Hej
Då var det äntligen dax att ge sig på köket..
Efter mycket ändringar och offerter hit och dit så beställde vi vitvarorna i fredags..
Ni kan se dom här:
http://kamala.xplorer.nu/huset/gallery/view_album.php?set_albumName=album06
Stommar osv köper vi på ikea..
Luckorna blir Abstrakt högglans vit (som många andra, ja vi vet)
Efter många tips och idéer så har vi en ritning som vi kommer följa känns det som..
Men skulle gärna vilja ha några sista synpunkter innan vi åker till ikea på onsdag och beställer det hela..
Här kommer ritningen:

Något ni tycker vi bör ändra på nu i "sista minuten" ?
//Micke
Då var det äntligen dax att ge sig på köket..
Efter mycket ändringar och offerter hit och dit så beställde vi vitvarorna i fredags..
Ni kan se dom här:
http://kamala.xplorer.nu/huset/gallery/view_album.php?set_albumName=album06
Stommar osv köper vi på ikea..
Luckorna blir Abstrakt högglans vit (som många andra, ja vi vet)
Efter många tips och idéer så har vi en ritning som vi kommer följa känns det som..
Men skulle gärna vilja ha några sista synpunkter innan vi åker till ikea på onsdag och beställer det hela..
Här kommer ritningen:
Något ni tycker vi bör ändra på nu i "sista minuten" ?
//Micke
Det ser jättebra ut, lycka till!
/Ulle
/Ulle
Micron är nått vi inte prioriterar, då vi använder den kanske max 2-3ggr/månad..Byggaren skrev:
Funderar på att sätta den befintliga vi har nu i ett överskåp ovanpå kylen eller frysen.
Men det är igentligen ingen bra lösning..
En annan lösning är att sätta den i det högra överskåpet.. dock så blir det ju en inbyggnadsbar isåfall.. Men frågan är om det är värt 3-4 tusen kronor!??
Vi kommer ha en 10cm passbit till höger om överskåpen.
Hej!
Snyggt och luftigt kök! Visst, många har abstrakt idag, men snyggt är det
Eventuellt hade jag skippat 5-lådorshurtsen och satt en 3-lådorshurts där. Är själv köksplanerare och inte så förtjust i dessa
Ni har rätt mycket lådor redan idag och de små lådorna är egentligen rätt oanvändbara (blir mycket småskräp som hamnar där). Bestick och slevar kan ni ha i de översta lådorna på 3-lådorshurtsarna. Tycker att man har bättre användning för den rejäla förvaring som 3-lådorshurtsar ger samt att det ger en snygg linje kring hällen. Men det är en personlig åsikt bara.
Eventuellt hade jag även satt den mindre versionen av lansa handtagen på alla skåp med vanlig lucka. De stora kan se lite klumpiga ut när de sitter på högkant.
Vill varna lite för att sätta micron ovanför kyl/frys. Det blir så högt upp att du riskerar att få varm mat/dryck över dig när du skall lyfta ut tallriken! Jag anser att inbygnad i väggskåp är maxhöjd för en micro egentligen. Redan på den höjden är det svårt för barn att använda micron!
Vet inte om jag tycker att ni skall lägga in väggskåp vid fläkten..Tycker att det blir luftigare nu. I så fall kanske öppna hyllplan istället om ni vill åt förvaringen.
Är inget fan av upphöjd diskmaskin. Man förlorar sammanhängande bänkyta vilket jag tycker är synd! Men där vet jag att åsikterna går isär
Lycka till med ditt kök!
Snyggt och luftigt kök! Visst, många har abstrakt idag, men snyggt är det
Eventuellt hade jag skippat 5-lådorshurtsen och satt en 3-lådorshurts där. Är själv köksplanerare och inte så förtjust i dessa
Eventuellt hade jag även satt den mindre versionen av lansa handtagen på alla skåp med vanlig lucka. De stora kan se lite klumpiga ut när de sitter på högkant.
Vill varna lite för att sätta micron ovanför kyl/frys. Det blir så högt upp att du riskerar att få varm mat/dryck över dig när du skall lyfta ut tallriken! Jag anser att inbygnad i väggskåp är maxhöjd för en micro egentligen. Redan på den höjden är det svårt för barn att använda micron!
Vet inte om jag tycker att ni skall lägga in väggskåp vid fläkten..Tycker att det blir luftigare nu. I så fall kanske öppna hyllplan istället om ni vill åt förvaringen.
Är inget fan av upphöjd diskmaskin. Man förlorar sammanhängande bänkyta vilket jag tycker är synd! Men där vet jag att åsikterna går isär
Lycka till med ditt kök!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för dina tips..Kitty skrev:
Ang. handtagen så ska de sitta vågrätt på överskåpen oxå.. fanns inte som alternativ i designprogrammet bara..
Det där med att ha 3 lådshurtsen är igentligen en smart idé.. har inte tänkt i dom banorna innan..
Men när du säger det så har du helt rätt.. blir nog en 3:a där oxå
Skåp vid fläkten blir det inte..
Vårt största dilemma nu är vad vi ska göra med micron.. rent utav kanske man får köra med den stående på bänkskivan inne i högerhörnet..
Dock så e det ju inte så speciellt snyggt.. (om nu allt måste vara det)
Med risk för att bli tjatig, när jag tipsade om detta i en annan tråd också :-X
Håller med dig om att det känns väldigt onödigt att läga 3 - 4 000 på en inbyggnadsmicro med tanke på hur lite den används av mig och min sambo
Om man som mig nu bor i hyreslägenhet med begränsad bänkyta, och vill ha möjlighet att laga mat två personer samtidigt så får man tänka om. Sagt, och gjort jag har valt bort förvaring i bänkskåp, för att rymma micron där. Kom bara ihåg att ha dörren öppen när ni använder micron för att ventilera...
