Läckra tomater!
Har legat och mognat inne nån vecka nu..

Mogna, randiga dwarftomater av sorterna Wild Fred och Aftershock i en skål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu dax att käka upp!

Dwarftomater: Wild Fred & Aftershock..

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Härlig storlek på Aji Amarillo! Hand i vit handske håller två stora Aji Amarillo-chilifrukter med fler chilis i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
S
Knasigt att tomaterna på friland fortsätter att mogna utomhus i mitten av oktober. Tog in frilandstomaterna och lite annat igår för nu börjar det bli kallt igen.

Omoget tomatklase hänger på plantan, med gröna och mognande tomater i skålar på marken.
Skapa konto
Tomatplantor med gröna och mognande röda tomater planterade utomhus.
Skapa konto
Gula frilandstomater och gröna bönpodder i en diskho, uppdelade för att sköljas.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Nu är vår ”Sambal” klar :)

Burk med hemgjord sambal med etikett, paketerad och klar.
Skapa konto

Sex små glasburkar med hemlagad sambal, märkta med etiketter som har en blomliknande symbol.
Skapa konto

Packad i småburkar..

• Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Knasigt att tomaterna på friland fortsätter att mogna utomhus i mitten av oktober. Tog in frilandstomaterna och lite annat igår för nu börjar det bli kallt igen.

[bild] [bild] [bild]
Tomaterna är tåliga, speciellt på slutet av säsongen :) har ni haft frost? Här har vi fått skrapa bilrutorna två gånger senaste veckan :o

nu har vi inte så mycket plantor kvar ute, men de vihat (tomater).. harfortfarande frukt! ,

..men vi är lite oroliga för chilin i växthuset (ingen tillskottsvärme) - ett par plantor har inte bytt färg än!

Jag grävde i ett par rabatter idag. Jag visste att det sedan några år växte en svartrot i en av dem. Men jag visste inte hur omfångsrik den var. Det är alltså endast en svartrot på bilden även om den gick sönder när jag tog upp den.
En svartrot uppgrävd och bruten i bitar på ett köksbord med smuts och jordrester.
Skapa konto

Jag tog upp ett stånd med jordärtskockor också. Där fanns även ett par potatisar. Nu blir det gratäng till middag.
Skörd av svartrot, jordärtskockor och potatisar i en metallskål, redo för tillagning.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Åh, potatis och jordärtsskocksgratäng var en strålande idé! Ska genast ut och gräva :D

Oskalade färskpotatisar i en metallhink, vissa med jordrester, inte gröna.
Skapa konto

En del av potatisen var inte otäckt och därmed ogrön.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Laddar för odling 2021.. om tre veckor ska de ner i jorden..

Jaa.. inte alla då! Men rocotosarna är trögstartade och måste planteras innan de andra.

Olika sorters chiliplantor i påsar, redo för plantering, mot mörk bakgrund.
Skapa konto

Förra året planterade vi dem typ 10 november - och i år fick vi skörd på dessa plantor!

Året innan (då satte vi fröna samtidigt med de andra chilisarna i början på januari) fick vi fina plantor, men ingen skörd..(de hann inte med)

• Gilla
  • Wow
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
De "lockar" med minusgrader och snö, så jag tog in vår lilla chili ikväll. Det är några frukter som mognar kvar och en hel del knoppar.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag grävde i ett par rabatter idag. Jag visste att det sedan några år växte en svartrot i en av dem. Men jag visste inte hur omfångsrik den var. Det är alltså endast en svartrot på bilden även om den gick sönder när jag tog upp den.
[bild]

Jag tog upp ett stånd med jordärtskockor också. Där fanns även ett par potatisar. Nu blir det gratäng till middag.
[bild]
Trodde min svartrot var typ missbildad, men den påminde om din.. (när jag väl fick upp den ur jorden). Den skulle alltså troligen se ut som den gjorde.. coolt (y)

provat odla ..hmm.. haverrot nån gång ? (Tror den hette så). Den var också lite skum i utseendet..

kashieda kashieda skrev:
De "lockar" med minusgrader och snö, så jag tog in vår lilla chili ikväll. Det är några frukter som mognar kvar och en hel del knoppar.
5 frostnatten här.. :surprised: Skåne liksom..
Våra chilisar bor kvar i växthuset (ingen extravärme).

Men tomaterna ute har fått vika hädan nu..

Odlarhumor:

Två bilder av skivade tomater som ser ut som grinande ansikten.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Potatis i olika färger sorterade i lådor och hink, skorv syns på några, med gröna växter i en låda och barnben i bildkant.
Skapa konto

Skördat sista potatisen, tyvärr full med skorv så vi vill inte ha den som sättpotatis.

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Skördat sista potatisen, tyvärr full med skorv så vi vill inte ha den som sättpotatis.
Har alltid skorv, inte mycket men lite., och det fast jag inte odlar på samma ställe! Det är nog vattningen jag åker dit på.. när de är små och det är torrt ”vaknar skorven”.. också vid gräsklippsgödsling o övergödsling..

..ska spä ut med lite torv nästa år och vattna järnet! Ett år ska ja väl lyckas..

Skorv el inte, er potatis ser mumsig ut ! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.