Cheesen
ByggLouise ByggLouise skrev:
Köket är gammalt 50 tal med inåtlutande luckor med skjutdörrar och dålig planlösning, så tyvärr!
Oj, du sänker antagligen värdet på din bostad om du byter bort det köket. Försök hellre hitta snickare som vill renovera.
 
  • Gilla
E.Nicander och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Oj, du sänker antagligen värdet på din bostad om du byter bort det köket. Försök hellre hitta snickare som vill renovera.
Oj, nu såg jag att det handlar om att ersätta ett 50-talskök. Ja inget nytt kök lär ju vara lika högkvalitativt som det befintliga, jag tycker personligen att det är synd att ersätta ett sådant kök med modernt smäckigare kök, men det viktiga här är ju faktiskt att TS själv trivs i sitt kök. Trivs inte TS i det nuvarande (även om det renoveras) så står det henne fritt att ersätta det med ett nytt, det är ju hon som ska bo där. Däremot hoppas jag att TS isåfall säljer det gamla köket! :)
 
  • Gilla
1alexander och 2 till
  • Laddar…
Ett bra sätt att komma undan billigare är med framförhållning - Håll god koll på Blocket efter bättre begagnade vitvaror. Det är många som säljer vitvaror som inte ens är ett år gamla för att det är fel "färg" etc.

Det som är dyrt i köket är också luckor och lådfronter, dessa är mycket dyrare än stommarna, så välj med omsorg.

Om du inte har ett så stort kök, kan du kanske också med lite tur hitta passande men begagnade luckor på Blocket.
Själv köpte jag för några år sedan en hel uppsättning med massiva ekluckor till ett Ikea kök för 2500:- som var i nästintill nyskick. En tiondel av nypriset.

Sen brukar väl inbyggnadsvitvaror vara dyrare än normala sådana.

Bor man nära Ikea kan man ju hänga där på deras fyndavdelning. Finns ofta vitvaror där.
Fördelen med Ikeas vitvaror mot ganska många andra är att de ofta har 5 års garanti. T.ex. köpte jag en Ikea diskmaskin (tillverkad av Electrolux), för 300:- billigare än Electrolux egna, och med 5-års garanti i stället för 3.
 
  • Gilla
ByggLouise och 1 till
  • Laddar…
Ett så bra kök som ett äkta 50-talskök kommer du sannolikt aldrig äga igen. Svindyrt att sätta in sådan kvalitet.

Är du säker på att du inte kan lösa din behov genom att komplettera delar av ditt nuvarande kök.

Ägde en gång en lägenhet med ett platsbyggt 30-kök i massivt trä. Med hjälp av en lokal snickarfirma inriktar på kök byte vi bara ut någon enskild stomme (för att få in Diskmaskin), satte in ett extra överskåp (fanns inga alls) och målade om resten. Blev toppen efter den renoveringen/underhållet.
 
  • Gilla
E.Nicander och 1 till
  • Laddar…
J
Håller med de som säger ditt nuvarande kök troligen är avsevärt bättre kvalitet och kommer hålla flera gånger längre än om du byter till ett Ikea kök. Överväg att renovera, kompletta och bygga om det nuvarande. Dessutom tror jag stilen ligger i tiden. "Alla" har ett Ikea kök, några få har ett renoverat 50-talskök! De finns firmor som gör kök som passar i stil med äldre kök om du behöver komplettera...

Vi har ett åraslöv i sekelskiftesstil, men de har även i nyare stil, som https://www.araslov.se/kok-angadal/
Går att få i exakt det mått du behöver.
 
  • Gilla
E.Nicander och 1 till
  • Laddar…
Vad vill ni ha själva, vill ni ha 50 tals kök?
 
ByggLouise ByggLouise skrev:
Super tack för prisuppgiften också! Hade du även Ikeas vitvaror i förra köket och isf hur upplevde du dom? Glad påsk!

Hej. Nej det hade jag ej. Köpte Bosch maskiner genomgående. Och de var jag hel nöjd med. Nu testade jag köra Siemens saker rakt igenom. Ikea du kar säkert men det är ju budget prylar det mesta.

