Nissens Nissens skrev:
Tycker du verkligen att det är ett bra förslag till en allergiker?? 🙄

Det går i stort sett inte att få katterna att hålla sig undan.

Det enda sättet är nog att ta bort katterna permanent.

Man förvånas över att kattägarna ignorerar de problem de ställer till med..
Ja

• Arg
Snnica
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Hatar man katter för att man inte vill ha grannens katt klättrande på sina utemöbler om man är allergisk?

Tycker snarare det är ganska rimligt att man håller sina djur på sin egen gård, speciellt om allergiska grannar har klagat

Extremt egoistiskt beteende
Det är Nissen som har en historik med uttalanden som visar på det.
Samt det han skriver vad han skulle vilja tipsa om men som inte passar här.

Beklagligt beteende, är det något du står bakom?

Det framgår vem mitt svar är riktat mot.

• Gilla
  • Haha
Saaallss och 8 till
  • Laddar…
Det finns ju katter som är allergivänliga ( dock inte 100% säkert att man tål dem så bör ju kollas upp). Kanske kan skaffa en sådan som fixar revir på eran tomt?

Och så får man ett husdjur på köpet....

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Saaallss och 4 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du pratar om. Jag har full förståelse för ts situation och det är bedrövligt att människor beter sig som ts grannar gör. Antar att du tillhör samma kategori.
Många här har läst de trådar där du explicit pratar om att förgifta katter. Det är djurplågeri, olagligt och vidrigt.

Du har skrivit om djurplågeri förut och du insinuerar nu att du skulle vilja göra något som inte passar att skriva här.

Du antar sen saker om mig du inte har något belägg för. Om jag gör något olagligt eller som mina grannar har synpunkter på så tycker jag du isåfall ska skriva vad i klartext, gärna också hur du fått den uppgiften.

När man trampat i klaveret ska man stå stilla. Skriv inget i sådana här katt trådar för din egen skull. Jag och många med mig ogillar djurplågare. Du får den stämpeln. För din egen skull, sluta med dessa uttalanden och sluta helst fundera på det, speciellt om du inte har några problem själv. Du har många andra bra inlägg här som solkas av detta. En Elon-Heil effekt helt enkelt.

• Gilla
Anna_H och 14 till
  • Laddar…
Ställ en dammsugare på altanen bara.

• Haha
  • Gilla
D.I.N och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
brukas i köket med kattpiss på låter najs
Jag förstår att det är svårt att förstå, men med "lämpliga växter" menas såna som katter undviker.

Nissens Nissens skrev:
Jag förstår precis, och det är verkligen bedrövligt att kattägarna helt ignorerar er.

Ja, höns/kycklingnät kan ju vara en idé. Egentligen skulle kattägarna åtminstone finansiera det.

För mig är det obegripligt att det är tillåtet att man får göra så med sina husdjur. Och lika obegriplig är bristen på empati dessa djurägare genomgående verkar vara drabbade av, både gentemot djur och människor..
Ja man tycker att kattägare framför allt i tätorter borde hålla efter sina katter jag har en son som har katt den får vara instängd inomhus och på balkong sen har han koppel på den när dom går ut lösa katter tar mycket fåglar enligt biologen Bo söderström 17,5 miljoner i sverige

• Gilla
  • Haha
KnutBörje och 9 till
  • Laddar…
SWEBMA SWEBMA skrev:
Ja man tycker att kattägare framför allt i tätorter borde hålla efter sina katter jag har en son som har katt den får vara instängd inomhus och på balkong sen har han koppel på den när dom går ut lösa katter tar mycket fåglar enligt biologen Bo söderström 17,5 miljoner i sverige
Ja, och det motsvarar ca 3% av alla småfåglar som dör.
Den biten utelämnas ofta, av en slump eller inte...

• Gilla
  • Haha
4774 och 7 till
  • Laddar…
J
Jag har läst mycket bra tips om hur man förhindrar att katter trivs på ens tomt.

Fågel frågan, man kan som kattägare göra åtgärder som gör att de fångar mindre fågel, bjällra, tider de får vara ute, att de är kastrerade (vilket utekatter måste vara) osv men det får vara en annan tråd. Detta handlar väl om humana sätt att få katterna att undvika ts altan.

Lavendel och timjan tycker jag man ska ha oavsett, men tveksamt att de skrämmer bort katter. Snarare tvärt om. Vår katt älskar att titta på bin och fjärilar som dessa växter drar till sig.

• Gilla
Yarn
  • Laddar…
Hos oss funkade en elektrisk kattskrämma som gör ljud när en rörelsesensor aktiveras. Vi hade problem med att en grannkatt bajsade i vår carport varje dag och det försvann helt med skrämman på uppfarten. Hittar inte precis den vi hade men googla kattskrämma. Kanske räcker med en sådan för att hålla dem borta från altan och pallar?

