returen returen skrev:
i synnerhet när du har fel
Vad menar du är fel i det jag skrivit?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Prova själv med en bil med tjänstevikt under 1500kg så ska du se att du gaggar. ;)
Har ingen koll på småbilar😜

B
J Jo-han skrev:
Olovlig körning får nog anses som långsökt då du i detta fallet har behörigheten att framföra fordonskombinationen men att du kört för fort.

Jämför det med att du kör 100km/h med ett ”lagligt” 80-ekipage så åker du inte på inte olovlig körning för det, utan böter för fortkörning. Skulle därför utgå från att det är fortkörning som gäller i fallet vi diskuterar.
Det borde inte, tycker jag, bli böter på att köra en bil med en tillkopplad bromsad släpvagn i 100 km/tim, om släpvagnen skulle ha ett så kallat Tempo100-bevis som intygar att släpvagnen är besiktad och konstaterad som trafiksäker att köras i max 100 km/tim.
Trots att Tempo100-bevis tillåter en bromsad släpvagn att köras i högst 100 km/tim i främst Tyskland, förutsatt att hastighetsbegränsningen ej är lägre än 100 förstås, så är det ändå inte tillåtet att köra fortare än 80 km/tim i Sverige, just på grund av det att Tempo100-bevis (hittills åtminstone) aldrig har godkänts av Trafikverket eller Transportstyrelsen. Att Tv eller Ts inte infört Tempo100 i Sverige visar starkt att de som jobbar på Tv eller Ts är riktiga djävla klantdjävlar som har stor okunskap om släpvagnar.

Enligt kraven för att få Tempo100-bevis måste en släpvagn vara utrustad med dels effektiva färdbromsar manövrerbara från dragbilens bromspedal, men dels också hydraulisk stötdämpare och en stabilisatorkoppling (som jag antar att de flesta modernare husvagnar har) samt ha däck som är högst 6 år eller nyare - för att kunna anses som trafiksäker att köras i 100. Dragbilen måste dessutom vara utrustad med ABS-bromsar och får inte ha en totalvikt högre än 3,5 ton.
Om en släpvagn har ett intyg på att den är trafiksäker att köras i högst 100 km/tim, då anser jag att en bil med släpvagnen tillkopplad skall vara hastighetsbegränsad till 100 och inte enbart 80.

Tyskland införde Tempo100 inför sommaren 2005, då man smyghöjde hastighetsbegränsningen för en personbil med en tillkopplad släpvagn från 80 till 100 km/tim, och smyghöjningen visar sig ha gett såpass positiva resultat att man beslutat att behålla Tempo100, och då borde det vara en gemensam EU-standard att en bil med en tillkopplad släpvagn får köras i högst 100 km/tim, förutsatt att den uppfyller samtliga kriterier för att anses trafiksäker att köras i 100.
Bakgrunden till försöket att höja 80-gränsen för bilar med en tillkopplad släpvagn var att bilister med släpvagn som sölade i enbart 70-80 km/tim utgjorde en stor trafiksäkerhetsfara på motorvägen, genom att tvinga andra bilister som körde i så hög fart som 100-130 km/tim att göra kraftiga inbromsningar eller riskfyllda körfältsbyten för att kunna undvika kollision och/eller köra om en så mycket långsammare bil med tillkopplad släpvagn - och sådana trafikfarliga scenarion var betydligt lättare att undvika sedan man smyghöjde hastigheten för en bil med en släpvagn till 100 km/tim.
(Plus att även om man inte får köra en bil med en tillkopplad släpvagn fortare än 80 km/tim - ens om man har Tempo100-intyg - så gör flera bilister i Sverige det ändå; det är inte jättesällan man blir omkörd, när man kör 90,0 km/tim på en 90-väg eller 100,0 km/tim på en 100-väg, av en annan bilist med släpvagn som kör i 100-110 km/tim trots att en bilist med släpvagn inte får köra så fort.)

returen returen skrev:
Han har ju rätt och du har fel.
Du säger att du har BE-kort? Man blir mörkrädd.

returen returen skrev:
Ja hur var det nu då, vad var fel?

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
B
S Stuff skrev:
Men vad är det för fordonskombination du pratar om då? I verkligheten, inte bara på papperet.

