Vi håller på att bygga nytt. Huset kom stomrest och sedan kör vi resten av bygget själva. Nu har vi börjat fundera på teknik och känner att vi själva inte är helt uptodate vad det gäller detta ämne. Vad bör man tänka på? Vi bor på landet och kommer att få köra adsl för bredband. Vi bor i en svacka och kommer att få köpa parabol för TV... Vad bör vi tänka på att dra i väggarna innan vi sätter igen dem. Tänker oss att bygga in kringprylarna till TVen en bit från TVn för att slippa möbel vid själva TVn..vad ska vi tänka på för att framtidssäkra denna lösning iform av rör? Vad behöver vi inhandla till mediacentralen?...Sådant här kanske är lättare om man kör nyckelfärdigt men å andra sidan får man väl kanske bara en standardlösning då och nu kan vi verkligen ta höjd för allt.. Någon som är insatt och kan hjälpa till med en tänk på att lista?

Jättetacksam!

Jag skulle satsa på att dra nätverkskabel till alla rum (kanske inte badrum...). Minst 2 kablar till varje. I dessa kan du sedan köra det mesta. Antennkabel kan också vara bra tills internet-TV har slagit på bred front.
Mellan TV och TV-möbel är svårare. Har du tänkt att du ska kunna dra sladdar med kontakt på (t.ex. HDMI) så behöver du ett ganska bredd rör. Jag kommer inte ihåg i vilken tråd jag sett vilken dimension som är lagom...

Som får ni fundera på om ni vill ha inbyggda högtalare på olika platser i huset. I så fall behövs rör till dessa.
Larm kanske, ska det vara trådbundet behövs rör.

Kan vara smart att dra tomrör från någon punkt dit man kan kräva in kabel till mediacentralen för att förenkla ev. fiberinstallation senare.

Cat5e eller Cat6 i överflöd. Till varje plats där ni vill ha TV, dra åtminstone fyra kablar, men fler är att föredra. Dra allt till en central punkt där ni kan ha all utrustning som är vettig att centralisera (en bluray-spelare är kanske inte...).

Två till varje rum som inte ska ha TV.

Dra högtalarkabel från den centrala punkten till alla platser där ni vill ha högtalare, nu eller i framtiden. Ni vill eventuellt även ha högtalare utomhus i något skede.

Kolla gärna avsforum.com för vettiga åsikter i ämnet :)

Har ni parabol så kommer inte sk multimediauttag att fungera... Det hade inte våran elektriker riktigt koll på...

Just, kan vara bra att dra en hel del coax också för parabol etc.

Som alla andra har sagt, nätverksuttag överallt (förutom kanske badrummet). KNX-system är också rätt roligt oxå... styra lampor, eluttag osv... titta på det.

Se inte dina Cat6/Cat5e-uttag som nätverksuttag... De kan användas till det, men du kan lika gärna använda dem till att skicka HDMI/IR/ljud osv över. Därför det är bra med många, så att du är förberedd den dagen du kommer på att du vill ha centrala videokällor eller vad som helst i huset :)

som sagt. Rör och dosor i mängder. Sen vad man stoppar i dem är en annan fråga.

Kommer personligen köra med en färdigadragen 20mm flexslang som innehåller 2st CAT6 + en riktigt fin koaxial kabel från LBW.se

Dra denna sedan till varje rum från mediacentralen så har du framtidssäkrat det mesta.
Nätverk/internet, Marksänt, parabol, analog telefon, Ip telefon och möjlighet att köra PoE (power over ethernet med vad allt vad framtiden kommer erbjuda!?)

Klart värt pengarna gentemot att hålla på att härja med en massa lösa kablar...

mats_o skrev:
som sagt. Rör och dosor i mängder. Sen vad man stoppar i dem är en annan fråga.
Som mats_o säger...dra hellre en extra slang...några extra rullar flexslang är en mkt liten kostnad i den stora hela...vi drog minst 2 st 16 och 1st 20 till varje rum...sen mer till typ vardagsrums tv och dataplatser.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Svinninge skrev:
Kommer personligen köra med en färdigadragen 20mm flexslang som innehåller 2st CAT6 + en riktigt fin koaxial kabel från LBW.se

Dra denna sedan till varje rum från mediacentralen så har du framtidssäkrat det mesta.
Nätverk/internet, Marksänt, parabol, analog telefon, Ip telefon och möjlighet att köra PoE (power over ethernet med vad allt vad framtiden kommer erbjuda!?)

