Intet Intet skrev:
Ja visste att jag läst NissenS glykoldröm någonstans. Tack.

"En skål med glykol på ett ställe katter inte skall vara är bättre. :) Den sköter sig själv medan man sussar gott. ;)"
Och flera inlägg var det också...

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Jag har lyckats få katterna bort från min tomt. Det ska sägas att jag har en mur som går runt, dock på ett ställe så är det en mycket tät häck.
Först så undersökte jag var de kom in. Vilka vägar hade de. Det använde min tomt som genomfartsled. Jag satte upp likannde detta https://www.screwfix.com/p/stv-pest...e-top-flat-prickle-strips-450mm-24-pack/27603

Jag monterade där de gick över. Sedan ändrade de var de gjorde intrånget, jag satte nya skydd (se ovan). Efter ett tag så gav de upp och gick en tur inne på grannens tomt istället. Min nästa eskalering hade varit elstängsel. Jag använder det mot harar och det fungerar bra.

• Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
allergi hund ett staket kommer inte hjälpa

M Miomin skrev:
Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.

Vi har allergier. De ligger och fäller hår i utemöbler, går in om vi har balkongdörren öppen och bajsar på både altan och i pallkragarna.
Vi har i flera år testat spruta vatten etc men detta hjälper endast i några timmar.

Nu tänker vi bygga staket på en kortsida och höja befintligt staket på långsida med hjälp av spalje eller armeringsjärn(exempelvis enligt bild).

Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klättra över. Staketet vi har nu är väldigt lågt så vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försäkra mig om att välja rätt typ av staket.

Vi har en tät häck på en långsida och en kortsida som de inte går igenom när det finns enkelt "villa staket" i nederkant.

Förslagen är alltså:
Staket och grind på kortsida mot vår bilparkering, 180 cm högt. Här får vi bygga "vad vi vill".

Och sedan höja befintligt lågt staket mot grannen med spalje/armeringsjärn. Här måste det vara lite sikt igenom då denna grannen är nära inpå, men välvilligt inställt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.

Tankar och tips om typ av staket? Någon som lyckats bygga bort grannens katter?
Ett staket av typ Gunnebo på 1.80 kan jag rekommendera... Det finns Gunnebo staket som inte heter Gunnebo men är billigare.

I en kommun där jag bodde tidigare hade katterna för vana att pissa i min carport så det stank kattpiss i hela bilen. Pratade m kommunen som förstod problemet.

Jag frågade om jag kunde fånga in katten, ta av halsbandet och lämna in den som upphittad... Kvinnan på kommunen skrattade och sa att det var helt ok.

Kattägare fick då bekosta kattens uppehälle på pensionat och katten fick inte lida.

• Gilla
  • Älska
  • Arg
  • Wow
KnutBörje och 8 till
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Vad är det du nu fantiserat ihop???
Jag har inte skrivit ett ont ord om katter eller att jag skall göra något mot dom. Du har livlig fantasi. Hur många gånger skall jag behöva upprepa att kattägarna är 100% ansvariga, inte katterna.

Ja, det är märkligt, plötsligt har alla innekatter. 😂😂

Nä, alla har väl innekatter i dina kvarter. Menar du att ts fabulerar?

Ja, men du svarar ju aldrig på något.
Antar att du menar just nu i denna tråd? För i tidigare trådar har du ju skrivit väldigt mycket av just detta .
Länkarna talar sitt tydliga språk.

• Gilla
NSS och 2 till
  • Laddar…
Många katter undviker att klättra i svajiga stängsel. Testa nät som inte är stramt uppspänt, det skulle kanske kunna hjälpa. Vi hade ett löst hängande nät för att förebygga olyckor på balkongen och vår katt undvek att klättra i det.
Att diskutera allergi och om några kattraser är tillräckligt allergivänliga är inte en väg framåt. Har du allergi mot pälsdjur är det bästa att inte ha ett sådant djur. Den som verkligen vill ha katt ändå söker lösningar men den som är allergisk ska inte uppmanas att försöka hitta en lämplig kattras, alla är mer eller mindre allergiframkallande. Att skaffa katt ska vara något man gör för att man vill ha en katt, inte för att undvika grannkatterna.

• Gilla
  • Älska
Vildparti och 4 till
  • Laddar…
J
L Len66 skrev:
Jag frågade om jag kunde fånga in katten, ta av halsbandet och lämna in den som upphittad... Kvinnan på kommunen skrattade och sa att det var helt ok.

Kattägare fick då bekosta kattens uppehälle på pensionat och katten fick inte lida.
Är det ett tillvägagångssätt du använder på andra saker också, tex om någon parkerat en cykel utanför ditt staket så slipar du bort ramnumret och släpar ned den till stationen och dumpar den där, så att ägaren inte ska kunna återfå den? Eller tar bort nummerskyltarna på grannens bil du tycker är för högljudd och tjuvkopplar, kör iväg och parkerar den vid värtaterminalen? Är det något av detta som är lämpligt att rekommendera tycker du? Själv tycker jag allt detta är brottsligt och något man absolut inte ska hålla på med.