Håller med dig om att det känns väldigt onödigt att läga 3 - 4 000 på en inbyggnadsmicro med tanke på hur lite den används av mig och min sambo
Om man som mig nu bor i hyreslägenhet med begränsad bänkyta, och vill ha möjlighet att laga mat två personer samtidigt så får man tänka om. Sagt, och gjort jag har valt bort förvaring i bänkskåp, för att rymma micron där. Kom bara ihåg att ha dörren öppen när ni använder micron för att ventilera...
Angående mikron, om ni nu inte vill lägga pengar på en inbygnadsvariant, kan ni inte ställa in den befintliga micron i tomrummet (där inbygnadsmicron skall vara)? Eller ni kanske har en stor mikro som inte får plats? Luckan ovanför kan ni ju reglera utifrån hur hög micron är. Men kolla först upp regler för ventilation etc i bruksanvisningen.
Annars om ni inte hittar något bra alternativ kanske det är värt investeringen ändå? Det är synd om ni gör om ett helt kök och sedan stör er på den där sista detaljen med mikron som inte fick en bra placering?
Annars om ni inte hittar något bra alternativ kanske det är värt investeringen ändå? Det är synd om ni gör om ett helt kök och sedan stör er på den där sista detaljen med mikron som inte fick en bra placering?
Helt sant..Kitty skrev:
Men har micron kunnat stå på bänkskivan i 6-7 år.. så kan den kanske det i fortsättningen oxå.. (säger min sambo)
Grejjen är den.. att jag gärna lägger till lite extra pengar för en inbyggnadsmicro.. men min sambo är inte lika pigg på det
Ge mig lite övertalnings tips
Skulle man ha en inbyggnadsmicro i ett överskåp så skulle man nog flytta 60cm skåpet längst till vänster istället, nu är det skåpet längst till höger på ritningen?!
//Micke
Om ni inte använder micron mer än 2-3 ggr/månad är det väl värt mycket att få bort den från bänken! Sätt en lucka för micron där den står i ett högskåp, så slipper man betala dyrt för inbyggnad och de få gånger den används kan luckan stå öppen!
/U
/U
Misse_o_Mojje skrev:
Dock får köksbeställningen skjutas upp ett par dagar..
Inventering på jobbet nu, som jag hade missat att planera in..
Får bli till helgen istället..
Ni som köpt kök på ikea, har ni tagit hemleverans för 1500:- eller har ni tagit hem det själva?
Kan du vänta med beställning till vecka 38 så får du 1000:- insatt på ikea-konto för varje 10.000 du beställer för. Kökskampanjen börjar då.
Kanske kan vara en morot, och något att lägga pengar på till inbyggnadsmicro
/alacs
Kanske kan vara en morot, och något att lägga pengar på till inbyggnadsmicro
/alacs
Ohh.. kanske kan va värt o vänta då..alacs skrev:
Köket kommer kosta runt 30k ifrån ikea.. då skulle man ju kunna ta de 3 tusen där ifrån som sagt att köpa micro för.. tror nån av deras kostar 3200:-
Tack för tipset
Hej Miicke!
Jättebra planering på köket! Det enda jag är tveksam till är handtagen... Eftersom du/ni ska ha handtagen vågrätt funkar det inte med 445mm-handtagen, de får inte plats på vare sig 80cm-överskåpen, diskbänken, hörnskåpet eller 40cm-grytskåpet. För att inte behöva blanda olika handtagsbredder tycker jag att ni ska överväga att bara ta 245mm handtag.
Lycka till med köksbygget!
Mvh/ Linska
Jättebra planering på köket! Det enda jag är tveksam till är handtagen... Eftersom du/ni ska ha handtagen vågrätt funkar det inte med 445mm-handtagen, de får inte plats på vare sig 80cm-överskåpen, diskbänken, hörnskåpet eller 40cm-grytskåpet. För att inte behöva blanda olika handtagsbredder tycker jag att ni ska överväga att bara ta 245mm handtag.
Lycka till med köksbygget!
Mvh/ Linska
Vi använder också mikron sällan och ville inte satsa på en ny. Så här löste vi problemet. Luckan för överskåp till kyl/frys använd som lucka för mikro.
http://www.anitha.se/images/album/IMGP2979.jpg
http://www.anitha.se/images/album/IMGP2979.jpg
Igår kom alla vitvaror.. en vecka före preliminär leverans.. snabba ryck kan man säga.
Och vi som inte ens har varit och beställt stommarna
Dock så har vi varit runt och kolla på kakel och bänkskivor..
Vi har kommit så långt att vi ska ha valnöt.. dock så blir det laminat..
Våran fråga är sedan och det e lönt att kosta på sig underlimmad ho, eller om man ska köra den enkla/billiga varianten med "överlimmning" eller vad det nu kallas..
Nån som har synpunkter ang. underlimmade hoar.. både positivt och negativt?
Vi ska ha dubbelho, med avställningsyta till vänster.
Och vi som inte ens har varit och beställt stommarna
Dock så har vi varit runt och kolla på kakel och bänkskivor..
Vi har kommit så långt att vi ska ha valnöt.. dock så blir det laminat..
Våran fråga är sedan och det e lönt att kosta på sig underlimmad ho, eller om man ska köra den enkla/billiga varianten med "överlimmning" eller vad det nu kallas..
Nån som har synpunkter ang. underlimmade hoar.. både positivt och negativt?
Vi ska ha dubbelho, med avställningsyta till vänster.