. jag? Nä.. hmmm ;):)

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har inte ens städat växthuset än..
Och ni är färdiga för sommarn! :oops:

Avundsjuk.. jag? Nä.. hmmm ;):)
Kiwano-plantan i vardagsrumsfönstret är numera lika hög som fönstret, så det är dags att plantera ut :D

Har haft långhelg med släp, så det har blivit en del projekt, bland annat för att hämta kompostjord på lokala ÅVC, 75kr för en halv kubik tippat på släpet.
Det mesta gick åt till odlingslådorna (totalt 16st).

• Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Kiwano-plantan i vardagsrumsfönstret är numera lika hög som fönstret, så det är dags att plantera ut :D

Har haft långhelg med släp, så det har blivit en del projekt, bland annat för att hämta kompostjord på lokala ÅVC, 75kr för en halv kubik tippat på släpet.
Det mesta gick åt till odlingslådorna (totalt 16st).
Brukar vara finfin kompostjord för trädgården (inte bara odlingar).. den är stark dock/näringsrik. Fick ”beredningstips ” första gången vi köpte.. så vi inte skulle bränna plantorna

Vi blandade ut den i alla pallkragar utom några där squashen fick bo.. de brukar älska o bo i en gödselhög ju hehe

Där vi köpte, kunde man inte köpa mindre än en skopa (så mycket fylld som man vågade..) för 150 kr.

andra gången var vi osäkra på att vagnen o bilen skulle klara sig hem., :thinking::oops::cool:

• Haha
Satsuki
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Brukar vara finfin kompostjord för trädgården (inte bara odlingar).. den är stark dock/näringsrik. Fick ”beredningstips ” första gången vi köpte.. så vi inte skulle bränna plantorna

Vi blandade ut den i alla pallkragar utom några där squashen fick bo.. de brukar älska o bo i en gödselhög ju hehe

Där vi köpte, kunde man inte köpa mindre än en skopa (så mycket fylld som man vågade..) för 150 kr.

andra gången var vi osäkra på att vagnen o bilen skulle klara sig hem., :thinking::oops::cool:
De brukar ha både blandad och oblandad här, men hade inte hunnit få in den ena, de sa att det var oblandad de hade, men när jag väl kom hem kändes det mer som den blandade vi brukar köpa.

Här har de en skopa som rymmer en halv kubik.
Jag blev stoppad av MC-polis förra året om jag inte missminner mig, han trodde jag hade överlast, det kom dit en bil med vågar. Och släpets totala vikt var 1000kg, prick vad den fick väga med last.

Beror ju också mycket på hur mycket fukt där är i, hade jag blivit vägd igår fanns det nog risk för några kilos överlast.

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
J
Mina plantor behöver planteras om men har platsbrist... är det dödsdömt att plantera ut squash och solrosor i pallkrage redan nu även om man täcker över med fiberduk???

De stackarna ser väldigt trångbodda ut och tyvärr kommer de inte bli lika varsamt behandlade som chilin och tomaterna.

Bor i Skåne.

J Jonobe skrev:
Mina plantor behöver planteras om men har platsbrist... är det dödsdömt att plantera ut squash och solrosor i pallkrage redan nu även om man täcker över med fiberduk???

De stackarna ser väldigt trångbodda ut och tyvärr kommer de inte bli lika varsamt behandlade som chilin och tomaterna.

Bor i Skåne.
Squashen är lite kinkig :thinking: och det vankas minusgrader kommande nätter (iaf här i mitten på skåne).. så jag skulle nog avvakta tills tempen går upp lite.. (jag lyckas alltid halvdöda mina när jag sätter ut dem.. trots att jag ”rastar” dem nån vecka innan varje dag).

Du/ni kan ju alltid börja med att sätta ut hälften.. blir mindre grejer inne, men om det dör ute har ni nått kvar!

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Karlia
Frost är inte bra.. Men den perioden är kanske över i Skåne?

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Satsuki
Karlia Karlia skrev:
Frost är inte bra.. Men den perioden är kanske över i Skåne?
Konstigt nog spår väderprognosen någon minusgrad även i Skåne kommande nätter :mad:

Väderappskärmbild som visar 10-dygnsprognos med varierande temperaturer och väder, inklusive minusgrader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
De brukar ha både blandad och oblandad här, men hade inte hunnit få in den ena, de sa att det var oblandad de hade, men när jag väl kom hem kändes det mer som den blandade vi brukar köpa.

Här har de en skopa som rymmer en halv kubik.
Jag blev stoppad av MC-polis förra året om jag inte missminner mig, han trodde jag hade överlast, det kom dit en bil med vågar. Och släpets totala vikt var 1000kg, prick vad den fick väga med last.

Beror ju också mycket på hur mycket fukt där är i, hade jag blivit vägd igår fanns det nog risk för några kilos överlast.
Blöt jord e förjäkla tungt., även bara i säckform! (När man ska släpa omkring dem i trädgården)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
J
Här vankas inte frost verkar det som. Stabila 9-10 grader dagtid och 3-4 nattetid. Varken snö eller hagel på flera dagar!

Sätta ut hälften kanske är klokt. De växt ju väldigt snabbt så i värsta fall får jag väl bara börja om.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Blöt jord e förjäkla tungt., även bara i säckform! (När man ska släpa omkring dem i trädgården)
Visar också på hur bra den är att hålla vatten i marken!
Perfekt för en sandodlare som mig =)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Karlia
Du kan ju försöka täcka plantorna om det ska bli kallt på nätterna. Kan fungera men inte om det är plantor du är rädd om.

J
Nu började det snöa :crysmile::crysmile::crysmile: trots att det är 6 grader ute.

• Haha
  • Wow
Satsuki och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.