92 032 läst ·
143 svar
92k läst
143 svar
Nytt varmgarage, byggsats eller lösvirke?
Nu har jag monterat ihop fördelarstockarna med en nippel för tryckluft och en manometer. Får hålla tummarna för att mina kopplingar är täta... Första gången jag använder lin och pasta.
Håller en golvbrunn i plast om man kör över med bil? Är det brunnen som håller men inte gallret? Jag köpte två golvbrunnar i gjutjärn (Purus Heavy) som kan utrustas med oljespärr, men jag hade missat att dom var så stora. Dom är 30cm på höjden vilket gör att anslutningen hamnar nere i gruset och dessutom är dom för 110 rör men det som kommer upp är 75 så jag får nog skicka tillbaka dom och köra plast verkar det som.
Håller en golvbrunn i plast om man kör över med bil? Är det brunnen som håller men inte gallret? Jag köpte två golvbrunnar i gjutjärn (Purus Heavy) som kan utrustas med oljespärr, men jag hade missat att dom var så stora. Dom är 30cm på höjden vilket gör att anslutningen hamnar nere i gruset och dessutom är dom för 110 rör men det som kommer upp är 75 så jag får nog skicka tillbaka dom och köra plast verkar det som.
Är den i plast inte mer än 20cm i diameter håller den utan problem.steppen7 skrev:Nu har jag monterat ihop fördelarstockarna med en nippel för tryckluft och en manometer. Får hålla tummarna för att mina kopplingar är täta... Första gången jag använder lin och pasta.
Jag skulle nog själv försöka hitta något i rostfritt, gjutgärn eller liknande och lite stadigare.
Rätt vad det är rullar du en garagedomkraft över brunnen och så börjar du hissa utan att tänka dig för och då blir den mos!
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Du hade kanske en bättre bädd av makadam än vad jag hade. Min diffade med någon cm från ena sidan till den andra. Detta gjorde att när jag vägt av ytan runt om grunden så låg det tjockare lager med stenflis på vissa partier. Jag körde över allt med paddan och drog av ytan en gång till. Efter det mätte jag in med laser och fick OK över hela ytan. Men lyckades du fixa detta med att kratta och trampa till lite så är det ju toppen! Nu är ju elementen på plats så det är bara att köra. Jag var inte heller så noga med cellplasten, men där det blev stora glipor tätade jag med fogskum.steppen7 skrev:Vad menar du med "om det blev 3-4cm stenflis"?
Jag "krattade" och jämnade ut med en raka tror jag det heter. Sedan stampade jag för att packa där jag hade rört runt. Det var lite pyssel med kantelementen men blev bra till slut. Skulle gissa på att alla element sitter inom 5mm.
Cellplastskivorna orkade jag inte vara så noga med. Jag krattade runt hela ytan och stampade sedan. Det finns några ställen där plasten sviktar ner kanske 1cm när man kliver där men jag tänker att det är jämnt nog. Kraften fördelas ju ut över en stor yta av betongen.
Idag är det dags att sätta andra lagret cellplast, vv-ledningar, golvvärme och armering.
-Har ni provtryckt era slingor före gjutning? Vår grundläggare sa att han aldrig hade varit med om läckage i slingorna. Det skulle säkert ta en hel dag för mig att montera fördelare, köpa kopplingar och manometer, få allt tätt, släpa dit en kompressor...
-Ska jag tänka på något speciellt vad gäller gjutning/betong? Tänkte ringa idag och boka in någon.
Ang slingorna så provtyckte jag innan/under gjutning. Om jag skall ta det lite kort så kan jag bara rekommendera luft om du skall göra det själv. Jag körde med vatten då jag inte kunde få någon reda i vilket tryck man skall ha, och det är INTE lätt att lufta systemet, i alla fall inte för mig. Skall du tycka med luft så säger vissa att man ABSOLUT INTE får fylla med än 0,3 bar (vilket gjorde att jag tog vatten) och i min manual från leverantören (som jag såg försent) står det 2-3 bar.
