Jag hade till slut äntligen bestämt mig för att måla köksluckorna. Jag hade satt penseln på några ytor som var tvungna att målas på plats. det skulle bli sååå fint men nu lös penselstrecken hånfullt emot mig, det såg inte klokt ut. jag försökte övertyga mig själv att det säkert skulle bli bättre efter tredje strykningen. Då kom min man upp från källaren med en nyslipad lucka som var helt trären och ljus. Men!? Den var ju jättefin! Vad håller jag på med, skrek dalkullan i mig.
Jag har älskat min sportstugestil i så många år men på senare tid förälskat mig i den vita New england stilen. Det är ju så otroligt snyggt med vitt. Jag har jobbat hårt på min man för att få måla om köket. Han har suckat när jag visat bild efter bild från tidningar och sajter. Han säger att vi inte får fyra meters takhöjd och så många fönster bara för att vi målar vitt. Till slut gav han dock med sig och har dessutom frivilligt tagit på sig att slipa alla luckor om jag målar.
Men nu håller jag på att ångra mig. Jag är rädd för att hemmålade luckor bara kommer att se billigt ut. Det är ju sånt härligt liv i trä.
Det fulaste som finns är orange lackad furu. Men nyslipat, ljust, helt rått trä är ju snyggt. Är det möjligt att få till en behandling som bevarar luckorna "obehandlade"? Funderade på lut för att förhindra åldrandet men killen i färgaffären sa att lut löser upp limmet i speglarna. Luckorna är massiva i kvistfri stavlimmad furu Jag vill inte att de ska falla isär.
Kan någon olja passa mig? Jag är inte rädd för att lägga lite jobb på luckorna och vill hellre ha en yta som kräver underhåll för att hålla sig fin, än en tålig yta som sedan slits fult. Det bästa vore en behandling som kan åldras vackert. I vårt kök är slitaget hårt. Jag vill kunna använda köket. Koka sylt som stänker och diska stora plåtar så vattnet rinner längs luckorna. Väljer jag någon vit lasyr så går det väl inte att fixa till de luckor som slits mest utan att det blir flammigt?
Finns det någon som förstår mig eller är jag helt ute och cyklar?
Jag har älskat min sportstugestil i så många år men på senare tid förälskat mig i den vita New england stilen. Det är ju så otroligt snyggt med vitt. Jag har jobbat hårt på min man för att få måla om köket. Han har suckat när jag visat bild efter bild från tidningar och sajter. Han säger att vi inte får fyra meters takhöjd och så många fönster bara för att vi målar vitt. Till slut gav han dock med sig och har dessutom frivilligt tagit på sig att slipa alla luckor om jag målar.
Men nu håller jag på att ångra mig. Jag är rädd för att hemmålade luckor bara kommer att se billigt ut. Det är ju sånt härligt liv i trä.
Det fulaste som finns är orange lackad furu. Men nyslipat, ljust, helt rått trä är ju snyggt. Är det möjligt att få till en behandling som bevarar luckorna "obehandlade"? Funderade på lut för att förhindra åldrandet men killen i färgaffären sa att lut löser upp limmet i speglarna. Luckorna är massiva i kvistfri stavlimmad furu Jag vill inte att de ska falla isär.
Kan någon olja passa mig? Jag är inte rädd för att lägga lite jobb på luckorna och vill hellre ha en yta som kräver underhåll för att hålla sig fin, än en tålig yta som sedan slits fult. Det bästa vore en behandling som kan åldras vackert. I vårt kök är slitaget hårt. Jag vill kunna använda köket. Koka sylt som stänker och diska stora plåtar så vattnet rinner längs luckorna. Väljer jag någon vit lasyr så går det väl inte att fixa till de luckor som slits mest utan att det blir flammigt?
Finns det någon som förstår mig eller är jag helt ute och cyklar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Nu är det ju jättelänge sen du skrev denna tråden men jag undrar hur du gjorde med köksluckorna i slutändan? Står inför exakt samma utmaning, har övertagit ett hus med jättefint man ack så gulnat kök i furu från 70-talet som jag vill ljusa upp och behålla så naturligt som möjligt. Har du några tips? ☺️
Jag använde Osmo hårdvaxolja, En rektangulär plåtburk med en liten röd skruvkork som var väldigt enkel att applicera och dryg som sjutton. Jag tror att den hette natur, men jag är inte helt säker. Jag hade två olika burkar. Den jag gillade blev matt och det var lite ljust pigment i. Jag gjorde misstaget att ta fel burk en gång, och plötsligt blev luckan som inoljad och ådringarna framträdde plötsligt skarpt. Det var lite trixigt innan jag fick till det misstaget och det syns tyvärr lite. Men bortsett från den lilla fadäsen blev resultatet superbra. Jag är fortfarande helnöjd och jag kan inte se att de gulnat märkbart. Det har inte heller blivit något ställe som skadats så jag har inte behövt bättra eller fixa. Ska försöka ta lite bilder och lägga upp.T Tingshusgatan skrev:Hej! Nu är det ju jättelänge sen du skrev denna tråden men jag undrar hur du gjorde med köksluckorna i slutändan? Står inför exakt samma utmaning, har övertagit ett hus med jättefint man ack så gulnat kök i furu från 70-talet som jag vill ljusa upp och behålla så naturligt som möjligt. Har du några tips? ☺️
Nackdelen med hårdvaxolja kommer den dagen jag vill göra något nytt. Har för mig att vax inte går att måla över.
Gå till en färgaffär och kolla på färgprover.
Lycka till.
Tusen tack för svaret, och va kul att resultatet blev så bra och beständigt! Det låter ju väldigt väldigt lovande, ska kolla upp hårdvaxolja nästa gång jag är i affären. Spännande! ☺️
Så här ser det ut i dag. Det har hållt sig bra i färgen tycker jag
Tack för bilderna! Så fint, ser inte ut som de har gulnat märkvärt 🙌🏼
Klicka här för att svara