10 411 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Nytt tak på befintligt plåttak?
Plasten under plåttaket på vår villa har börjat gå sönder och vi måste göra något. Vi har ingen råspont under taket, utan endast plast. Nu har vi fått rådet från en takleverantör att ovanpå plåttaket lägga plywooodskivor, underlagspapp och sedan ett shingeltak. Detta blir ju mycket billigare än att ta bort plåten och spika råspont som underlag till ett nytt tak. Är det någon som har erfarenhet av ett sånt förfarande? Kan det fungera?
Hej, tack för tipset! Men de takläggare som har varit här och tittat har inte velat göra så, utan menar att under plåttaket ska det finnas råspont för att det ska vara ett "riktigt" tak.
Genom ha kvar det gamla plåttaket under shingeltaket, slipper man ju spika råspont.
Min fundering är kring problem med kondens, den uppkommer väl under plåttaket, och om vi har trasig plast under, finns väl problemet kvar?
Genom ha kvar det gamla plåttaket under shingeltaket, slipper man ju spika råspont.
Min fundering är kring problem med kondens, den uppkommer väl under plåttaket, och om vi har trasig plast under, finns väl problemet kvar?
Jag förstår inte riktigt varför man vill ha kvar plåttaket. Det kan ju inte vara ngt jättejobb att riva bort den och läkten. Sen kan man ju lägga plywood eller råspont som undertak och sen valfri beklädnad.
Hur som helst så brukar det ju sluta med att man ångrar sig om man tar genvägar...
Hur som helst så brukar det ju sluta med att man ångrar sig om man tar genvägar...
Nej, men problemet är att det blir väldigt dyrt att spika råspont (vi gör det inte själva). Om man river bort det gamla plåttaket och lägger nytt, med t ex Icopal Miratec väv under, så kommer man betydligt billigare undan. vad sägs, är man dumsnål då? Nuvarande tak har legat i 30 år utan några problem..
Tänkte också köra denna i samma syfte, främst för kondensen skull. Ska plocka bort ett befintligt tak, ta bort gammal läkt och träflis/flak (eller vad det heter, som man hade för väldigt länge sedan). För som det är nu så finns det ingen takpapp på, och gummipackningen på skruvarna som sattes dit för 10 år sedan är inte täta överallt. Tänkte dock återanvända själva plåten men sätta dit denna Miratec-duk.
Någon som har erfarenheter och tips kring detta? Läst pdf-en på Icopals hemsida. Funderingen är hur bra det blir vid överlappningen av duken mitt i facken där den hänger ner en del. Häftas den ihop ordentligt?
Någon som har erfarenheter och tips kring detta? Läst pdf-en på Icopals hemsida. Funderingen är hur bra det blir vid överlappningen av duken mitt i facken där den hänger ner en del. Häftas den ihop ordentligt?
Varför snåla in på råspont? Kostnaden kan väl inte vara så farlig?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nytt papptak över befintligt eller riva bort?
Tak & Vind -
Lägga nytt papptak på befintligt fuktigt papptak
Tak & Vind -
Bygga på ett nytt tak på befintligt arbetsbod
Isolering -
Nytt plåttak på befintligt plåttak (funderingar kring takfot och takfönster)
Tak & Vind -
Nytt gipstak med befintligt av betong
Tak & Vind