3 914 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Nyttan med en tablet?
Sida 1 av 3
Här hemma har det varit en del diskussioner, där frun och jag har olika åsikter (inte helt ovanligt..)
Hon har idag en ganska gammal, slö och tung laptop. Touchpaden är inte speciellt bra, datorn är jobbig att ha i soffa/säng pga tyngden.. kort sagt ska denna ut. Vi kör windows 7 på den vilket fungerar okej. Vi har även en ipad hemma men den används inte till så mycket mer än slösurfning, och spel till barnbarnen. Jag använde den sällan för jag gillar inte iOS för iPad samt att den är ganska seg i mitt tycke, speciellt safari, det är en ipad 1. Dock är den suverän på semestern då man kan köra 3g igenom den. Hon använder datorn till att skriva en hel del, kolla på film, organisera scheman, surfa, chatta.
Nu till diskussionen. Jag tycker att vi ska köpa in en Microsoft Surface som ersättare till denna laptop. Givetvis då med type cover för att få ett "riktigt" tangentbord att skriva på. Då får hon både arbetsstation och mobilitet i ett paket. Har kollat lite gällande windows RT och den program hon använder finns till denna plattform.
Hon å andra sidan tycker vi bör köpa en tunn laptop (typ asus zen, macbook air) för hon fattar inte över huvud taget vitsen med en tablet. "Den gör ju precis det en laptop gör men med sämre ergonomi, och dyrare tillbehör. Bara det att tangentbordet kotar en tusenlapp till surface tycker hon är vansinne. Och visst pekskärmen i all ära, men när jag själv sitter och tänker så är nog mina största argument för en riktig windows tablet att den är häftig, lite nytt att prova... du kan göra allt det andra redan idag med en tunn laptop.
Vad säger ni andra, finns det någon anledning till en surface, när det finns idag så många laptops (även vissa med pekskärm) som gör jobbet minst lika bra? Är tablets mer en leksak för teknikfrälsta och prylgalningar, eller finns det något vettigt argument till varför man ska välja en sådan istället?
Kan tillägga att hon kör idag en lumia 920 som hon tycker är suverän, därför hade jag nog trott att det hade gått enkelt att sälja in en surface också.. men icke
Notera vänligen att diskussionen gäller MS Surface, inga andra tablets från Apple, Samsuing etc..
Har även valt bort surface pro då den verkar vara både STOR, och TUNG samt DYR. Där är jag överens med henne att jag hellre hade köpt en laptop.
/S
Hon har idag en ganska gammal, slö och tung laptop. Touchpaden är inte speciellt bra, datorn är jobbig att ha i soffa/säng pga tyngden.. kort sagt ska denna ut. Vi kör windows 7 på den vilket fungerar okej. Vi har även en ipad hemma men den används inte till så mycket mer än slösurfning, och spel till barnbarnen. Jag använde den sällan för jag gillar inte iOS för iPad samt att den är ganska seg i mitt tycke, speciellt safari, det är en ipad 1. Dock är den suverän på semestern då man kan köra 3g igenom den. Hon använder datorn till att skriva en hel del, kolla på film, organisera scheman, surfa, chatta.
Nu till diskussionen. Jag tycker att vi ska köpa in en Microsoft Surface som ersättare till denna laptop. Givetvis då med type cover för att få ett "riktigt" tangentbord att skriva på. Då får hon både arbetsstation och mobilitet i ett paket. Har kollat lite gällande windows RT och den program hon använder finns till denna plattform.
Hon å andra sidan tycker vi bör köpa en tunn laptop (typ asus zen, macbook air) för hon fattar inte över huvud taget vitsen med en tablet. "Den gör ju precis det en laptop gör men med sämre ergonomi, och dyrare tillbehör. Bara det att tangentbordet kotar en tusenlapp till surface tycker hon är vansinne. Och visst pekskärmen i all ära, men när jag själv sitter och tänker så är nog mina största argument för en riktig windows tablet att den är häftig, lite nytt att prova... du kan göra allt det andra redan idag med en tunn laptop.
Vad säger ni andra, finns det någon anledning till en surface, när det finns idag så många laptops (även vissa med pekskärm) som gör jobbet minst lika bra? Är tablets mer en leksak för teknikfrälsta och prylgalningar, eller finns det något vettigt argument till varför man ska välja en sådan istället?
Kan tillägga att hon kör idag en lumia 920 som hon tycker är suverän, därför hade jag nog trott att det hade gått enkelt att sälja in en surface också.. men icke
Notera vänligen att diskussionen gäller MS Surface, inga andra tablets från Apple, Samsuing etc..