Har du plats i slangen för att dra fler cat6-kablar? Bägge där ryker ju direkt om du vill köra t.ex. 2xHDMI (om du kör HDBase-T kan du iofs fortfarande använda dem till 100Mbit ethernet också).

Svinninge skrev:

Om man vill ha decoder med inspelningsfunktion så behöver man väl två st koaxial oxå.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Mikael_L
Vi har endast förberett lite måttligt. Kommer säkert en backlash någon gång.

Men vi valde ut en central punkt för utrustning såsom router, server, TV-uppgrening (jag vet inte vad det kan tänkas heta :blushing:).
Från denna plats 20mm tomrör till en massa olika ställen där det går att misstänka att en dator eller TV kan tänkas hamna. Jag fulade aningens också och lät ett par rör ombesörja båda sidorna av en vägg. Väggen mellan sovrum 1 och v-rum har två dosor bredvid varandra, dvs vetter mot vardera rummet men matas av en slang. Samma mellan sov1 och sov2.

Jag har inte förberett någon högtalar eller multimediadragning öht. Vi har nämligen ingen aning om var vi ev ska stoppa grejer, inte heller vilka grejer det kan tänkas bli.
Men ska det genom hdmi och sånt så är det grova rör som gäller vad jag förstått, minst 25mm.

Jag var oerhört stressad av detta när det skulle bestämmas.
Man vill ju göra de rätta valen, men samtidigt vet jag inte på rak arm vad vi ska ha för saker, hur vi ska möblera osv, redan nu.
Sen är ju teknikutvecklingen skrämmande, vad har vi för standarder och krav nästa år eller om fem år?

Att planera för att helt förutsättningslöst alltid ha ett eller några lämpliga rör/dosor/anslutningar varhelst man kan tänkas behöva betyder en nästan oändlig mängd rör och dosor, det är INTE en framkomlig väg att sätta 4 st dubbel-eluttag och 2 st övriga på varje meter av alla väggar. Man måste faktiskt kunna se tapeten också. :D

Så antingen vet man redan innan exakt vad som ska in, och var, eller så försöka gissa lite smart och inse att något här och där för trixas med i efterhand.

Vi har endast dragit tomma rör och satt dosor, så får jag slanga i kabel efter behov sen.
Vi har dragit ett 20-rör till väggen mellan v-rum och sov-1som alltså har en dosa mot varje rum, ett 20rör till väggen mellan sov-1 och sov2, sen ytterligare ett rör som matar uteslutande sov-2.
Sen 2 rör på olika ställen endast till v-rum.
Just nu är jag i valet och kvalet att även dra ett rör till köket. Tidigare har jag tänkt att det nog blir trådlöst nät till ev dator där. Men plötsligt började jag tänka "frukost TV" ...

Sen har vi övervåning som ska inredas i framtiden, så dit drar jag ca 5-6 tomrör upp genom bjälklaget, så får jag besluta om det senare , och skarva vidare med rör därifrån.
Jag har även grävt ner en bit PEM-slang jag hade över, mellan garage och huset, där jag hoppas kunna peta i t.ex. en nätverkskabel vid behov.

Tänk på att den centrala platsen ska rymma en del burkar, så ni inte avsätter bara en pytteyta.

Mikael_L skrev:
Men ska det genom hdmi och sånt så är det grova rör som gäller vad jag förstått, minst 25mm.
Går utmärkt att köra HDMI över Cat6. Kolla upp HDBase-T. Det går t.o.m bättre än att köra med HDMI-kabel eftersom HDMI-kabel inte klarar längre sträckor.

Mikael_L
Ja där ser man, ...teknikimbecill :blushing:

Men visst finns det en del multimediakablar som kräver grova rör för att få genom kontakterna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.