Jag har inte märkt att mitt gamla batteri på 60 Ah har skadats trots mångårig och regelbunden laddning med en gammal och "olämplig", ca 30 år gammal laddare. Dock har det batteriet inte utsatts för kyla eftersom den bilen nästan enbart körs på sommaren.
Är nu rädd om mitt nyinköpta batteri på 74 Ah till min andra bil som körs året om. När jag googlar kan jag läsa en samfälld varning för att använda min gamla laddare till moderna skötselfria batterier. Ni som har egna erfarenheter, är alla dessa varningar obefogade eller har jag haft tur?
Jag vill inte köpa en ny laddare i onödan.

Denna fråga läste jag just på något annat forum/avdelning.....?

Det nya laddare gör åt dig är att

1. Optimerar laddningen genom att ladda på olika vis i olika cykler. Batteriet kommer bli mer fyllt och tåla fler laddningar.
2. Ovanstående innebär att laddström, tid osv anpassas.

Utan smart laddare typ CTEK får du göra detta själv. Det enda du brukar kunna göra på gamla laddare är att anpassa laddströmmen och tiden. Sköter du det kommer du inte ta livet av batteriet, men du kommer heller inte ladda det till 100% vilket bara går med smartare laddning.

....men, laddningen i bilen fungerar rätt likt det du själv kan åstadkomma, och där funkar det ju rätt ok? Smarta laddare är smartast att ha på saker som underhållsladdas utan övervakning under lång tid. Det går inte att göra med gamla laddare.

Vill du ha en bekvämare laddning, köp en enklare CTEK-laddare typ:

http://www.clasohlson.com/se/Batter...6-3762?userSelection=B2C&rememberCookie=false

D
Ett problem med gamla laddare är väl att det kan avgå en hel del vatten när man laddar. Många moderna "underhållsfria" batterier har inte möjlighet för påfyllning av vatten och blir alltså förstörda.

C
Om bilen körs regelbundet året om finns det ingen anledning att använda en extern batteriladdare alls om man inte dragit ur batteriet av någon anledning, vilket är en situation som man definitivt bör undvika om man är rädd om batteriet.
Så jag är lite nyfiken på hur du hade tänkt använda laddaren - misstänker att vi pratar om någon form av underhållsladdning?

Redigerat:
DIY_freak skrev:
Ett problem med gamla laddare är väl att det kan avgå en hel del vatten när man laddar. Många moderna "underhållsfria" batterier har inte möjlighet för påfyllning av vatten och blir alltså förstörda.
Men så blir det väl bara om man laddar med för hög ström eller för länge? Är lite rostig i batteritekniken för man har inte behövt fundera på det sedan man skaffade en CTEk....:)

peternicklas
cpalm skrev:
Om bilen körs regelbunden året om finns det ingen anledning att använda en extern batteriladdare alls om man inte dragit ur batteriet av någon anledning, vilket är en situation som man definitivt bör undvika om man är rädd om batteriet.
Så jag är lite nyfiken på hur du hade tänkt använda laddaren - misstänker att vi pratar om någon form av underhållsladdning?
Läs mer om CTEk på deras hemsida www.ctek.se där kan du se att detta är mer än bara en laddare.

Fara nummer ett är en gammal laddare i en modern bil! Det finns ingen begränsning eller skydd på utgången mot höga spänningar så beroende på var i sinusperioden spänningen i vägguttaget råkar vara när man drar ut sladden ur uttaget så kan laddaren ge ifrån sig en kort spik på ett par hundra volt om man har otur. Rena döden för en modern bil som består av ett datorkluster på hjul. Destsamma gäller nätanslutna starthjälpappareter av olika slag, aldrig någonsin på en modern bil!

....men det var egentligen en helt annan sak. Så länge man kopplar ur batteriet när man laddar det så går det ju att kombinera med modern bil......men bra info ändå!

• Gilla
Henri
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det enda du brukar kunna göra på gamla laddare är att anpassa laddströmmen och tiden. Sköter du det kommer du inte ta livet av batteriet, men du kommer heller inte ladda det till 100% vilket bara går med smartare laddning.
...men, laddningen i bilen fungerar rätt likt det du själv kan åstadkomma, och där funkar det ju rätt ok? Smarta laddare är smartast att ha på saker som underhållsladdas utan övervakning under lång tid. Det går inte att göra med gamla laddare.
Tack för bra information från olika håll.
Anledningen till att jag behöver laddare är mina extremt korta körningar som inte räcker för att återladda batterierna. Beträffande laddningstiden, vad är max timmar för att vara någorlunda säker? Tror att jag har sett 10 - 12 timmar någonstans.
Vill tillägga att min gamla laddare är på 4 A samt att mina batterier är s k underhållsfria utan möjlighet att fylla på vatten.

Redigerat:
Men det är väl ett minst lika stort fel att koppla ur batteriet på en modern bil.

