Jag håller på att göra om badrummet och undrar hur jag ska bygga golvet. Idag är det 600 mellan golvreglarna och jag tänkte lägga golvspån och sedan 6mm+13 mm gipsskiva, detta för att få fall vid duschen. Är detta tillräckligt styvt och hur fäster jag gipsskivorna till spånskivan? limmas, skruvas eller både och?

Huset är gammalt och har idag avloppsrören i gjutjärn. Jag har försökt att ta loss dessa men det är omöjligt att lossa de olika delarna mellan varandra så jag undrar hur jag går till väga? Jag kommer att anlita en fakman för att lägga de nya rören men jag vill förbereda så mycket som möjligt för att hålla ner priset. Finns det någon bra sida där jag kan hitta info om vad man ska tänka på vid avloppsrör i badrum?

Tack på förhand.

Att riva gjutjärnsrör kan vara jobbigt. Vi slog hål på våra med hammare och spett i hjässan och använde sedan spettet som hävstång för att vrida sönder skarvarna. Eftersom våra var i bättre skick än väntat (>halva godstjockleken kvar) tog det en stund......

/Ingenjören

sveag skrev:
Jag håller på att göra om badrummet och undrar hur jag ska bygga golvet. Idag är det 600 mellan golvreglarna och jag tänkte lägga golvspån och sedan 6mm+13 mm gipsskiva, detta för att få fall vid duschen. Är detta tillräckligt styvt och hur fäster jag gipsskivorna till spånskivan? limmas, skruvas eller både och?
Tack på förhand.
Limning av gipsskivor:
http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/s48.pdf

Använd dubbla 13 mm golvgipsskivor för hållfasthet samt bra fall mot golvbrunnen. (en skiva vid golvbrunn, dubbla f.ö.)

Dubbla skivor är billigare än att använda flytspackel för hela falluppbyggnaden. Spackel kostar rejält mer än gispsskivor.

Vad gäller att få isär rören: det är nog bara rent våld som gäller (slägga, spett osv.) krossa helt enkelt rören, det är mycket våld som skall till, lång slägga och ordentliga svingar. När du kommer i närheten av ett rör som du vill behålla för att koppla på det nya på, så får du vara lite försiktigare. Mycket beror på vilken metod som använts på att foga de gamla rören. I många fall så är det smällt bly i fogarna. Då (har jag hört) knackar man försiktigt loss skärva fö r skärva till ni kommer in i fogen, var försiktig så att ni inte tappar ner någon skärva in i röret (blir stopp senare). Kommer ni bara förbi blyfogen så blir det lätt, sitter ofta lite lin eller liknande längre in i fogen. Själv har jag gjort det på rör som var fogade med en blåaktig cementliknande fogmassa, den kunde man knacka bort en bra bit in i fogen med hammare och smal skruvmejsel, sedan gick det att lirka ut röret ur fogen.

När ni sedan skall koppla ihop nytt och gammalt så finns det en gummipackning man sätter i gjutgärnsmuffen och som passar till moderna plaströr. I värsta fall finns det en sorts klämkoppling med en gummipackning som man användas för att koppla ihop gjutjärnsrör med plaströr utan att dte finns en muff. Den är betydligt dyrare än om ni kan koppla ihop i en muff.

Prisjämförelsen kanske inte är skälet att använda dubbelgips utan mera för att det är lättjobbat. Jag skulle personligen inte ge mig på att flyta hela badrummet - det kräver lite skicklighet helt enkelt :) Att skära till och limma golvgips klarar t.o.m. jag! Det fick räcka med utmaningen att fallspackla runt golvbrunnen.

OK,

Där kommer det där med speciallimmet in i bilden, det har debaterats här en hel del om man behöver limma eller om det duger att skruva gipsskivorna.

