Egentligen visar disoskivan inte bara när man är vinkelrät. Med linjerna får man ju en referens för att på frihand borra med samma vinkel genom hela borrningen oavsett om den är i lod eller våg eller vinkelrät. Det tycker jag är en bra grej.

S
cpalm skrev:
Lite knepigt med pelarborren när man skall borra ett hål i väggen kanske? :x
när behöver hål som är vinkelrät mot det man borrar i

C
SBH skrev:
???

SBH skrev:
När man vill ha ett hål som är parallellt med ytans normal, för att uttrycka sig matematiskt korrekt.

Kapar tråden lite.
Har ett plank på min tomt som sitter med 95x95 stolpar (9st) och franskträskruv (fyra i varje stolpe), skulle gärna byta dessa franska mot genomgående bult med mutter, dock vågar jag inte eftersom jag är osäker på om jag kan borra rakt och hitta hålet i stolpskon på andra sidan så att säga, och det är ju inte direkt ett alternativ att montera ner planket för att kunna borra i pelarborren. Men hur löser jag mitt problem?

T
Lexington skrev:
Kapar tråden lite.
Har ett plank på min tomt som sitter med 95x95 stolpar (9st) och franskträskruv (fyra i varje stolpe), skulle gärna byta dessa franska mot genomgående bult med mutter, dock vågar jag inte eftersom jag är osäker på om jag kan borra rakt och hitta hålet i stolpskon på andra sidan så att säga, och det är ju inte direkt ett alternativ att montera ner planket för att kunna borra i pelarborren. Men hur löser jag mitt problem?
Troligen behöver du inte mer precision i borrhålet än att du kan borra från båda hållen in mot mitten. Den lilla avvikelsen du får från "exakt" rakt är inget egentligt problem.
Då kan du slå igenom skruven(inte bult, bultar är inte gängade) och sen dra på bricka och mutter.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
T
MathiasS skrev:
Egentligen visar disoskivan inte bara när man är vinkelrät. Med linjerna får man ju en referens för att på frihand borra med samma vinkel genom hela borrningen oavsett om den är i lod eller våg eller vinkelrät. Det tycker jag är en bra grej.
Det förutsätter nog att ytan man ska borra i är plan och tillräckligt stor för att visa hela den projicerade yttre ringen (4 tum enl. hemsidan) för att få till ringar som går att jämföra.
Det är inget problem på t ex ett tak men om man ska borra mot en vinklad regel eller liknande så funkar det mindre bra.

Ja det är sant, det kommer finnas situationer där allt inte är perfekt, men jag har en känsla av att även om underlaget är lite ojämt så är våra ögon bra på att uppfatta förändringar i avstånden mellan strecken, även om strecken går lite sicksack runt borren....

mattiasp skrev:
När man vill ha ett hål som är parallellt med ytans normal, för att uttrycka sig matematiskt korrekt.
Messerschmitt_Bf_109G-10_at_National_Museum_of_the_USAF.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
MathiasS skrev:
[bild]
???

Haha!

Edit: Ja, det handlar alltså om att Mathias påstår att jag skulle vara en knivsmed :)

Redigerat:
Roli, om vi bara väntar lite så kommer det komma en annan

Skapa konto

och påpeka att det minsann inte heter

Skapa konto

utan....

....host. Dessutom tror jag faktiskt att du menar tangentplanets normal Mattias, för ytan behöver ju faktiskt inte vara plan. (och ja, jag var tvungen att titta lite i bokhyllans lektyr för att till fullo inse bristerna i ditt förtydligande elller korrektion av benämningen "vinkelrät".)

MathiasS skrev:
....host. Dessutom tror jag faktiskt att du menar tangentplanets normal Mattias, för ytan behöver ju faktiskt inte vara plan. (och ja, jag var tvungen att titta lite i bokhyllans lektyr för att till fullo inse bristerna i ditt förtydligande elller korrektion av benämningen "vinkelrät".)
Och där kom den:
Messerschmitt_ME109_G.gif
Skapa konto

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
OK, nu är jag med (tog en stund men jag skyller på arbetet....), men jag skriver inte att det heter "...." utan konstaterar bara att många här på forumet har alldeles för lite att göra eller skjuter på det som skall göra pga av.......

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.