Det finns en massa datorer i olika styrboxar som förlorar sina inställningar då, och det kan ta ganska så många mil innan bilen hittat tillbaka till sitt gamla jag igen, Jag tror rent av att jag läst om någon bil som måste till verkstaden och nollställas om den blivit helt strömlös, men det är jag lite osäker på.

Sen så finns det andra saker som måste göras om en bil blir helt strömlös som att programmera om radiokanaler, kalibrera klämskydd, para ihop bilen med mobilen igen o.s.v.

Men det finns laddare som har ett "supply läge" som är till för att hålla bilen vid liv när man lossar batteriet. Så man får lov att ha en batteriladdare som håller bilens elsystem vid liv samtidigt som man har en annan batteriladdare som laddar det bortkopplade batteriet. ;)

Redigerat:
Har svårt att se hur en frånkoppling av laddaren tex som nämnts genom att rycka stickproppen öht skulle kunna påverka någon utrustning kopplat till batteriet. Dvs förutsatt att laddaren är kopplad till polerna eller i direkt närhet i det grövre kablaget. Inte ens den mest grovhuggna gamla laddare med stor trafo kan ge speciellt mycket parallellt med ett fungerande batteri.

Och att toppa lite med en gammaldags laddare tex vid kortkörningar vintertid osv är inget större problem om det bara sker vettigt kort tid. Att underhållsladda över lång tid givetvis något annat och olämpligt med en sån, där kommer de moderna till sin rätt.

Henri skrev:
Tack för bra information från olika håll.
Anledningen till att jag behöver laddare är mina extremt korta körningar som inte räcker för att återladda batterierna. Beträffande laddningstiden, vad är max timmar för att vara någorlunda säker? Tror att jag har sett 10 - 12 timmar någonstans.
10-24 timmar, ibland ännu längre för en liten laddare på ett stort batteri.

Gamla laddare kräver övervakning och anpassning av storlek på laddare vs batteri. En liten svag laddare på ett stort batteri är helt ok, tar längre tid att ladda bara, men en för kraftig laddare på ett litet batteri riskerat att koka sönder det. Viktigt är att syranivån i batteriet inte blir för låg, skulle en del av plattorna torrläggas förstörs den delen och batteriet tappar kapacitet. Fyll på med destvatten. Laddningen kontrolleras med syraviktsmätare, fulladdat ska vara 1,28 g/cm[SUP]3[/SUP] vid 20° C. Torka av batteriet med en trasa innan du öppnar locken för att inte få ner något mög i cellerna.
Hur mycket man ska använda syraviktsmätare får man ta sig en funderare på, syran fräter och är inte så kul att slabba med samtidigt som man riskerar att få ner skit i cellerna som förstör batteriet.

Hursomhelst, har du en liten laddare på 4-6 A så kan du lämna den på över natten utan att ha sönder batteriet. Ett gelbatteri får man vara lite försiktigare med, men en liten svag laddare går bra.

cpalm skrev:
Om bilen körs regelbundet året om finns det ingen anledning att använda en extern batteriladdare alls om man inte dragit ur batteriet av någon anledning, vilket är en situation som man definitivt bör undvika om man är rädd om batteriet.
Både jag och nej. Risken är att man kör runt med ett batteri som aldrig blir fullt uppladdat och det gör att batteriet "åldras" snabbare. dvs dess kapacitet minskar snabbare över tiden. I moderna bilar med mycket som konsumerar el så blir det ännu känsligare.
Men allt är ju beroende av vilket körmönster man har, vart man bor i landet t.ex. norrland med långa köldperioder och hur ofta man tar ut större mängd, t.ex. att många moderna dieselbilar har bränsledriven motor/kupevärmare som körs ganska ofta.
Själv har jag en sådan diesel, men kör ganska långa sträckor. Jag underhållsladdar ändå batteriet vintertid några gånger och med en laddare som har ett speciellt vinterläge som då ger lite högre spänning vid laddning under kyla.

Så har man tuffa förhållanden kan man köra slut ett batteri på endast några år, men underhållsladdar man kan det hålla 6-7 år. Korta livslängder blir det ofta med mycket körning av bränsledrivna värmare, korta körsträckor och inga underhållsladdningar.

Idag är "smarta" laddare så pass billiga att jag inte ser någon anledning att köra med en "korkad" gammal d:o. Med en smart laddare kan man koppla på den och sedan glömma den, i flera år om så skulle vara fallet, och batteriet bara myser av underhållsladdningen det får.

CTec har också en smart liten vattentät koppling man kan montera på lämplig plats på bilens utsida, så man kan koppla in laddaren så fort man parkerat den hemma. Alltid fulladdat batteri som håller många år. Sen finns det de som fastmonterar laddaren i motorrummet på bilen och kopplar den till motor/kupévärmaren. Så fort strömmen är kopplad till bilen laddas batteriet.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.