Jag vaknade sent i morse av att jag hörde hur det sjöng i vattenrören, som att det tappades väldigt mycket vatten någonstans - och det är ju sällan bra, speciellt inte om man vet att inget ska vara på och man är själv hemma. Hittade inget som läckte inomhus, men stängde av inkommande vatten. Gick sedan ut och hittade felet, jag har glömt vattenutkastaren på och tydligen har snabbkopplingen hoppat ur någon gång under natten, ungefär 14kubik vatten har runnit ut längs väggen. Öppnade dräneringsbrunnen och den hade vatten ovanför dräneringsrören. Mellan utkastaren och dräneringsbrunnen (3-4 meter) så har det blivit tydliga sättningar. Där utkastaren spolat så är det väl en krater på en halvmeter, och mellan utkastaren och brunnen är det kanske 1-2 dm. I närheten av dräneringsbrunnen går vatten och avlopp in i huset och där har det satt sig 2-3 dm från huset och kanske två meter ut i en halvmeter bred ränna (precis där VA går).
Vi dränerade (Pordrän) och bytte avlopp i maj i fjol så förmodligen har det satt sig för att jorden där vi grävde inte packats färdigt ännu.
Jag har tömt dräneringsbrunnen på vatten med dränkbar pump och grovdammsugaren nu, och det rinner lite vatten från det håll där utkastaren sitter, dräneringen är väl ganska mättad antar jag. Vattnet i brunnen var förhållandevis rent, men det var lite jord i botten på brunnen.
Nu är frågan, tror ni det är någon fara eller har dräneringen bara blivit (rejält) motionerad?
Min största oro är väl att det ska bli någon sättningsskada på huset, näst största oron är väl att de stora mängderna vatten har satt igen duken runt makadam och dräneringsrör. Vad tror ni, kan jag sitta lugnt i båten eller borde jag göra något (annat än att stänga utkastaren i fortsättningen
Vi dränerade (Pordrän) och bytte avlopp i maj i fjol så förmodligen har det satt sig för att jorden där vi grävde inte packats färdigt ännu.
Jag har tömt dräneringsbrunnen på vatten med dränkbar pump och grovdammsugaren nu, och det rinner lite vatten från det håll där utkastaren sitter, dräneringen är väl ganska mättad antar jag. Vattnet i brunnen var förhållandevis rent, men det var lite jord i botten på brunnen.
Nu är frågan, tror ni det är någon fara eller har dräneringen bara blivit (rejält) motionerad?
Min största oro är väl att det ska bli någon sättningsskada på huset, näst största oron är väl att de stora mängderna vatten har satt igen duken runt makadam och dräneringsrör. Vad tror ni, kan jag sitta lugnt i båten eller borde jag göra något (annat än att stänga utkastaren i fortsättningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Kratern" vid vattenkastaren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sättning vid inkommande VA
Kan tillägga att källarväggarna kring det drabbade området fortfarande är torra. Innan vi dränerade så blev de alltid blöta vid kraftiga regn. Det borde iaf betyda att pordränskivorna gjort sitt jobb.
Varför var brunnen full med vatten och varför rann det inte undan?
Sättningar kan man få leva med ännu längre än 1-2år beroende på hur man återfyllt och med vilken typ av massor.
Så länge dräneringen är rätt utförd behöver du inte vara orolig.
Sättningar kan man få leva med ännu längre än 1-2år beroende på hur man återfyllt och med vilken typ av massor.
Så länge dräneringen är rätt utförd behöver du inte vara orolig.
Dräneringsbrunnen har inget utlopp, men jag har dragit en pemslang från den till min dagvattenbrunn för att kunna komplettera med en pump om det behövs. Nu har det (bortsett från den här fadäsen) visat sig att det inte hamnar så mycket vatten i dräneringsbrunnen (några cm på ett år), troligtvis pga av att jag avlett dagvatten i samband med dräneringen.
Inte för att vara otrevlig, men varför göra besväret med en omdränering om det inte har något utlopp? 
Jag tror som övriga att det inte är någon fara, men innan du somnar om så installera en pump
Jag tror som övriga att det inte är någon fara, men innan du somnar om så installera en pump
Den har ett utlopp, men jag har inte köpt nån pump...helt enkelt 
Jag har tömt den en gång tidigare genom att använda grovdammsugaren...och det duger nog i framtiden också...jag ska snarare komma ihop att stänga av kranen till vattenutkastaren...
Jag har tömt den en gång tidigare genom att använda grovdammsugaren...och det duger nog i framtiden också...jag ska snarare komma ihop att stänga av kranen till vattenutkastaren...
Klicka här för att svara