"SFS 1999:238. Obromsad släpvagn som har en totalvikt som inte överstiger dragfordonets halva tjänstevikt och som inte överstiger 750 kg får framföras i 80 km/tim. Obromsad släpvagn med en totalvikt över bilens halva tjänstevikt, dock högst 750 kg, får framföras i 40 km/tim."

De flesta obromsade släp man ser efter vägarna är ju byggda för att smita in precis på 750 kg. Just för att vara enkla och billiga och får framföras utav i princip vem som helst.

Hur ofta ser man tyngre vagnar som inte är bromsade?
I hastighetstablån står det att ett motordrivet fordon med en tillkopplad obromsad släpvagn får köras i
-högst 80 km/tim om släpvagnen har en totalvikt, eller då den är icke-lastad en tjänstevikt, högst hälften av dragfordonets tjänstevikt
-högst 40 km/tim om släpvagnens totalvikt, eller tjänstevikt då släpvagnen är olastad, är högre än hälften av dragfordonets tjänstevikt
En obromsad släpvagn får dock INTE ha en högre totalvikt än trekvarts (3/4) ton; alla släpvagnar med totalvikt högre än 750 kilo måste vara utrustade med effektiva färdbromsar manövrerbara från dragfordonets bromspedal.

Sen har en handläggare på Transportstyrelsen sagt att ett motordrivet fordon med två tillkopplade bromsade släpvagnar är hastighetsbegränsat till högst 40 km/tim; om ett motordrivet fordon har två tillkopplade släpvagnar varav en eller båda är obromsad/-e eller annars fler än två tillkopplade släpvagnar så får fordonet inte köras fortare än 30 km/tim, liksom om fordonet har ett så kallat efterfordon tillkopplat.
Men hur ofta brukar man köra en bil med fler tillkopplade släpvagnar än en? De flesta fordon brukar bara köra med en släpvagn tillkopplad; semilastbilar kan dock ibland köra med en släpkärra/släpvagn tillkopplad till semitrailern, men ett fordonståg som en semitrailerdragare med påkopplad semitrailer och tillkopplad släpkärra får undantagsvis köras i högre hastighet än 40 km/tim.

• Gilla
Siimon
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Men hur ofta brukar man köra en bil med fler tillkopplade släpvagnar än en? De flesta fordon brukar bara köra med en släpvagn tillkopplad; semilastbilar kan dock ibland köra med en släpkärra/släpvagn tillkopplad till semitrailern, men ett fordonståg som en semitrailerdragare med påkopplad semitrailer och tillkopplad släpkärra får undantagsvis köras i högre hastighet än 40 km/tim.
Traktorer och skogsmaskiner stämmer bra in på det som beskrivs ovan, är det något du är bekant med?

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
I hastighetstablån står det att ett motordrivet fordon med en tillkopplad obromsad släpvagn får köras i
-högst 80 km/tim om släpvagnen har en totalvikt, eller då den är icke-lastad en tjänstevikt, högst hälften av dragfordonets tjänstevikt
-högst 40 km/tim om släpvagnens totalvikt, eller tjänstevikt då släpvagnen är olastad, är högre än hälften av dragfordonets tjänstevikt
En obromsad släpvagn får dock INTE ha en högre totalvikt än trekvarts (3/4) ton; alla släpvagnar med totalvikt högre än 750 kilo måste vara utrustade med effektiva färdbromsar manövrerbara från dragfordonets bromspedal.

Sen har en handläggare på Transportstyrelsen sagt att ett motordrivet fordon med två tillkopplade bromsade släpvagnar är hastighetsbegränsat till högst 40 km/tim; om ett motordrivet fordon har två tillkopplade släpvagnar varav en eller båda är obromsad/-e eller annars fler än två tillkopplade släpvagnar så får fordonet inte köras fortare än 30 km/tim, liksom om fordonet har ett så kallat efterfordon tillkopplat.
Är det på denna nivån vi är alltså? Jag ställde en fråga och 6 månader senare återkommer du med ett svar.
Ingen annan orkar hålla igång en sån diskussion