• Gilla
Vildparti och 4 till
  • Laddar…
M
S Styrman_jansson skrev:
Det finns ju katter som är allergivänliga ( dock inte 100% säkert att man tål dem så bör ju kollas upp). Kanske kan skaffa en sådan som fixar revir på eran tomt?

Och så får man ett husdjur på köpet....
Några som kommit med den här typen av förslag. Kattallergi är väldigt vanligt men det kan också vara olika allvarlighetsgrad. Vissa kan klara sig med rinnsnuva och röda ögon efter en tablett men jag och ett av barnen får svårt att andas.
En allergivänlig ras kommer inte hjälpa.

Och allergener sprider sig så mycket att en dammsugare inte hjälper. För det första är det svårt för mig att dammsuga då allergener sprider sig i luften kring mig, men alla allergener förvinner inte. Jag måste våttorka, rolla/tvätta överdrag eller slänga grejer som jag inte kan tvätta i maskin. (Och det är inte alltid maskintvätt hjälper)
Måste välja bort en obehindrat liv ute i vår trädgård.
Det är inte hållbart att göra detta efter varje kattbesök. Eller hållbart att plocka in massor av utesaker så fort vi inte har uppsikt.

Psykologiska effekten blir att jag får oerhörd ångest över sommarhalvåret, och kanske irriterar jag mig extra mycket på kattbajs i trädgården eftersom jag associerar det med djur som ger mig besvär. Jag har köpt hus med trädgård för att kunna använda den.

Det blir staket. Absolut inte en egen katt.
Och hade jag haft ett djur skulle jag aldrig släppt ut det hur som helst med de risker i trafiken som existerar. Vi bor i en stor stad, inte på landet.

Några av grannkatterna är också väldigt stora, skulle vara svårt att hitta en naken katt som går över dem i rang.

• Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Lazzeman och 6 till
  • Laddar…
M Majmaj skrev:
Några som kommit med den här typen av förslag. Kattallergi är väldigt vanligt men det kan också vara olika allvarlighetsgrad. Vissa kan klara sig med rinnsnuva och röda ögon efter en tablett men jag och ett av barnen får svårt att andas.
En allergivänlig ras kommer inte hjälpa.

Och allergener sprider sig så mycket att en dammsugare inte hjälper. För det första är det svårt för mig att dammsuga då allergener sprider sig i luften kring mig, men alla allergener förvinner inte. Jag måste våttorka, rolla/tvätta överdrag eller slänga grejer som jag inte kan tvätta i maskin.
Måste välja bort en obehindrat liv ute i vår trädgård.
Det är inte hållbart att göra detta efter varje kattbesök. Eller hållbart att plocka in massor av utesaker så fort vi inte har uppsikt.

Psykologiska effekten blir att jag får oerhörd ångest över sommarhalvåret, och kanske irriterar jag mig extra mycket på kattbajs i trädgården eftersom jag associerar det med djur som ger mig besvär. Jag har köpt hus med trädgård för att kunna använda den.

Det blir staket. Absolut inte en egen katt.
Och hade jag haft ett djur skulle jag aldrig släppt ut det hur som helst med de risker i trafiken som existerar. Vi bor i en stor stad, inte på landet.

Några av grannkatterna är också väldigt stora, skulle vara svårt att hitta en naken katt som går över dem i rang.
Naken katter brukar inte vara allergivänliga.
Däremot Sibirier som väger mellan 5,5-9kg och har yvig päls som kräver en del pälsvård.
Många undviker nog dessutom att ha raskatter som utekatter.

• Gilla
  • Arg
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M
FredrikR FredrikR skrev:
Naken katter brukar inte vara allergivänliga.
Däremot Sibirier som väger mellan 5,5-9kg och har yvig päls som kräver en del pälsvård.
Många undviker nog dessutom att ha raskatter som utekatter.
Men allergivänlig är inte det samma som att man tål dem. Har man en kraftig allergi kommer inte det hjälpa med "allergivänligt" då de raserna bara har mindre allergener, de saknar inte dem.
Jag vill alltså bygga in tomten så jag slipper andras katter då jag har en kraftig allergi.👍
Och måste ha någorlunda säker lösning då hela mitt hem bli kontaminerat om katter smiter in hos oss under sommaren.
Så jag kan tyvärr inte testa avskräckande saker som kanske fungerar.

Att testa egen katt är inte ett alternativ eftersom jag alltså inte tål några katter.

Redigerat:
  • Gilla
Snnica och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.