Ang valet av gjutare. Försök få någon med referenser! Jag hade två killar här, och inkl mig själv så hade vi att göra mellan 06.30 till 13, sen höll de på och skurade och slipade ytterligare några timmar.
Det får nog bli golvbrunn i plast då. Billigt och jag har sådana liggande. Sen kan man köpa till sil i gjutjärn för en hundring. Om det blir tjafs om oljeavskiljare får man väl lösa det då.
Verkar konstigt att man inte skulle få provtrycka mer än 0.3 bar med luft, det är ju ungefär vad man kan blåsa med munnen...
Jag har inte fått tag på nån gjutare än. Verkar svårt i dessa semestertider.
När det gäller armering så har läst två motsägelsefulla saker. I en beskrivning från dorocell eller thermisol eller vem det var, så står det att näten ska läggas ända ut i kanten mot den avfasade delen på kantelementet. I en bok läste jag att ingen armering ska sticka ut genom betongen då den kan rosta, svälla och orsaka sprickor. Hur har ni gjort?
Verkar konstigt att man inte skulle få provtrycka mer än 0.3 bar med luft, det är ju ungefär vad man kan blåsa med munnen...
Jag har inte fått tag på nån gjutare än. Verkar svårt i dessa semestertider.
När det gäller armering så har läst två motsägelsefulla saker. I en beskrivning från dorocell eller thermisol eller vem det var, så står det att näten ska läggas ända ut i kanten mot den avfasade delen på kantelementet. I en bok läste jag att ingen armering ska sticka ut genom betongen då den kan rosta, svälla och orsaka sprickor. Hur har ni gjort?
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Jag lämnade 50 mm runt om kanten, rek från leverantör och gjutare.
Lite nyfiken på mått och varifrån du köpte det där fönstret?FredrikR skrev:Jag har snart fått klart 78m2 med förberedd ovanvåning, 2 el-portar, golvvärme förberett i plattan, el, belysning, samt luftvärmepump för strax under 250000:-
145mm isolering i väggarna, OSB bakom gipsen.
Spontat tak med Benders betongpannor.
Halvmånefönster på främre gaveln upptill för dryga 8000:- (ink foder, och salning).
Jag är själv tillverkare till byggbranchen dock inte just fönster, men jag har kunder som tillverkar både runda och halvmånefönster. Tycker det där lät halvsaftigt...
Inte värsta mycket isolering i dom där väggarna... jag körde med 120+45 i väggarna på mitt garage.steppen7 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
De tar ju jäkligt bra betalt för foder och smyg! Jag gav 8200 (-30%) för mitt runda diam 700, men jag hoppas jag kan snittsa ihop smyg och foder själv för betydligt mindre pengar, men så klart mer tid!
3 cm är en bra tumregel för minsta tillåtna täckskikt av betong över armering.steppen7 skrev:När det gäller armering så har läst två motsägelsefulla saker. I en beskrivning från dorocell eller thermisol eller vem det var, så står det att näten ska läggas ända ut i kanten mot den avfasade delen på kantelementet. I en bok läste jag att ingen armering ska sticka ut genom betongen då den kan rosta, svälla och orsaka sprickor. Hur har ni gjort?
Inga regler utan undantag dock, vid betongkonstruktioner i saltvatten kan det krävas många ggr tjockare täckskikt, även vid carports med vinterslask och dubbdäck kan det vara bra att ha mer. Men man kan välja lite annan betongkvalitet också, och luftporbildare och allt möjligt.
Vid vissa snälla konstruktioner kan givetvis täckskiktet vara mindre.
Men välj 3 cm mellan armering och cellplast så blir det nog bra.
Jag är ingen expert på något vis om detta, detta är bara lite små fragment jag snappat upp.
Intressant. Kommer själv bygga ett stort enbilsgarage på ca 72m2 men inte med någon övervåning men ca 3m i invändig takhöjd.FredrikR skrev:Jag har snart fått klart 78m2 med förberedd ovanvåning, 2 el-portar, golvvärme förberett i plattan, el, belysning, samt luftvärmepump för strax under 250000:-
145mm isolering i väggarna, OSB bakom gipsen.