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
returen returen skrev:
Eftersom tråden ändå är lyft kan du ju passa på att förklara dig nu istället. Vad var fel?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
B
FredrikR FredrikR skrev:
Traktorer och skogsmaskiner stämmer bra in på det som beskrivs ovan, är det något du är bekant med?
Kanske inte, men jag övningskörde med Ford Mondeo årsmodell 2003-2004 innan körkortet, och hade också själv Ford Mondeo tillverkade 2001-2003 när jag själv var bilägare vid 20-21 års ålder...
Jag har själv kollat lite på vilka husvagnar som kan köras med Mondeo årsmodell 2001-2005, eftersom jag varit lite intresserad av husvagnar, och det finns ett antal husvagnar som kan dras av Mondeo; jag tror Mondeo har en släpvagnsvikt upp till 1800 kg, men så gott som alla husvagnar har en totalvikt mellan 1500 och 1800 kg, som alltså är det högsta Mondeo-bilen kan dra. Under såna förutsättningar är det väl inte möjligt att köra fler tillkopplade släpvagnar eller husvagnar än enbart en. De flesta husvagnar är väl heller inte ens konstruerade för att kunna ha en andra släpvagn tillkopplad baktill?
Plus, skulle jag köra en Mondeo med fler tillkopplade släpvagnar än enbart en så skulle väl jag överskrida den maximala släpvagnsvikten? Sen har jag enbart B-körkort (men inte "utökat B-körkort") och med sånt körkort får man endast köra personbil med tillkopplad släpvagn som båda tillsammans har en totalvikt högst 3500 kg. Det är dock inte helt omöjligt för mig att köra husvagn med en Mondeo, om jag skulle vilja ha husvagn, för KABE har faktiskt husvagnar med en totalvikt högst 1400 kg, jag tror Mondeo har en totalvikt av 2,1 ton så då är det ju okej att dra husvagn med totalvikt upp till 1,4 ton (men inte högre än 1,4 för då överskrids ju gränsen 3,5 ton).

• Haha
Stuff
  • Laddar…
Kanske inte, men jag övningskörde med Ford Mondeo årsmodell 2003-2004 innan körkortet, och hade också själv Ford Mondeo tillverkade 2001-2003 när jag själv var bilägare vid 20-21 års ålder...
Jag har själv kollat lite på vilka husvagnar som kan köras med Mondeo årsmodell 2001-2005, eftersom jag varit lite intresserad av husvagnar, och det finns ett antal husvagnar som kan dras av Mondeo; jag tror Mondeo har en släpvagnsvikt upp till 1800 kg, men så gott som alla husvagnar har en totalvikt mellan 1500 och 1800 kg, som alltså är det högsta Mondeo-bilen kan dra. Under såna förutsättningar är det väl inte möjligt att köra fler tillkopplade släpvagnar eller husvagnar än enbart en. De flesta husvagnar är väl heller inte ens konstruerade för att kunna ha en andra släpvagn tillkopplad baktill?
Plus, skulle jag köra en Mondeo med fler tillkopplade släpvagnar än enbart en så skulle väl jag överskrida den maximala släpvagnsvikten? Sen har jag enbart B-körkort (men inte "utökat B-körkort") och med sånt körkort får man endast köra personbil med tillkopplad släpvagn som båda tillsammans har en totalvikt högst 3500 kg. Det är dock inte helt omöjligt för mig att köra husvagn med en Mondeo, om jag skulle vilja ha husvagn, för KABE har faktiskt husvagnar med en totalvikt högst 1400 kg, jag tror Mondeo har en totalvikt av 2,1 ton så då är det ju okej att dra husvagn med totalvikt upp till 1,4 ton (men inte högre än 1,4 för då överskrids ju gränsen 3,5 ton).
Husvagn med tillkopplad vagn i 30, skulle du åka långt på semester?
Med Forrden..

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
FredrikR FredrikR skrev:
Husvagn med tillkopplad vagn i 30, skulle du åka långt på semester?
Med Forrden..
Mata inte trollet.

• Älska
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Mata inte trollet.
Nej, jag borde veta bättre, tyvärr. 🙄

P.S.: Jag undrar f.ö. varför så gott som alla länder utom Storbritannien tillämpar hastighetsenheten kilometer/timme till skillnad från Storbritannien och USA som tillämpar engelska miles/tim?
Det är egentligen inga större svårigheter att ange en viss hastighet i engelska miles/tim, om nu Storbritannien använder miles per timme så borde även övriga Europa använda den enheten, så att övriga Europa anpassar sig något efter Storbritannien.
För att alla andra använder standardiserade SI enheter och mätetal deriverade från det.

