Jag har ett flytande golv på frigolitskivor i källarvåningen, men detta golv är tyvärr inte plant så något måste göras åt det.

Jag hade tidigare en plan på att lägga golvvärme samtidigt med det nya golvet, men efter installation af LLVP i rummet så känns inte detta så nödvändigt längre, så det blir bara parkett.

Dagens konstruktion har ett lager sand på betongplattan och ovanpå detta ligger frigoliten. Ovanpå denna så ligger sedan golvspån och därefter laminatgolv.

Som jag skrev så är inte golvet plant idag utan det lutar ca fyra centimeter över rummet (fem meter). Pga detta så har jag funderat på någon lösning med nivellerat golv.

Jag skulle också vilja få ned en vattenslang under golvet för att förbereda för kommunalt vatten i framtiden, så det hade varit lämpligt att göra i samma veva.

Mina frågor till er är:
1) bör jag bila ned vattnet under golvet eller räcker det att jag isolerar det och lägger det ovanpå? Det skulle spara väldigt mycket arbete om jag slipper bila ned slangen...
2) vilken golvkonstruktion bör jag satsa på? Är nivellerat golv det bästa? Och hur skall jag i så fall isolera? Eller bör jag gjuta med EPS betong (eller kanske lecabetong)? Eller finns det något annat bra alternativ?

En fördel med EPS är väl att det i alla fall inte borde vara något problem med att gjuta in vattenslangen...

Jag har läst många trådar om liknande problem, men jag har inte lyckats få reda på hur dehar löst sina problem.

Ytterligare ett par lösningar har jag dock identifierat:
1) väg av underlaget med grus och lägg tillbaka dagens EPS-block. Lägg sedan nytt golv ovanpå. Om jag skulle välja denna vägen så har jag ett par problem som inte är lösta. Dels så är inte golvet stumt, så jag skulle nog behöva lägga armerat flytspackel också. Idag sviktar golvet en aning längs med väggarna om det står något tungt på det.
2) lägg eps-block som utfyllnad och gjut in dessa i EPS-cement för att höja isolering och hållfasthet (barlast). Detta tror jag är den bästa lösningen av de jag tittat på. Den ger också en bra lösning för att kunna få undan vattenröret/slangen för framtida kommunalt vatten.

Jag tar väldigt gärna emot konstruktiv kritik och förslag på hur detta skall lösas....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.