Lycka till
 
Cheesen
A Andy78 skrev:
Vad vill ni ha själva, vill ni ha 50 tals kök?
Om huset i övrigt var 50tal så självklart. Det tillför liv och själ.
Nya hus är oftast döda.
 
  • Gilla
E.Nicander och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad vill ni ha själva, vill ni ha 50 tals kök?
Det var den avgörande faktorn när jag köpte min förra lägenhet, ja. Idag bor jag i en 80-talslägenhet men har ett modernare kök. Förra gången ville jag bo i en 50-talslägenhet och var jätteglad när jag hittade en med ett intakt kök.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Om huset i övrigt var 50tal så självklart. Det tillför liv och själ.
Nya hus är oftast döda.
Detta är ju bara en smaksak.
Själv tycker jag 50tals kök är fula och skulle byta det så fort det gick.
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Detta är ju bara en smaksak.
Själv tycker jag 50tals kök är fula och skulle byta det så fort det gick.
Absolut, det är en ren smaksak. Det tråkiga är dock att när köken rivs så är de borta, men samtidigt tycker jag förstås inte att det vore vettigt att tvinga folka att behålla kök som de inte vill ha bara för att de gjort valet att köpa en lägenhet i ett 50-talshus.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Snailman
J Julla skrev:
Vatten och avlopp måste du ha hantverkare till pga risk för vattenskador.
Att skruva ihop ikea är inte svårt, men om det är första gången, kan vara nog så svättigt ändå :)
Jag har inte köpt kök utan monterade ner ett som ägaren inte ville ha kvar. Det var en lokal FB annons. Jag är en pensionärad kvinna med ont i knäna och jobbade ensam, och 3 dagar tog det att ta ner och transportera hem allt. Fördel: man slipper skruva ihop allt. IKEA hjälper dock till med ihopmontering! mot betalning.
Slitsamt men roligt! Just nu står det mesta i mitt kök och väntar på att jag skulle riva ut det sista av det gamla köket.
Beror ju på, monterade tex avloppet till en diskho och två tvättställskommoder själv, men dubbelhon till diskbänken monterade en rörmokare, när han ändå monterade värmepumpen. Häromdagen konstaterade jag att han glömt att ansluta slangstumpen från bräddavloppet till stora hon, så bräddavloppet har lett ner vatten i skåpet och vanliga avloppet har haft ett öppet hål rakt åt sidan.

Tror att det var en ganska kunnig rörmokare, så även om man lejer så kan det vara en bra ide att kolla noga på vad de gjort ändå (det gjorde inte jag)

Har monterat köket själv och det är ikea:s med en hel del lådor som är mjukstängande.
 
Redigerat:
Cheesen
Rörisen som monterade vårt hus lämnade bara 5läckor... Två upptäckte jag när han provtryckte systemet (dom hittade han inte själv). Tre läckor i avloppen. Ett i köket och ett i varje badrum. Dessa upptäckte han inte heller själv utan det var dagens överraskning när jag gick och testade kranarna dagen före slutbesiktning...
 
Cheesen Cheesen skrev:
Om huset i övrigt var 50tal så självklart. Det tillför liv och själ.
Nya hus är oftast döda.
Nu tänkte jag mest på trådskaparen Bygglouise.
Alla vill kanske inte vill behålla ett 50 tals kök och dess nackdelar.
Även om det är gediget platsbyggt så ska man välja något man själv vill ha och trivs med om man har för avsikt att bo en längre tid.
 
J
A Andy78 skrev:
Nu tänkte jag mest på trådskaparen Bygglouise.
Alla vill kanske inte vill behålla ett 50 tals kök och dess nackdelar.
Även om det är gediget platsbyggt så ska man välja något man själv vill ha och trivs med om man har för avsikt att bo en längre tid.
Självklart, men det är värt att nämna att många föredrar det platsbyggda original köket och det sannolikt är av väsentligt mycket högre kvalitet. Ibland kan man få upp ögonen för något som man först tycker är fullt och slitet när man ser hur fint andra fått det när de renoverat...
 
  • Gilla
E.Nicander och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.