Jag är lite skeptisk till att isolera mer då hustypen vi har valt har ganska mycket fönster. Jag tror det är här den mesta utav energin kommer att försvinna. Kanske är det isåfall bättre att satsa på ett lägre u-värde på fönstren än att lägga på några extra cm i husväggen? Men det gör sig inte helt kostnadsfritt.

100.000 kr i isolering är ganska mycket pengar i min mening...

De pengarna var alltså för all extraisolering på hus 155m2 och garage 40m2, samt uppgradering av fönster (vi har rätt mkt och stora fönster oxå) . I ekonomiska termer intjänat på 10 år, men för oss är känslan det viktigaste.
Om ni hellre vill lägga de pengarna på tex dyrt kakel så går ju det bra oxå. Det är ju det som är det fina med att bygga nytt. Man får lägga krutet där man vill.

Jag tror ni möjligtvis har lite andra förutsättningar för den beräkningen än vad vi skulle ha? Fönstren skall jag titta på vad det kostar att uppgradera - det kanske kan betala sig när västerhavet ligger på.

Picke skrev:
De pengarna var alltså för all extraisolering på hus 155m2 och garage 40m2, samt uppgradering av fönster (vi har rätt mkt och stora fönster oxå) . I ekonomiska termer intjänat på 10 år, men för oss är känslan det viktigaste.
Om ni hellre vill lägga de pengarna på tex dyrt kakel så går ju det bra oxå. Det är ju det som är det fina med att bygga nytt. Man får lägga krutet där man vill.
Jag börjar köpa ditt resonemang. Det vore ack så skönt att inte mata de där VP-leverantörerna med mina hårt förvärvade slantar. Ved kan vi ju få gratis och sol därtill.

Ett av problemen är ju att elpatronen inte får vara av högre effekt än 5kW med dagens regler. Räcker detta till att ta hand om huset om vi skulle resa bort en stund på vintern? Vi är ju båda konsulter och det blir ju en hel del resande.

Jag gissar att en del kan kompenseras med en större acktank. Problemet är att jag har begränsat med utrymme i teknikrummet - finns det stora acktankar med små footprints?

Jag kör med http://www.kakelugnspannan.com/ hopkopplad med Nibe 360 Golvvärme bottenvåning och halva övervåning i
1,1/2 plans 160 m² med rumsstyrning RG 10.
Jag har studerat solfångare och solceller mycket ingående under lång tid. Det jag kommer fram till är att det inte är något alternativ sol fångare ger ju endast värme och det när den behövs som minst vilket gör det till ett dyrt alternativ. Solceller däremot är betydligt mer användbara om man kan ladda ackumulatorer(el) för att använda till 12 eller 24 volt system.Det gäller både belysning (led) och elpatron i pannan/acktank. Men för att kunna utnyttja solcellerna optimalt bör man montera dem så att man kan ändra lutningen efter årstid.

Redigerat:
@mariatherese
"Ett av problemen är ju att elpatronen inte får vara av högre effekt än 5kW med dagens regler."
Nu orkade jag inte gå bakåt i tråden för att se hur stort hus det handlar & var, men jag har ett hus(VillaVarm) i Gnestatrakten byggt 2005 på c:a 235m2. Jag värmer det primärt med en Wamsler kökspanna K158 (urusel effektivitet) mot en ackumulator och har en 6kW's elpatron som backup. Vi hade inga som helst problem med utkylt hus i Jan/Feb 2010 vid de tillfällen vi inte kunde elda.

Om du bygger ett någorlunda modernt isolerat hus så har du sällan större effektbehov än ~25W/m2, och då pratar vi om att värma till +20-21C vid -20-25C, skulle inomhustemp droppa till ~15-17C när du är borta en längre tid så gör det inget, om du bara kan få upp den någorlunda snabbt när du kommer hem.

Tack för infon! Huset blir väl drygt 200m2 men i två plan. Hur stor acktank har du?

Jag skall be att få riktiga beräkningar från husleverantören och se om vi också kan klara oss utan värmepump. Kökspannorna har jag tittat på och de flesta jag har sett har iallafall på pappret ganska hög effekt.

Har ej läst alla inlägg men bor i ett hus med frånluftspump.
Skulle jag få välja igen skulle det till 150% bli FTX ventilation och i ditt fall Luft/vatten med ved/pellets kamin.
Anledningen är kallras från friskluftsventilerna,helt klart en komfortupplevelse.

OBS dagens bästa FTX anläggningar har en verkningsgrad på 90%

Redigerat:
vilpi skrev:
Har du plats till markvärmeslang i trädgården så är det överlägset frånluftsvärmepump.
300m2 räcker långt till ett normalstort nybyggt hus,kombinerat med FTX
Hur kombinerar du frånluft med FTX ?

ltfrebac skrev:
Har kastat ut en FLVP precis. Byggde 2004 och blev avrådd av alla förstå-sig-påare från FTX. Borrade in dessa satans Fresh-ventiler för att säkerställa ett isande kallras i hela huset. Så nu är jag mitt inne i FTX eftermontering vilket är ordentligt besvärligare än att göra rätt från början. Golvvärme och väggventiler funkar uselt så är det bara
Håller med till 1000%;)

@mariatherese
Jag har alldeles för liten ack, bara 750l (räcker knappt 12h vid -20C), minst 1.500l bör du ha.
Vad det gäller kökspannor, välj funktion före utseende, de flesta kökspannor sägs ha en effekt på 20-25kW men i praktiken ligger det på 10-15kW till vattnet & resten i luften.
Skulle jag byta idag så valde jag utan tvekan en CTC Parca 318! Då pratar vi en riktig gjuten panna.

Tackar!
Jag får leta runt - eventuellt för jag göra teknikrummet större för det är lite knivigt med utrymmet.

Fast -20C i 12h är det sällan (om ens aldrig) dit vi skall flytta. Nu visar ju länken bara medeldygntemperaturen på Säve flygplats... men det ger ju en fingervisning.
För två år sedan minns jag att det höll sig på minus 10 i några dagar samtidigt som det blåste liten kuling... (vi mastade av båten medelst upptining...)

Inser att jag måste balansera ackumulatortanken med effekten på kaminen också. Ackumulatortanken skall inte vara större än att pannan kan värma upp den på några timmar från den nivå som elpatronen klarar av att hålla.

@mariatherese

Låt oss säga att du bygger 200m2 med ett effektbehov på 25W/m2 och vill kunna ha 24h i acken.
Då behöver du en ack som lagrar 120kWh och du bör ha en kamin/panna med effekten 30kW så att du inte behöver elda mer än c:a 5h.
Har du ett max temp-behov på +35C så att du kan utnyttja t.ex. 90-35 = 55C så får du en ack på (120 / 55 * 0,86 ~1.9m3)

Bara för att ge resonemanget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.