Hej,
Detta är första vintern i nya huset som har en tomt på 1200m2 inkl garageuppfart(asfalt) och plattläggning till dörrtrappan. Vi har dessutom ca 50 meter trottoar utan kantsten att skotta.
När det gäller skottningen av trottoaren(som är vårt ansvar) så antar jag att det är bäst att slänga in snön i vår trädgård(över staketet). Annars är väl risken stor att plogbilen förstör arbetet.
Är det endast en rejäl snöraka som gäller?
Vi har tittat på Biltema och uppfattade den som fått bäst i test 2011 som tung jämfört med plastvarianterna :

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vinter/Snoskyffel-2000022402/
Denna var klart lättare

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vinter/Snoskyffel-2000031837/
Sen är frågan om man kanske även bör ha en snösläde?, de finns i både metall och plast, den vi främst tittade på var denna :

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vinter/Snoslade-2000021189/
Denna modell hade jul, vet inte om det verkligen behövs. Grejen är också att troligen räcker inte denna då vi nog måste slänga över snön in på vår tomt.
Hur är det sen med att salta ex asfalt eller en betongtrappa? Tyckte jag läste något om att det inte var bra för betong?
Detta är första vintern i nya huset som har en tomt på 1200m2 inkl garageuppfart(asfalt) och plattläggning till dörrtrappan. Vi har dessutom ca 50 meter trottoar utan kantsten att skotta.
När det gäller skottningen av trottoaren(som är vårt ansvar) så antar jag att det är bäst att slänga in snön i vår trädgård(över staketet). Annars är väl risken stor att plogbilen förstör arbetet.
Är det endast en rejäl snöraka som gäller?
Vi har tittat på Biltema och uppfattade den som fått bäst i test 2011 som tung jämfört med plastvarianterna :

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vinter/Snoskyffel-2000022402/
Denna var klart lättare

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vinter/Snoskyffel-2000031837/
Sen är frågan om man kanske även bör ha en snösläde?, de finns i både metall och plast, den vi främst tittade på var denna :

