A
Hej har börjat renovera överdelen av köket då vi inte hade några överskåp när vi flyttade hit och kylen stod helt fritt..

har nu köpte ett överskåp ovanför kylen som är 40cm hög och kylskåpet ca 200cm = 240cm.

sen har vi köpt 80cm skåp nu och ville fortsätta med dom på samma skena men får hela 65cm mellan köksbänk och överskåp.

Alternativet är att ha dom så högt eller kan man sätta en egen sarg runt överskåpet ovanför kylen, sedan sätter man en ny lägre skena till skåpen med högre sarg.

men är rädd det ser dumt ut.

tar gärna emot tips.

• Kök under renovering med nya överskåp monterade ovan kylen och stort utrymme mellan bänk och skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, jag vet inte varför IKEA valt dessa mått. Lösningen som jag tycker är bäst är att sätta överskåpen 140cm från golv, som man gör med alla andra kök.

Mitt kök är 91 bänkhöjd 57 mellan bänk och överskåp med 80 överskåp blir 227 totalt
Med 40cm över kylen.

Vad är din bänkhöjd?

A
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Mitt kök är 91 bänkhöjd 57 mellan bänk och överskåp med 80 överskåp blir 227 totalt
Med 40cm över kylen
okej.. men vad är storleken på övderskåpet ovanför kylen?

40 cm

A
40 cm
men din kyl är väl 200cm + övdrskåp 40cm hur kan det bli 227?

Nej det är 186cm som typ alla andra kylskåp sen en cm luft innan skåpet är ditt verkligen 200cm högt?

A
Nej det är 186cm som typ alla andra kylskåp sen en cm luft innan skåpet är ditt verkligen 200cm högt?

Jaaa den är 200cm tyvärr även diskmaskinen är någon extra hög modell

BirgitS
Ikea har ju överskåp som är 100 cm höga. Kanske det passar bättre?

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Ikea har ju överskåp som är 100 cm höga. Kanske det passar bättre?

Blir för långt ner 100 skåp + dekorlist så har jag knappt 44cm :(

Med 100 skåp blir det bara 45 mellan skåp och bänk enda jag kan komma på är att kapa skåpet över kylen till 20 cm och använda en lådfront som lucka 20×60 sen får man fixa en passbit mellan kyl och skåp

BirgitS
Menar du en list under skåpet?
Det brukar man ju inte ha numera när man inte har fula lysrör att dölja. Vanligt nu är att fälla in LED-list/spottar i en täckskiva (tunnare än 2 cm) som man fäster på undersidan av skåpen, eller så sätter man LED:en direkt på undersidan av skåpen utan täckskiva.

Ja något som döljer dom 6 cm mellan kyl och skåp om du använder en 20 front över

Man kanske kan avsluta med en öppen hylla under skåpen?

Ja det går ju oxå kapa skåpet så du får 1 cm mellan kyl och skåp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.