(Jag kan tipsa om att de flesta katter har chip som förhoppningsvis kollas och de då kommer se att katten du lämnat in bor i huset bredvid, om jag var din granne och du agerade på detta sättet så skulle jag inte ha en så fortsatt positiv syn på dig som granne)

Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Vad är det du nu fantiserat ihop???
Jag har inte skrivit ett ont ord om katter eller att jag skall göra något mot dom. Du har livlig fantasi. Hur många gånger skall jag behöva upprepa att kattägarna är 100% ansvariga, inte katterna.
Har du glömt vad du skrivit vid ett flertal tillfällen förut eller ljuger du?
Oavsett vilket är det oroande, om du inte minns det tycker jag du ska söka hjälp - demens kan gå att bromsa.
Om du regelmässigt ljuger så tycker jag du ska tänka till.
Det du vid upprepade tillfällen skrivit är otrevligt och jag tycker att det bör klassas som brottsligt att uppmana till olagliga saker. Jag vet inte vad forumets regler säger om att uppmana till det, dvs djurplågeri.

• Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Nästan alla utekattsägare i Sverige har parasiten Toxoplasma gondii i hjärnan, som den indirekt påverkar och styr. Du kan helt enkelt inte resonera med dom för parasiten säger till dom att katter och kattpiss är det absolut bästa och viktigaste som finns.

[länk]

”Hos människor är toxoplasmos livshotande för personer med nedsatt immunförsvar samt för ofödda foster, de flesta andra får endast lätta symptom. Det finns dock studier som visar samband där psykiska sjukdomar, som schizofreni, depression och ångestsyndrom är vanligare hos personer som är bärare av toxoplasma.

Det finns också studier som pekar på att det kan påverka på hur utåtriktat, aggressivt eller risktagande en individ beter sig.”
😂😂😂

• Gilla
Intet
  • Laddar…
M Miomin skrev:
Har vi en vecka med 30 grader och strålande sol måste vi ändå plocka in nästan allt så fort vi varit ute, för att allt blir obrukbart om katterna lägger sig på grejerna.
Vi har snygg och relativt nybyggd altan med stora soffor och matplats. Hade gärna velat ha en utematta till sofforna men kan inte på grund av omständigheterna.

Det här med att inte kunna ha öppet på altanen stör mig också enormt. Gick ner i tvättstugan i somras, då jag glömde stänga altandörren och hörde hur mitt barn ropade att katten smet in igen. PANIK.

Bävar för dagar då barnen glömmer altandörren utan uppsikt och att någon av katterna kommer in för att parkera sig i möblerna inomhus.

Jag förstår inte hur kattägare inte förstår hur handikappade allergiker blir. Jag är inte heller så förtjust i kattbajs bland odlingarna och misstänker att fler känner som mig.
Är det hönsnät vi måste ha så överväger jag det nästan. Men hade varit skönt med snyggare alternativ.
Har du funderat på att behandla allergin?

Är den inte så svår, så räcker det ofta med receptfria läkemedel.

Vi har fyra katter, och har allergi mot pollen och katt i familjen, men den blir oproblematisk med ett och annat piller med antihistamin.

Om allergin beror på att ni ser katter som obehagliga djur som hårar på fel ställe, så finns tyvärr inte så mycket att göra.

• Gilla
  • Arg
1718 och 5 till
  • Laddar…
M Miomin skrev:
Kul tips! Men kräver att jag "vaktar" och det är det jag vill komma bort från.

El kanske hade varit något! Vet att min mamma framgångsrikt använde någon typ av eltråd till sniglar som vandrade uppför hennes pallkragar.

Tror det i så fall är bra med lite höjd så att barnen slipper tänka på trådarna. Funderar lite på hur vi ska få till en grind som passar med elen. Kanske får ordna ett valv för att få runt tråden.
Ett valv borde inte se så alltför konstigt eller otymplig ut eftersom vi har rött hus, precis som kommande staketet blir. Men det estetiska är ju klart ett problem när man försöker bygga ett fort.
El är inte bra varken för människor el djur även om den är svag.

Silly Bear Silly Bear skrev:
Hatar man katter för att man inte vill ha grannens katt klättrande på sina utemöbler om man är allergisk?

Tycker snarare det är ganska rimligt att man håller sina djur på sin egen gård, speciellt om allergiska grannar har klagat

Extremt egoistiskt beteende
Om man är allergisk....

Folk är så väldigt allergiska nu för tiden.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har inte läst vad han skrivit förut, jag menar precis det jag skrev

Tycker du kattägare ska kunna släppa ut sina katter hursomhelst så dom pissar i grannars sandlådor repar upp bilar när dom ligger och vilar på motorhuvar?

Egoistiskt beteende om du frågar mig när det bara är vad du och din katt vill som räknas
Jag har aldrig sett ett verkligt fall av att en katt skulle ha repat en bil.

Katter brukar sällan, i princip aldrig lägga sig på utsidan av personbilar..

Gå in i en bil med öppen dörr eller baklucka gör de, eller lägger sig på flaket på en pickup, men inte ligger katter speciellt ofta på t.ex. en motorhuv eller ett biltak.
Det är helt enkelt för blankt och halt, eller för smutsigt.

Sandlåda har man bara under några få år, och det är enkelt att ha ett hönsnätslock som man plockar på och täcker med.

Annars så kissar och bajsar katter lika gärna i rabattjord som i sand.

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.