Byggahus.se
Hej,

Jag ska renovera mitt kök och allting kommer behövas bytas ut, stomme, luckor och vitvaror mao en totalrenovering. Jag vill komma undan billigt men få ett snyggt funktionellt kök. Är inte teknisk alls så behöver hantverkare till allt. Ikea har ju prisvänliga kök men har hört att pga de är omonterade luckor, att med montering blir lika dyrt som ett ”finare” kök när hantverkare gör det? Om Ikea ändå är det ekonomiska valet, är deras vitvaror en god idé? Och vart hittar jag billiga duktiga hantverkare? Är det rimligt att klara sig under 120k för allt?
PS bor i Stockholm!
Alla tips uppskattas!

Mvh
Louise
 
  • Gilla
sprwl
  • Laddar…
Ikea kök är bra billigt kök men jag personligen skulle aldrig köra på deras vitvaror då jag vet många haft problem med dom.
 
  • Gilla
ByggLouise
  • Laddar…
Ett ikea kök kan du montera ihop själv, det är superenkelt. Man behöver bara skruvmejsel och hammare.
Om du tror att du inte klarar det är det bara hjärnspöken

Deras vitvaror håller väl normal kvalitet och dom har bra garanti och kundservice, så det behöver man inte oroa sig för. Fast det går bra med andra vitvaror också, dom vanliga passar utmärkt.
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Fairlane
Du kan som sagt välja att skruva ihop skåpsstommar etc själv. Det klarar du även om du inte vet hur du sen sätter upp grejerna på väggen. Du spar en hel del pengar på det.

Vad gäller vitvarorna så är det ju inte Ikea som tillverkar dessa, så kvaliteten är väl ungefär som den är för tillverkarens andra produkter. Med det sagt så kan jag säga att jag personligen inte skulle köpa vitvaror från Ikea (köket i övrigt skulle jag däremot inte ha något problem att köpa från Ikea.

Anledningen till min tveksamhet till vitvarorna är att jag nu bor i ett hus med vitvaror från Ikea. En liten jämförelse:

Diskmaskinen:
Jag har ni en Ikea Skinande (?). Den diskar helt ok, men om jag jämför med min Bosch som jag köpte för 2 år sen till mitt gamla hus så vinner Boschen på allt. Det är lättare att ställa in grejer i Boschen. I Ikea-maskinen ramlar glasen lätt när jag kör in korgen om den inte är fullpackad. Bestickkorgen består endast av stora fack. Min gamla maskin hade möjlighet att fälla för ett "lock" så man fick minde fack, vilket gjorde det lättare att placera skedar så att de kom tillräckligt långt ifrån varann för att bli rena. Det ramlar loss en massa plastbitar i Ikea-maskinen. De behövs väl inte så jag kastar de efterhand, men det känns lite meningslöst.
Ikea-maskinen är en inbuggnadsvariant, så det är väl därför man endast ser en röd prick på golvet när den är igång. Jag föredrar att se hur mycket tid som återstår.
Det största problemet är dock att den är komplett värdelös på att torka disken. Det verkar vara något som Bosch och Siemens är bättre på än övriga märken. I min Bosch-maskin körde jag utan spolglans och kunde efter avslutad disk plocka in sakerna i skåpet, med något undantag för viss plastprodukter. Igårkväll drog jag igång Ikea-maskinen. I morse skulle jag tömma den och då var det bara att plocka fram diskhandduken. Nu kör jag med spolglans och ett program med extratork, men trots det så samlas det vatten på glas och kastruller.

Microvågsugn:
Jag hade tidigare en äldre modell från Husqvarna, med mängder av funktioner. Ikeas variant gör ungefär samma saker och ungefär lika bra. Problemet är dels att den är svårare att förstå och ännu svårare är det att se vilka inställningar man har. Kontrasten är så dålig så jag som har normla syn för min ålder (45) har svårt att se vad som är inställt. Jag får prova att titta i olika vinklar för att bli säker på vad det står.

Ugnen:
Ugnen fungerar helt ok, men har samma problem som microvågsugnen, men otydlighet och dålig kontrast. Dessutom tar den lång tid att bli varm. Skulle värma bröd imorse och satte ugnen på 200 grader. Efter 15 minuter så var temperaturen omkring 180 grader. Det problemet hade jag inte på min gamla ugn (minns inte märke). Den var varm på nolltid.

Manualer:
Jag gillar generellt Ikeas manualer för hur man monterar möbler etc, vilket jag vet att inte alla gör. Manualerna för vitvarorna är klart sämre. Ett vred har ett namn i bilder och ett helt annat namn i text. Likadant är det med knappar. Det blir lite trial-and-error. Dock 1000 ggr bättre än manualen som följde med poolen (inte Ikea) där det står att man ska byta filter varje månad (eller varje vecka om man badar mycket) men inte någonstans talar om hur eller var filtret sitter...
 
  • Gilla
hakbol och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
ByggLouise ByggLouise skrev:
Är det rimligt att klara sig under 120k för allt?
Priset beror ju i hög grad på hur stort köket är, om du vill ha lådor i stället för billigare underskåp med luckor osv. så det är ju omöjligt att svara på din fråga.

