Hej,

Jag är lite fundersam och behöver få in lite synpunkter.

Företaget jag arbetar på har gått in i ett nytt avtal med externt bolag som leasar förmånsbilar.

För oss anställda innebär detta ett kontrakt med vårt företag som lyder enligt följande.
- Valfri bil med viss begränsning på TCO.
- 48 månaders avtal
- Möjlighet att välja tillval utöver maxgräns upp till 10% av bilens pris. Detta betalas i form av netto-avdrag per månad fördelat på 48 månader. Belopp fr 1kr -> Max 1000kr månad.

Företaget kräver att den anställde vid sin ex uppsägning skall betala resterande återstående månaderna av netto avdraget.

Så säg att man väljer bil och efter 2 år byter man företag och lämnar bilen åter.
Då kvarstår 24 månader av avtalet och har du då haft 1000kr netto avdrag ska du betala 24.000kr till företaget.
Är det ens tillåtet som företag att avtala 48 månader med en anställd?
Blir ju en form av avbetalning som du inte kan komma från.

Vem vågar ta ut bil med dessa krav??

D
Förstår jag dig rätt att det enbart är extrautrustningen som alltså kommer att debiteras med nettoavdrag och som man måste täcka upp om man slutar inom 48 månader?

K
Vad jag vet finns inga hinder för att avtala om kortare eller längre tid än de normala upplägget som är 36 månader.

Det jag reagerar på är däremot att det är ett nettoavdrag - det ska väl vara ett bruttoavdrag? I annat fall blir extrautrustningen riktigt dyr för dig och en ren vinst för företaget.

/Krille

Eller så minimerar tillvalet av utrustning.
Jag själv valde bort förmånsbil för ca 10 år sedan pga av begränsning i bilmodell och kompenserade lönenivån.
Minns jag inte fel så hade vi detta regelverk gällande tillval, dvs man fick betala restkostnaden för tillval.
På 90-talet hade vi fri bensin men den togs bort utan någon kompensation.
Så visst kan man avtala något sådant med förmånsbil då man själv väljer den lösningen då förmånsbil inte är ett tvång utan något man själv väljer som lönedel.
Du kan likna det vid att vissa företag erbjuder förskottssemester som t.ex. skrivs av på 5 år, slutar du innan regleras antalet betalda semesterdagar på slutlönen och innestående semester.

DIY_freak skrev:
Förstår jag dig rätt att det enbart är extrautrustningen som alltså kommer att debiteras med nettoavdrag och som man måste täcka upp om man slutar inom 48 månader?
Ja det är korrekt.
Ex väljer man till dragkrok och totalbeloppet går över maxgränsen så åker man på avgift.

Krille4 skrev:
Vad jag vet finns inga hinder för att avtala om kortare eller längre tid än de normala upplägget som är 36 månader.

Det jag reagerar på är däremot att det är ett nettoavdrag - det ska väl vara ett bruttoavdrag? I annat fall blir extrautrustningen riktigt dyr för dig och en ren vinst för företaget.

/Krille
Tyvärr nettoavdrag.
Ex tillval för 24000kr betalas med 500kr netto varje månad.
Dock kan vissa tillval reduceras pga bättre 2:a hands värde. Ex tillval av dragkrok kan anses vara en fördel och innebära att du kanske bara betalar 50% av kostnaden netto.

Fairlane
Juridiskt borde det gå tycker jag, som icke juridiskt kunnig, men jag kan ha fel.

Däremot skulle jag aldrig plocka på extrautrustning för 48' som jag var tvungen att betala av och sen inte ha något för. Köper man bilen själv och lägger på tillval för 48' så får man också betala det, men efter 4 år så får man kanske tillbaks mer när man säljer bilen (eller så behåller man bilen). Om man får chans att köpa loss bilen efter 4 år till samma pris oavsett om man har 0 kr i tillägg eller 48' i tillägg så är det kanske mer intressant.

Ja det är tyvärr tillåtet, min förra arbetsgivare införde precis såna regler på den sista omgången tjänstebilar. Värdelöst och med just den inlåsningseffekt du pratar om, och risk att man får betala en massa för ingenting.

Jag valde att istället köpa en ny privat bil med motsvarande service- och reparationsavtal och oändligt mycket mer extrautrustning - och tog "bilpengen" i form av lönetillskott varje månad istället. Blev nästan samma verkliga kostnad för mig totalt över 3 år, men jag fick en betydligt bättre utrustad bil.

Jag tycker det är väldigt dåligt att de snåla och jantelags-styrda tjänstebilsreglerna (främst skattemässigt) gör att det säljs massa tjänstebilar i Sverige med väldigt klen utrustningsnivå. Vore bättre om vi fick ut många fina tjänstebilar på begagnatmarknaden efter 3 år, med hög utrustningsnivå i istället.

Redigerat:
Det hjälper nog inte hur du utformar skattereglerna. Ett höjt belopp gör bara att priserna ökar, man väljer dyrare modell, större motor och vips så har du slagit i taket på nytt. ;)

Ja det stämmer kanske Anders, men det är ju inte beloppet i sig som är problemet, utan att det sätts ett grundpris som beskattas rimligt, men utöver det så kallas alla tillval för "lyxutrustning" och bestkattas helt absurt. Så oavsett bilmodell, märke motor osv. så beskattas ju allting som man vill ha extra med en straffskatt som gör det svårt att få en välutrustad bil, och ännu svårare att få rätt att välja det.

Martin E skrev:
Ja det stämmer kanske Anders, men det är ju inte beloppet i sig som är problemet, utan att det sätts ett grundpris som beskattas rimligt, men utöver det så kallas alla tillval för "lyxutrustning" och bestkattas helt absurt. Så oavsett bilmodell, märke motor osv. så beskattas ju allting som man vill ha extra med en straffskatt som gör det svårt att få en välutrustad bil, och ännu svårare att få rätt att välja det.
Nu är det ett antal år sedan som jag slutade med att ta ut förmånsbil, men då fanns det maxbelopp. Vissa valde då största möjliga bil men klent utrustad andra valde mindre bil eller billigare modell med mera utrustad för att inte hamna över maxbeloppet. Jag körde ca 20 år med förmånsbil och under den tiden fanns det modeller som anpassades efter beskattning, men i princip inte var beställningsbara utan med dåtidens beskattning kunde man lägga till extrautrustning utan att det påverkade beskattning. Så jag gissar att det var utifrån detta som reglerna ändrades utifrån att man manipulerade bilvärdet.
Men det är ju spelreglerna skattemässigt och vad arbetsgivaren erbjuder som blir styrande vad man kan välja.

Det var var något årsedan förmånsvärdet i praktiken blev inköpspris (lite beroende på hur företaget anmälde det). Jag beställde en bil i november och i år tror jag det är tvingade regler att förmånsvärde är listpris + extrautrustning även om inköpspriset är något helt annat. Tyvärr blir ju resultatet att även en tysk normalt utrustad mellanklassbil blir dyr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.