Varför borde övriga 43 länder i Europa göra som GB i detta avseende istället för att GB gör som övriga Europa?

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog aldrig nånsin ens ha kört med en andra släpvagn tillkopplad baktill på husvagnen, eftersom en Ford Mondeo inte skulle kunna dra så tungt släp; två släpvagnar tillsammans har väl en totalvikt 2,5-3,0 ton och det är ju mer än Mondeo-bilens släpvagnsvikt (1,8 ton tror jag). Sen har jag inget utökat B-körkort och med endast B-körkort får jag ju bara köra bil med släpvagn som båda har sammanlagd totalvikt högst 3,5 t; enligt fordonsdata har en Mondeo årsmodell 2001-2005 en totalvikt av 2,1 ton, och en husvagn jag vill köra måste därför ha en totalvikt max 1,4 ton.
Enligt Transportstyrelsens föreskrifter får man endast köra bil med fler tillkopplade släpvagnar än en, förutsatt att släpvagnarnas sammanlagda totalvikt icke överstiger bilens högsta släpvagnsvikt.

Jag har f.ö. läst att hastighetsbegränsningen för bil med tillkopplad släpvagn "smyghöjdes" till 100 km/tim (cirka 62 engelska mil/tim) så tidigt som sommaren 2004/2005, dock kanske inte i Sverige då men i Tyskland.
Tyskland planerar att officiellt besluta att hastighetsbegränsningen för bil med en tillkopplad släpvagn ska vara 100 km/tim, under förutsättning att släpvagnen uppfyller villkoren för "Tempo100", allt fler husvagnar i Tyskland har antagligen utrustats med vad som krävs för att köras högst 100.
Det är verkligen stora framsteg av Tyskland, med tanke på att en bil med en släpvagn inte tilläts köras fortare än bara 70 i Sverige innan år 1995, då hastighetsbegränsningen för bil med en släpvagn och för tung lastbil höjdes från 70 till 80.

P.S.: Jag undrar f.ö. varför så gott som alla länder utom Storbritannien tillämpar hastighetsenheten kilometer/timme till skillnad från Storbritannien och USA som tillämpar engelska miles/tim?
Det är egentligen inga större svårigheter att ange en viss hastighet i engelska miles/tim, om nu Storbritannien använder miles per timme så borde även övriga Europa använda den enheten, så att övriga Europa anpassar sig något efter Storbritannien.

-20 mph räknas normalt som 30 kmph (även om 20 mph egentligen är 32 och alltså 2 km för fort för att vara 30 men en sån liten felmarginal borde man kunna tolerera).
-40 kmph är ungefär lika med 25 mph.
-50 kmph är ungefär lika med 30 mph (eller egentligen cirka 31 mph).
-60 kmph är ungefär lika med 37,5 mph.
-64 eller 65 kmph är den ungefärliga km-motsvarigheten till 40 mph.
-Den ungefärliga motsvarigheten till 70 kmph är 45 mph (som dock egentligen är cirka 72,42 kmph och alltså nästan 2 och 1/2 kmph för fort för att vara 70 men en sån felmarginal borde kunna tolereras).
-80 kmph är ungefär lika med 50 mph.
-90 kmph är ungefär lika med 55,925 mph (här borde man hellre avrunda till 56 men man bör avrunda till 55 för att ha hastighetsbegränsningar angivna i 10-tal eller 5-tal).
-100 kmph är ungefär lika med 62,5 mph; 60 mph är ungefär 96,6 kmph.
-110 km/tim är ungefär lika med 68,351 mph; motorvägssträckor med 110-gräns borde tycker jag hellre ha en hastighetsgräns som "112,5" eller "113" för att kunna gå jämnt upp med 70 mph = cirka 112,66 kmph, och just 112,5 ("100+en åttondel av 100") är ändå ganska jämnt tal.
-120 kmph = cirka 75 mph.
-130 kmph = 80 mph (eller mer exakt cirka 80,8 mph).
Vad är ditt syfte med detta inlägg?

• Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.