Hus byggt 1938. Troligen originalrör. Ny varmvattenberedare och hydropress nu. Fluktuerande vattentryck. Upplever oljud: tjut/dån i huset, överallt i huset utom i källaren, torpargrund.

Ställde denna fråga till ChatGPT för att få en första idé om vad orsaken kan vara.
Fick ett svar jag faktiskt tycker är rimligt/troligt.

Då jag är totalt okunnig så skulle jag vilja höra vad ni tror.

Kan orsaken finnas i bytet till ny hydropress och varmvattenberedare?

Jag har tinnitus sedan tidigare, som jag kan hantera, men detta ljud (känns som ett "tryck" i huvudet om jag ska försöka förklara det) klarar jag inte av, särskilt inte nattetid när det är tystare generellt.

Jag antar att ljudet försvinner om du skruvar ner termostaterna? Det tjuter i vårt värmesystem också när termostaten står på vissa lägen. Jag vet dock inte hur man blir av med det förutom att skruva på termostaterna.

RoTe
Normalt sett ska ju tappvattensystemet inte arbeta alls om man inte förbrukar något vatten så vad menar TS med fluktuerande vattentryck? Har TS läckage?

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag antar att ljudet försvinner om du skruvar ner termostaterna? Det tjuter i vårt värmesystem också när termostaten står på vissa lägen. Jag vet dock inte hur man blir av med det förutom att skruva på termostaterna.
Men, detta handlar inte om värmesystem. Vi har f ö direktverkande el. Ursäkta om jag var otydlig.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Normalt sett ska ju tappvattensystemet inte arbeta alls om man inte förbrukar något vatten så vad menar TS med fluktuerande vattentryck? Har TS läckage?
Så vitt jag vet inget läckage. Vattentrycket är fluktuerande när man har en kran på, varierar ganska mycket faktiskt, i mina ögon i alla fall.

RoTe
Axelida Axelida skrev:
Så vitt jag vet inget läckage. Vattentrycket är fluktuerande när man har en kran på, varierar ganska mycket faktiskt, i mina ögon i alla fall.
Ja det är normalt att hydropressen har ett arbetsområde för annars skulle pumpen gå hela tiden. Men du är säker på att det inte sjunker om inget vatten tappas i alla fall?

Axelida Axelida skrev:
Hus byggt 1938. Troligen originalrör. Ny varmvattenberedare och hydropress nu. Fluktuerande vattentryck. Upplever oljud: tjut/dån i huset, överallt i huset utom i källaren, torpargrund.

Ställde denna fråga till ChatGPT för att få en första idé om vad orsaken kan vara.
Fick ett svar jag faktiskt tycker är rimligt/troligt.

Då jag är totalt okunnig så skulle jag vilja höra vad ni tror.

Kan orsaken finnas i bytet till ny hydropress och varmvattenberedare?

Jag har tinnitus sedan tidigare, som jag kan hantera, men detta ljud (känns som ett "tryck" i huvudet om jag ska försöka förklara det) klarar jag inte av, särskilt inte nattetid när det är tystare generellt.
Beskriv det "fluktuerande trycket".

Stäng av strömmen till pumpen när du går och lägger dig/åker till jobbet (förutsatt att ingen annan är i huset).
Läs av trycket när du vaknar/kommer hem.
Är trycket då under 2bar(ish) så har du läckage.

Micro läckage i kombination med dåliga upphängningar kan i sin tur skapa vibrationer.
Har du läckage, kontakta rörmokare/fukt tekniker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.