Om man läser instruktioner från gipsskivetillverkarna så anger dom att man kan välja. Såvida inte golvet är mer än 4m in någon riktning, i det fallet SKALL man limma. Om du väljer att skruva så skall det skruvas tätt, Har för mig att det anges cc30 mellan skruvraderna och 15 cm mellan skruvarna. Skruvning är betydligt billigare än S48 limmet. Åtminstonde om man köper billig skruv.

Jag har byggt ett badrum i vårt fritidshus där jag skruvade gipsen, hittils OK. Nu håller jag på med vårt kök, på lite drygt 30kvm, där skall jag limma. Spännviden på golvet är 4,7m.

Mycket våld är kul när man river, men det kan bli för mycket av det goda ibland. Om du behöver vara försiktig med det som sitter runt rören eller vill vara säker på att inte spräcka muffar och rördelar som du vill behålla, fungerar en tigersåg med ett bra metallblad utmärkt. Sågen kan du köpa på Rusta, men bladen köper du hos järnhandlaren. Ett bra blad håller minst 10 ggr längre än ett dåligt blad, men är bara 2-3 ggr dyrare. För alla blad gäller att inte såga för länge åt gången. Efter en stund blir bladet hett och då slits även de dyra bladen ut ganska snabbt. Såga lite i taget och/ eller kyl sågbladet.

Det finns rörskärare för tjocka gjutjärnsrör också. Enkla att använda och fungerar alldeles utmärkt i trånga utrymmen. Ser ut som en motorcykelkjedja ungefär. Vet inte vad de kostar, jag fick låna en av en rörmontör.

Tack för alla svaren. Mitt badrumsgolv är 5x2,5m så då verkar det som om gipset ska limmas utan skruvskallar som kan sticka hål på tätskiktet. Jag tror det får bli dubbelgips på golvet förutom vid golvbrunnen då det blir enkelgips med spackel.

Behöver hela badrummet ha fall mot golvbrunnen? Jag ska göra nya golvbjälkar så kan jag isåfall lägga dessa i olika nivåer och på så sätt få ett fall från väggen längst ifrån golvbrunnen?

OK med den storleken så behöver du ju limma.

Men en fundering: Skall du ha elgolvvärme också?

För i så fall skall den antagligen ligga ovanpå din gipsskiva, sedan skall du spackla ovanpå den för att bygga in den, därefter har du fuktspärr. Även om du inte skall ha elslingor så bör du på något sätt bygga ett svagt fall (1cm /m) på den del som inte är direkt vid duschen. Det kan du antingen gör genom att få hela golvet att luta lite genom att manipulera golvreglarna, eller genom att spackla upp ovanpå gipset.

Jag har tänkt mig att ha golvvärme. Då kanske jag måste tänka om och bygga golvet enligt följande.
Golvreglar som jag gör så att ett fall på 1cm/m uppkommer, Golvspån, 13 mm gips, golvvärme, flytspackel, tätskikt, klinker.

Jag har idag ett element i badrummet och jag undrar om jag kan ta bort detta och istället koppla om det till vattenburen golvvärme? badrummet är ca 12 kvm.

I princip går det.

Men golvvärmen behöver lägre vattentemperatur än ellementen (och tror jag högre vattenflöde). Det löser man med en extra shunt grupp. Det är i princip en extra cirkulationspump med lite blandningsventiler som blandar in lagom mycket nytt hett vatten från tilledaren och sedan håller igång cirkulationen i golvvslingan.

Det finns sådana som är avsedda för just ditt ändamål, alltså en slinga i ett rum.

Det kaske är bättre att koppla vattenet till ett vattenburen handukstork och ha elgolvvärme.

sveag skrev:
Behöver hela badrummet ha fall mot golvbrunnen?
Det är ju att rekommendera men det viktigaste är ju runt golvbrunnen (=självklart).

Jag löste "fallet" utanför golvbrunnen genom att använda olika storle på tandspackeln när jag limmade golvgipsskivorna. Blir hyfsat bra och är ju ganska enkelt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.