Är det verkligen nödvändigt att byta ut stommarna, går det inte att fixa till dem i stället för att hålla nere priset?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Stort tack för snabba svar! Som jag tolkar det, är Ikeastommar ett bra val om jag köper annan vitvara samt monterar ihop skåpen själv för att hålla nere kostnaden :) ! Om man köper annan vitvara än Ikeas, hur vet jag att de passar och blir rätt?

Mvh
Louise
 
  • Gilla
sprwl
  • Laddar…
Fairlane
Du har två typer av vitvaror, de med egen framsida (ofta vit eller rostfri) och de som man monterar på en skåplucka framför så att man inte ser skillnad på diskmaskin och skåp. Det gäller bara att välja vilken modell man vill ha. I övrigt är nästan alla 60 cm breda, dvs standard. Djupet kan skilja, men det är normalt inget konstigt.
 
  • Gilla
gbgustaf och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Priset beror ju i hög grad på hur stort köket är, om du vill ha lådor i stället för billigare underskåp med luckor osv. så det är ju omöjligt att svara på din fråga.

Är det verkligen nödvändigt att byta ut stommarna, går det inte att fixa till dem i stället för att hålla nere priset?
Köket är gammalt 50 tal med inåtlutande luckor med skjutdörrar och dålig planlösning, så tyvärr!
 
Det är standardmått på allt så det passar. T.ex. diskmaskin är normalt fristående och då lämnar man bara ett 60cm hål. Spishäll får man såga ut hålet på själv men t.ex. diskho beställde jag monterad i bänkskivan.

Ikeas vitvaror är alltså inte dåliga, men klart det finns bättre om man är beredd att betala mer.
 
  • Gilla
ByggLouise
  • Laddar…
Fairlane
Diskmaskinen som jag har från Ikea kostar 5000 kr. Det finns billigare och dyrare också. En Bosch eller Siemens går att hitta för de pengarna. Obs! Alla från Ikea verkar vara integrerade, så vill du inte ha det så är Ikea inte ett alternativ.

Vad gäller det befintliga köket så kan det kanske vara efterfrågan på dessa skåp. För några år sen var det iallafall det. Kanske kan man få en liten slant för det?!
 
  • Gilla
pwb och 2 till
  • Laddar…
Ikeas toppmodell Diskad byggs av Bosch, verkar stabil. Ett hett tips är att hålla utkik efter kampanjer. Jag fick min Bosch induktionshäll för halva priset :)
 
  • Gilla
ByggLouise och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ikea kök är bra billigt kök men jag personligen skulle aldrig köra på deras vitvaror då jag vet många haft problem med dom.
jag har använt IKEAs vitvaror aldrig haft problem med dem, suverän suport när grejer missats vid leverans av köksskåpen allt toppen,
 
  • Gilla
ByggLouise
  • Laddar…
ByggLouise ByggLouise skrev:
Hej,

Jag ska renovera mitt kök och allting kommer behövas bytas ut, stomme, luckor och vitvaror mao en totalrenovering. Jag vill komma undan billigt men få ett snyggt funktionellt kök. Är inte teknisk alls så behöver hantverkare till allt. Ikea har ju prisvänliga kök men har hört att pga de är omonterade luckor, att med montering blir lika dyrt som ett ”finare” kök när hantverkare gör det? Om Ikea ändå är det ekonomiska valet, är deras vitvaror en god idé? Och vart hittar jag billiga duktiga hantverkare? Är det rimligt att klara sig under 120k för allt?
PS bor i Stockholm!
Alla tips uppskattas!

Mvh
Louise
 
ByggLouise ByggLouise skrev:
Hej,

Jag ska renovera mitt kök och allting kommer behövas bytas ut, stomme, luckor och vitvaror mao en totalrenovering. Jag vill komma undan billigt men få ett snyggt funktionellt kök. Är inte teknisk alls så behöver hantverkare till allt. Ikea har ju prisvänliga kök men har hört att pga de är omonterade luckor, att med montering blir lika dyrt som ett ”finare” kök när hantverkare gör det? Om Ikea ändå är det ekonomiska valet, är deras vitvaror en god idé? Och vart hittar jag billiga duktiga hantverkare? Är det rimligt att klara sig under 120k för allt?
PS bor i Stockholm!
Alla tips uppskattas!

Mvh
Louise

Hur ser stammarna ut? Behöver du byta dessa också om de är lika gamla som köket? Om man ändå river ut köket så kanske du ska fundera på stammarnas skick också.
 
  • Gilla
pwb och 1 till
  • Laddar…
ByggLouise ByggLouise skrev:
Hej,

Jag ska renovera mitt kök och allting kommer behövas bytas ut, stomme, luckor och vitvaror mao en totalrenovering. Jag vill komma undan billigt men få ett snyggt funktionellt kök. Är inte teknisk alls så behöver hantverkare till allt. Ikea har ju prisvänliga kök men har hört att pga de är omonterade luckor, att med montering blir lika dyrt som ett ”finare” kök när hantverkare gör det? Om Ikea ändå är det ekonomiska valet, är deras vitvaror en god idé? Och vart hittar jag billiga duktiga hantverkare? Är det rimligt att klara sig under 120k för allt?
PS bor i Stockholm!
Alla tips uppskattas!

Mvh
Louise
Ett tips när det gäller Ikea kök. Boka tid för hjälp med planering och smarta tips på ett varuhus. Du kommer inte att ångra det,
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.