Hej,

Nu har det äntligen blivit dags att bygga vårt dubbelgarage.
Det kommer byggas i olika etapper så man kan sprida ut kostnaden lite mer över året/åren.
Tänkte göra en lite tråd utav det så jag bolla lite ideer med er :)

Det kommer bli strax under 70kvm stort (7x9,6m)
Vår huvudbyggnad är pålad och så kommer även garaget att bli vilket kommer göra att kostnaden ökar lite.

Ritningar för ett planerat dubbelgarage med dimensioner och fasadvyer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde första etappen redan i somras då jag hyrde en grävare och grävde ut för grunden, fyllde med ca 30 cm grus och fixade dränering dagvatten samt lagt ner skyddsrör för el och vatten.

Andra etappen kommer påbörjas nu på våren, och det är att göra klart grunden.
Räknar med att göra allt själv exklusive gjutningen.
Tror projektet i sin helhet kommer landa någonstans runt 350k (Inga snickartimmar inräknade.)
Grund ca 120k
Byggnad ca 200
(finns en mer exakt uträkning om ngn är intresserad)

Utgrävning för dubbelgarages grund med grävmaskin, grusbeläggning och tomthål.
Skapa konto
Grävarbete för grunden till dubbelgarage med synlig grusfyllning och geotextil nära hus.
Skapa konto
Grundarbeten på en tomt med grus, skyddsrör och en skottkärra, vid pålning av dubbelgarage.
Skapa konto

Så här står det i dagsläget, det ska paddas/fyllas på med finare grus upp till rätt nivå.

Sen har jag märkt att det finns många olika sätt att göra pålad grund. I vår huvudbyggnad så göt dom en 20cm betongplatta med dubbelarmering 6150.
Känner att det kanske är lite overkill för garaget. Men har sätt på andra hus att man kan gjuta 10cm platta enkelarmerad fast med 3-4st tvärgående voter där det blir 20 cm betong med armeringsjärn i botten.

Är det någon som har bättre kunskap än mig om vad som är lämpligt att göra i detta fall?

/Fredrik

Kul med projekt!
Tror du verkligen att du behöver påla för garaget? Ett garage av den här stilen är väldigt lätt, jag skulle gissa att totalt landar du på ett marktryck på ca 4-5kg /dm2. Förvisso kan man inte räkna med att hela byggnadens vikt är jämt fördelad över hela ytan men det är fortfarande väldigt beskedliga marktryck vi talar om.

Jag hade nöjt mig med markduk och makadam, om det nu inte finns goda skäl att påla, men på bilderna ser det inte ur så.

Jag har också gått i tankarna att man kanske inte behöver göra det. Det skulle säkert kunna funka ändå.
Men alla mina grannar som byggt hus brevid har pålat sina garage, därmed så tänker jag att det är väll lika bra att göra det, så slipper man oroa sig över eventuella sättningar eller motsvarande i framtiden.

Jag räknar med att själva pålningen kostar runt 20-25 tusen för 6 pålar.

Intressant!

står i uppstart av ett nästan identiskt projekt.
Dubbelgarage om 60ish kvm som jag tänkt att påla. Men jag tänkte faktiskt få en k-ritning på grunden gjord, å sen sköta resten själv. Du ligger lite före mig så jag kommer nog snegla lite på ditt bygge ;)

A Axeler skrev:
Intressant!

står i uppstart av ett nästan identiskt projekt.
Dubbelgarage om 60ish kvm som jag tänkt att påla. Men jag tänkte faktiskt få en k-ritning på grunden gjord, å sen sköta resten själv. Du ligger lite före mig så jag kommer nog snegla lite på ditt bygge ;)
Vad roligt!
Du gör helt rätt i att fixa en k-ritning, så slipper man gissandet.
Jag fick ett förslag på en K-ritning på 6000:-
Tyckte spontant att det lät dyrt för ett garage och har inte kollat ngt mer efter det.

Nu är dags för nästa steg i bygget, nämligen själva grunden.
Fick hem allt igår och har börjat placera ut hörnelementen.
Tänkte även ta lite offerter från olika pålningsfirmor för att se vart priset kan landa.

Jag har gjort en egen pålningsplan baserat på hur man pålat för boningshuset. Vet inte om man tänker rätt eller fel men lägger ut den här så får ni gärna komma med förslag eller synpunkter.

Grundläggningmaterial med hörnelement, armeringsnät och järn placerade på grusunderlag.
Skapa konto

Byggarbetsplats med grusgrund och utplacerade hörnelement för påbörjan av husgrund.
Skapa konto

Grundplansritning med måttangivelser, orange votområden och röda markeringar för pålning. Texten indikerar en byggnadsarea på 69.7 m².
Skapa konto

Pålarna är de röda prickarna, det orangea området är voterna. Det är inte exakt på bilden men ni förstår nog principen. Någon som har lite erfarenhet att dela med sig av gällande pålning?
I övrigt så är det 6150 armeringsnät och 12mm armeringsjärn.