Spontat tak med Benders betongpannor.
Halvmånefönster på främre gaveln upptill för dryga 8000:- (ink foder, och salning).
Väldigt nyfiken vad vad alla moment kostade för dig då jag inte fått till min prisuppskattning ännu.
Portar kan ju kosta 10-100.000kr så hur mycket kostade dina?
Köpte du någon byggsats eller var det lokala brädgården?
Gjorde du allt jobb själv eller är det gräv och snickartimmar i detta pris?
Jag kommer göra grundarbete samt grävning själv men kommer ta in egna snickare för att resa stomme.
Jag har typ gjort allt jag kan själv, det jag köpt eller fått hjälp med är:
Grävning (gick 11h ink rivning av gamla garaget, lastning på flak vid annat tillfälle samt urgrävning för grunden).
Lastbil för att köra bort massor/flak för att köra bort betongstenen från gamla garaget.
Utställning av kantbalk (leca-balk), allt underarbete och avvägning var då gjort innan.
Gjuthjälp.
Sen snickrades det stomme i virke köpt från AB KarlHedin här på byn.
Fick hjälp att ställa upp 19st takstolar (cc60 iom övervåning, också köpta från AB KarlHedin) av hjullastare.
Sen har jag väl hållt på i snart 2år nu
(vill minnas att gamla garaget revs 12e aug eller så), och idag är det nog dags att börja sätta väv i garaget (förrådsdelen klar, förutom taklister och dörrsalning/foder).
Tilläggas bör att all maskintid (gräv, lastbil, lyft och gjuthjälp) är utfört med kompispriser.
Portarna vill jag minnas jag gav ~18000:- ink 2st motorer från Skånska byggvaror.
Grävning (gick 11h ink rivning av gamla garaget, lastning på flak vid annat tillfälle samt urgrävning för grunden).
Lastbil för att köra bort massor/flak för att köra bort betongstenen från gamla garaget.
Utställning av kantbalk (leca-balk), allt underarbete och avvägning var då gjort innan.
Gjuthjälp.
Fick hjälp att ställa upp 19st takstolar (cc60 iom övervåning, också köpta från AB KarlHedin) av hjullastare.
Sen har jag väl hållt på i snart 2år nu
Tilläggas bör att all maskintid (gräv, lastbil, lyft och gjuthjälp) är utfört med kompispriser.
Portarna vill jag minnas jag gav ~18000:- ink 2st motorer från Skånska byggvaror.
Man tackar!FredrikR skrev:Jag har typ gjort allt jag kan själv, det jag köpt eller fått hjälp med är:
Gjuthjälp.
Sen har jag väl hållt på i snart 2år nu(vill minnas att gamla garaget revs 12e aug eller så), och idag är det nog dags att börja sätta väv i garaget (förrådsdelen klar, förutom taklister och dörrsalning/foder).
Vad uppskattar du att
är i pengar? Den delen är något som jag ej behöver i mitt bygge så att säga.
Har du några bilder på bygget kanske?
20 för två portar med motor var helt okej pris.
All grävning 5500:-
Lastflaken 4000:-
Lastbil för massor 1500:- (2 svängar, totalt på ca 2mil totalt ToR).
Men då är ovanstående kompispris, eller hur man väljer att uttrycka det.
Ska leta på lite bilder och återkomma med.
(bra för den egna orken också, att se att nå verkligen blivit gjort även om det känns som man står o stampar på samma fläck ibland)
Lastflaken 4000:-
Lastbil för massor 1500:- (2 svängar, totalt på ca 2mil totalt ToR).
Men då är ovanstående kompispris, eller hur man väljer att uttrycka det.
Ska leta på lite bilder och återkomma med.
(bra för den egna orken också, att se att nå verkligen blivit gjort även om det känns som man står o stampar på samma fläck ibland)