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vinter/Snoslade-2000021189/
Denna modell hade jul, vet inte om det verkligen behövs. Grejen är också att troligen räcker inte denna då vi nog måste slänga över snön in på vår tomt.
Hur är det sen med att salta ex asfalt eller en betongtrappa? Tyckte jag läste något om att det inte var bra för betong?
Jag har den översta skyffeln och den funkar bra, rekommenderar även att du skaffar en släde också då det blir ganska drygt att skotta hela uppfarten med en skyffel.
Edit:
Ett tips kan även vara att förvara skyffeln och släden utomhus om det går så att de är nerkylda när du ska använda dem annars så fastnar bara snön.
Edit:
Ett tips kan även vara att förvara skyffeln och släden utomhus om det går så att de är nerkylda när du ska använda dem annars så fastnar bara snön.
Redigerat:
Själv har jag en Fiskars helt i aluminium som jag är väldigt nöjd med. Bor i Helsingborg och skottar egentligen bara ute på trottoaren och på uppfarten, och för det anser jag inte att jag behöver något annat redskap. Helt vanlig Fiskars med rakt skaft är det.
Satsa på den i metall för plast blir lite känsligt för kyla, och efter några år eller om det är tung snö kommer den troligen att gå sönder.
Satsa på den i metall för plast blir lite känsligt för kyla, och efter några år eller om det är tung snö kommer den troligen att gå sönder.
Har flera olika modeller och varianter men den som används mest är Fiskars snöraka där själva bladet/skopan är i plast. Väldigt enkel att använda då den väger noll och ingenting. Skotta stor yta med en stor tung metallpjäs är inte så kul. Vi har en uppfart för fyra bilar med grus - skottar den för hand så det tar sin lilla tid...
Till trottoaren kommer du inte att ha någon större nytta av en snösläde eftersom du måste kasta snön över staketet, men på större ytor där det går att bli av med snön så är det väldigt trevligt att ha.
Själv så föredrar jag plåtmodeller, som tål att man trycker på lite med foten när det går tungt.
Själv så föredrar jag plåtmodeller, som tål att man trycker på lite med foten när det går tungt.
När det är lössnö är det bra om den är lätt. Blad i plast har även fördelen att snön släpper lättare när man skall kasta av den. Är det blötsnö, och ändå mer om blötsnön frusit så att den är hård krävs det mer styrka i sakerna. Plastskyffeln på din andra bild är mycket lik en som jag köpte och var mycket nöjd med i en vecka tills den gick sönder. Skall det vara plast så tror jag på Fiskars.
Aldrig plast säger jag, det håller helt enkelt inte i längden medan en bra snöskyffel i metal kan gå i arv till dina barnbarn.
En snösläde låter lite som att skjuta över målet när man bor i Malmö, det är trots allt inte så många dagar om året som det kommer stora mängder lössnö. Det är betydligt vanligare med blötsnö, slask och återfrusen snö, ytterligare ett skäl för att välja bort plast med andra ord.
Vad det gäller salt och betong så vet jag faktiskt inte, men med tanke på att ni har ansvar för trottoaren utanför ert staket så kan det nog vara klokt att köpa en säck. Kostar ju inte många kronor och skönt att slippa oroa sig för ansvarsbiten när gårdagens slask frusit till blankis.
En snösläde låter lite som att skjuta över målet när man bor i Malmö, det är trots allt inte så många dagar om året som det kommer stora mängder lössnö. Det är betydligt vanligare med blötsnö, slask och återfrusen snö, ytterligare ett skäl för att välja bort plast med andra ord.
Vad det gäller salt och betong så vet jag faktiskt inte, men med tanke på att ni har ansvar för trottoaren utanför ert staket så kan det nog vara klokt att köpa en säck. Kostar ju inte många kronor och skönt att slippa oroa sig för ansvarsbiten när gårdagens slask frusit till blankis.
Köp ingen plastskyffel på biltema eftersom plasten är för mjuk för att kunna skotta med.
Nä, skyffel en fiskars, lite dyrare men funkar jättebra. Haft våran i 7-8 år och har skottat garageuppfart samt plattor till dörrarna. Senare år även en snösläde i metall, en som är knappa metern i bredd, bredare blir tungjobbade.
Nä, skyffel en fiskars, lite dyrare men funkar jättebra. Haft våran i 7-8 år och har skottat garageuppfart samt plattor till dörrarna. Senare år även en snösläde i metall, en som är knappa metern i bredd, bredare blir tungjobbade.
Skyffel av plast med aluminiumkant och rakt handtag från Karlstad redskap eller Fiskars har jag bra erfarenheter av. Den jag har från Karlstad redskap har jag använt i över 15 år utan att den gått sönder. Om man ska skotta hårda snödrivor som snöplogen har tryckt ihop så använder man en vanlig byggskyffel. Då är det både för hårt och för tungt för en snöskyffel.
Produkter som diskuteras: "byggskyffel"
Byggskyffel 75K Serva
Med trampkant
541 kr inkl moms
Läs mer
För oss går plastskyfflar fetbort. Efter ett antal sådana har vi nu en vanlig snöskyffel i metall och en snösläde i metall. Haft dessa i säkert 15 år. TS kommer nog att ha nytta av både snöskyffel och snösläde. Tomten var ju ganska stor och infarten går snabbare med en snösläde.
(Vi har även en snöslunga modell större, men den används till vår 225 m långa infart. Snösläde till carportplanen och skyffeln utanför och kring dörren.)
(Vi har även en snöslunga modell större, men den används till vår 225 m långa infart. Snösläde till carportplanen och skyffeln utanför och kring dörren.)
Vi har en snösläde från Fiskars. Handtaget släppte från släden efter något något år när jag försökte bryta loss en snöplogsvall med kramsnö men det gick att laga med lite plåt, popnit och gängstång, sedan har den hållit ganska många år.
Ett tips är att lägga på vanlig bilvax på släde/spade, då släpper snön även när det är kletsnö.
Ett tips är att lägga på vanlig bilvax på släde/spade, då släpper snön även när det är kletsnö.
Håller med de flesta här, Fiskars har ett bra utbud och hållbart, om man använder de rätt, inte bryta med snösläde tex, sedan har jag ett antal "gamla" snöspadar, den militära modellen, superbra och hållbara, går att köpa på vissa Ö o B och militära överskottslager, sedan är de mycket mera prisvärda, de från överskottslagren. Snöslunga används inte hos oss, har ingen. tänker inte skaffa någon heller. Vid behov, om det kommer otroligt mycket snö, så tar jag bara den lille traktorn och kör en sväng (Volvo 110e) den tar det mesta!
bättre och snabbare än en snöslunga, kan varmt rekommendera en sådan till er som behöver ploga större ytor. Annars har vi flera snöskyfflar och flera i hushållet som behöver motion.