Har även valt bort surface pro då den verkar vara både STOR, och TUNG samt DYR. Där är jag överens med henne att jag hellre hade köpt en laptop.
/S
Jag vet inget om "tangentborden" till Microsoft Surface men för min del skulle jag nog anse att ett bra tangentbord är nödvändigt med ovan användning. Nu är jag säkert petig men för mig innebär det i princip att en laptops tangentbord inte duger utan att jag vill ha ett vanligt tangentbord av traditionell typ.steve5432 skrev:
Sen att jag tycker plattor är toppen till mycket är en annan sak, men när det gäller att skriva in text hatar jag allt vad lurar/plattor heter.
Medlem
· Östergötland
· 65 inlägg
Du har alltså en iPad och en laptop.
Du använder inte iPaden men laptopen används.
Nu vill du byta ut den av enheterna som används mot en till av den sort som inte används?
Du måste vara kommunal inköpare eller nått sånt...
---
Skämt åsido, om den skall användas som laptop, varför inte köpa en laptop? En tablet har ni ju redan.
Jag håller med din fru.
/F
Du använder inte iPaden men laptopen används.
Nu vill du byta ut den av enheterna som används mot en till av den sort som inte används?
Du måste vara kommunal inköpare eller nått sånt...
---
Skämt åsido, om den skall användas som laptop, varför inte köpa en laptop? En tablet har ni ju redan.
Jag håller med din fru.
/F
Till att börja med köp inte en Surface RT... orkar inte gå in på allt som inte är bra med den.
Däremot en surface Pro ett alternativ för er för den är i princip en riktig dator och gå att få med tangentbord. Men jag skulle avvakta lite med att byta till det dyker upp lite fler hybrider och satsa på en sådan.
Däremot en surface Pro ett alternativ för er för den är i princip en riktig dator och gå att få med tangentbord. Men jag skulle avvakta lite med att byta till det dyker upp lite fler hybrider och satsa på en sådan.
Stora fördelen med RT är ju batteritiden. Men RT är ju en "iPad med Windows Phone 8 i", alltså inte en fullskalig dator.
Skull själv kunna tänka mig en RT att ha som mobil enhet, men behövs även en "riktig" dator
Skull själv kunna tänka mig en RT att ha som mobil enhet, men behövs även en "riktig" dator
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.481200/snabb-och-cool
http://www.idg.se/2.1085/1.479402/haftiga-hybriddatorn-asus-taichi-forsenas
http://www.sweclockers.com/nyhet/15...lover-trail-for-surfplattor-och-hybriddatorer
lite olika varianter, tekniken är rätt så ny. men vänta några månader så kommer det finnas en hel del att välja på
http://www.idg.se/2.1085/1.479402/haftiga-hybriddatorn-asus-taichi-forsenas
http://www.sweclockers.com/nyhet/15...lover-trail-for-surfplattor-och-hybriddatorer
lite olika varianter, tekniken är rätt så ny. men vänta några månader så kommer det finnas en hel del att välja på
Laptop. Ska man skriva mycket så blir man fan alltid irrriterad i slutändan på en padda. Inget slår ett fysiskt laptoptangenttbord..än.
Paddan kör jag mest för att kolla lite mail, nyheter, film osv. Men ska man skriva lite mer som på dessa forum, lite mer mail, worddokument osv så spar man enormt med tid och frustration med en vanlig laptop tycker jag.
Paddan kör jag mest för att kolla lite mail, nyheter, film osv. Men ska man skriva lite mer som på dessa forum, lite mer mail, worddokument osv så spar man enormt med tid och frustration med en vanlig laptop tycker jag.
Finns ingen anledning att hybriderna kan får hårdvara och funktion i klass med en ultrabook dator. Däremot blir de nog (lite) klumpigare än de rena tablettarna om man ska använda dem utan tgbTroberg skrev:
Men type cover är ju som ett fysiskt laptop tangentbord, säger de som har prövat...?Bricco skrev:
Vill gärna höra om du har hittat några argument här som inte jag har gjort. Min brorson jobbar på en teknikfirma (IT-konsult) och sysslar med att utveckla program, senast har de gjort ett antal windows 8 program, och håller på att testa surface. Har fått en hel del info från honom samt att jag har googlat själv och läst på. Kan ju endast ta topp 3 ?
Vänligen
S
Redigerat: