Snörakan fungerar bäst här nere i söder. Kommer det mycket nysnö, är det bara att putta den framför sig och på så sätt "ploga" tex garageinfarten. Är det mer blötsnö, kan man fylla snörakan och sen föra den till den plats man vill ha snön. Sällan att jag skyfflar någon snö med den.

Snösläden tar bara en massa plats och de gånger då den går att använda effektivt är lätt räknade.
Sopkvasten fungerar perfekt, när det bara kommit några cm.

Undrar om alla som är emot plastskyfflar har testat Fiskars?
Skulle personligen aldrig välja någon annan modell i alla fall om man bor i södra Sverige...

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Förstår inte heller problemet med dem i plast. Jag har sabbat en på 10år och det var en frusen vall som tog livet av den.

Köper man billigaste plastskyffeln från Jula eller ÖoB så är det klart att den går sönder snabbt. Det gör även en billig aluminiumskyffel.

Ingen snöskyffel, snösläde eller snöraka håller för att hugga sönder en hård plogvall. Då ska man ta fram en vanlig byggskyffel.

En rejäl metallsläde till lite djupare snölager, en rejäl metall-raka till trappa, trängre utrymmen och mindre snödjup. En spade/Skyffel till hårda plogvallar och tung återfrusen blötsnö. Funkar både ute i stugan med djup snö varje år, och inne i villaförorten med tunnare snölager för det mesta. Släden kan lika gärna putta iväg snön åt sidan som att man måste skotta över staketet, i alla fall här hos oss.

Krilleman
Det absolut bästa är en bonde som plogar åt dig! :thumbup:

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Det är kanske bara jag som är lat....

Men jag hade införskaffat mig i en snöslunga ;)

• Gilla
Vespa
  • Laddar…
D
Hittills har jag kört enbart snösläde. Tycker det går bra att slänga hela skopor över staketet. Har kanske 30-40 meter o skotta. Har plogat ca 5-6 ggr.

Ni som har dålig erfarenhet av plast, gäller detta även de lite finare märkena så som Fiskars eller pratar vi främst Biltema och liknande? Verkar ju som att bland annat Fiskars har bra kvalité på sina plast skyfflar?

Vi har känt på de på Biltema och det är ganska stor viktskillnad mellan metall och plast skyffeln. Dessutom verkar det endast vara de i plast som har vad man kallar ergonomiskt handtag?

Är det någon mer som har erfarenhet av den metall skyffel som Biltema säljer och som fick bäst i test 2011? Den kostar halva priset mot Fiskars.

För vår del börjar vi en skyffel och med tanke på er allmänna respons så lutar det åt en metall skyffel, Fiskars eller Biltema. Sen använder vi salt till trottoaren utan för staketet och inne på marken blir det sand/grus.

Jag har dålig erfarenhet av en billig plastskyffel och bra erfarenhet av en fiskars plastskyffel. Med detta sagt bör du inte vänta dig att ens plastskyffeln från fiskars tål att skotta en frusen plogvall. Men det är å andra sidan inte säkert att en bra aluminiumskyffel gör så många gånger heller. Jag har en snöskyffel i aluminium från biltema som jag svetsat ihop efter att den gått bet på hård snö. Desto fler gånger har jag bara kastat trasiga skyfflar.

Redigerat:
Snösläde i metall samt skyffel i metall.

Sedan gör du som jag och sprayar silikonspray på bladen, då slipper du problemet med att blötsnö fastnar på bladet.

Köp redskapen i metall, aldrig plast.

j.f.s
Jag får alltid ont i ryggen av att skotta snö med spade, så jag kan inte använda något annat än en släde. Salt löser upp all betong och murbruk, det är bara en fråga om tid, så undvik det om det är möjligt.

Fiskars svarta raka modell i plast har jag och skulle aldrig vilja ha nåt annat. Snön släpper den är lätt men hållbar.
Har denna säsong skottat många gånger lössnö. Och några gånger blötsnö senast skottade jag två kubik blötsnö upp i skopa på lastmaskinen! Skyffeln höll men ryggen värkte i typ en vecka.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.