/Fredrik

Jag har en känning på en grävmaskinist som även hade pålaggregat till sin maskin. Han va inne på pålar med 2m mellanrum. Dvs 10-12st och bara i mtrl landade jag på 40k… så jag avbröt den tanken och skickade ner ett par lager cellplast istället å tänker att om garaget vill sätta sig så får jag ta den huvudvärken då. (Grävarn sa fö att han inte hade pålat garaget eller lagt kompensationsgrund)

Tomture61
F Fredritz skrev:
Nu är dags för nästa steg i bygget, nämligen själva grunden.
Fick hem allt igår och har börjat placera ut hörnelementen.
Tänkte även ta lite offerter från olika pålningsfirmor för att se vart priset kan landa.

Jag har gjort en egen pålningsplan baserat på hur man pålat för boningshuset. Vet inte om man tänker rätt eller fel men lägger ut den här så får ni gärna komma med förslag eller synpunkter.

[bild]

[bild]
[bild]
Pålarna är de röda prickarna, det orangea området är voterna. Det är inte exakt på bilden men ni förstår nog principen. Någon som har lite erfarenhet att dela med sig av gällande pålning?
I övrigt så är det 6150 armeringsnät och 12mm armeringsjärn.

/Fredrik
Har du koll på hur djupt det fick pålas för ditt bostadshus ?

Till mitt bostadshus pålades det först sedan gräva ut för duk / makadam .
Har inte pålat för mitt garage som är 60 kvm .
Har lera och 7-10 m ned till berg .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du koll på hur djupt det fick pålas för ditt bostadshus ?

Till mitt bostadshus pålades det först sedan gräva ut för duk / makadam .
Har inte pålat för mitt garage som är 60 kvm .
Har lera och 7-10 m ned till berg .
Gammal åkermark här så mkt lera. När man pålade huset så var det upp till 10 meter djupt. Lite surt när grannarna på andra sidan vägen typ 30 meter meter bort har perfekt morän som underlag.
Men men :)

A Axeler skrev:
Jag har en känning på en grävmaskinist som även hade pålaggregat till sin maskin. Han va inne på pålar med 2m mellanrum. Dvs 10-12st och bara i mtrl landade jag på 40k… så jag avbröt den tanken och skickade ner ett par lager cellplast istället å tänker att om garaget vill sätta sig så får jag ta den huvudvärken då. (Grävarn sa fö att han inte hade pålat garaget eller lagt kompensationsgrund)
Det är ju alltid ett litet risktagande. Men om jag hade fått offert på 40k hade jag nog gjort likadant :) Särskildt om en med insikt och erfarenhet i yrket säger så!

Redigerat:
Då var det dags för en liten uppdatering då!

Tog in lite offerter gällande pålningen, och inte helt otippat så har priserna ökat markant där också de senaste två åren, framförallt på materialet.
Tydligen så tillverkas mkt av dessa pålar i ett bekant stålverk i Ukraina "azovstal" och där härjar ju tyvärr ryssarna nu..

Det skulle kosta lika mkt att påla garaget som det gjorde att påla huset för ca 2 år sedan, ca 40 000:-
efter mkt övervägande och konsultation med vår geotekniker så valde vi att strunta i pålningen.

Känns ändå okej..

Idag blev gjutningen gjord och måste säga att det känns riktigt bra att kunna avsluta själva grundetappen.

Förarmerad betongplatta med nät och armeringsjärn, redo för gjutning, sett uppifrån.
Skapa konto

Innan gjutning
Arbetare som häller betong över armeringsjärn för att gjuta en grund.
Skapa konto

Under gjutning
Två arbetare slätar ut nyligen gjuten betong för en grundplatta på en byggarbetsplats.
Skapa konto

Nyutgjuten betongplatta för garage med reflekterande yta och kantskoningsjärn synligt.
Skapa konto

Gjutning av betonggrund med synlig kantskoningsjärn och grus, med husdel i bakgrunden.
Skapa konto

Kantskoningsjärn

• Gilla
Etnoy och 6 till
  • Laddar…
Tomture61
En fråga ang armeringen , ser att i varje hörn har det monterats ett extra armeringsjärn .
De som ligger med 45 gr mot ytterkanterna .
Har du kunskap om varför ?

En fråga ang armeringen , ser att i varje hörn har det monterats ett extra armeringsjärn .
I hörnen kan det bli extra mycket påkänningar och därför kan man lägga järn likt TS som förstärker hörnet. Tex om hörnet skulle bli kraftigt belastat och/eller underminerat så kommer det bildas dragkrafter i järnet i hörnet som vill förhindra att hörnet kan tryckas ner.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Precis som Gabbe1 skriver så handlar det om att fördela ut en del av belastningen på plattan och armeringsnätet. I mitt fall så är det kanske inte nödvändigt men jag fick lite mtrl över så då valde jag att göra så istället för att slänga bort det.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Här kommer en liten prisnedbrytning över projektet so far. Gjort allt själv och priset per kvm landar på 1464:-/kvm

Grund
Rör, markduk etc, 5 400
Grus 16/32 25 ton, 4 800
Grävmaskin 2 dagar, 6125
Grus 8/11 24 ton, 8500
Grus 4/8 500kg, 300
Kantelement 23st rak 4 hörn, 8603
Isolering s100 , 11241
Armeringsnät 6150, 8721
Armeringsjärn 12mm, 4257
Kantskoning 2x2,5 m, 4 290
förbrukningsmtrl, 3296
Gjutning, 33 000
Frakt grundpaket, 4000

Totalt 102 533:-

• Gilla
Wesley99 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.