Nytt betonggolv i källare, val av isolering med mera?

2k läst  13 svar

  1. Choom
    Medlem Nivå 2
    Hej i värmen!

    Nu är det äntligen utgrävt i 36 kvadrat av källaren. Nytt golv ska gjutas.
    Jag har en plan (eller egentligen två-tre), men behöver lite råd. Såhär har jag tänkt:

    [​IMG]
    Det jag funderar mest på är vad för isolering jag bör välja. Normen är ju tydligen 15 cm makadam eller kiknande som kapillärbrytande skikt, och 30 cm isolering.

    Alternativ A:
    1. 10 cm betongplatta med armering och vattenburen golvvärme.
    2. 20 cm cellplast bestående av två lager cellplast med plastfolie emellan som skydd mot radon.
    3. 10 cm makadam som håller vattnet borta.
    4. Fiberduk som förhindrar makadamen att blandas med gruset/lerjorden under.

    Alternativ B:
    1. 10 cm betongplatta med armering och vattenburen golvvärme.
    2. 15 cm cellplast bestående av två lager cellplast med plastfolie emellan som skydd mot radon.
    3. 10 cm Isodrän som kapillärbrytande skikt som håller vattnet borta
    4. 5 cm makadam som kapillärbrytande skikt som håller vattnet borta
    5. Fiberduk som förhindrar makadamen att blandas med gruset/lerjorden under.

    Alternativ C:
    1. 10 cm betongplatta med armering och vattenburen golvvärme.
    2. 20 cm cellplast bestående av två lager cellplast med plastfolie emellan som skydd mot radon.
    3. 10 cm Isodrän som kapillärbrytande skikt som håller vattnet borta
    4. Fiberduk som förhindrar Isodrän att blandas med gruset/lerjorden under.
    5. ~0-2 cm makadam som avjämningslager

    Alternativ A känns som att det är mest beprövat, men man tummar lite på både kapillärbrytande skikt och isolering.
    Alternativ B har bra kapillärbrytande skikt, och lite mer isolering (25 cm cellplast och Isodrän ihopräknat)
    Alternativ C har bra isolering, men kapillärbrytande skiktet är 10 cm, vilket är 5 cm under rekommenderad tjocklek.

    Det finns ju även cellplast med lite bättre isolerförmåga. Kanske är det något att satsa på och köra alternativ A, om man nu klarar sig med 10 cm makadam i botten?

    Jag vill såklart inte bekosta några onödiga konstruktioner. Isodrän kostar ju t.ex. en liten slant mer än vanlig cellplast. Om ni har någon speciell cellplast att rekommendera så är jag öppen för förslag.

    Bör jag ha någon isolering mellan betongplattan och väggen som är av lättbetong och puts (iom golvvärmen som blir)?

    I makadamen/lagret med isodrän har jag även tänkt att lägga en slang för att suga ut radon. Finns det något som är aämnad just detta, eller kör man med dräneringsslang? Plastfolien man lägger för att förhindra radon att stiga upp till plattan, är det vanlig åldersbeständig plast?

    Tack på förhand!
    Choom
     
    Redigerat 30 jul 02:42
  2. Baenglund
    Självbyggare Nivå 1
    Alternativ A hade jag valt och en stående frigolit mot yttervägg som jag hade snedfasat till 0 så betongen ändå går ut till vägg.

    Du kan ju kosta på riktigt radonmembran. Men jag befarar att den kostar multum. Kör med åldersbeständig plast.

    Av vilken anledning kan du inte gräva ur mera för att få 300 isolering och bättre kappilärbrytande.

    Bänge
     
  3. A
    Medlem Nivå 6
    Du har ju poluretan skum som alternativ.
     
  4. J
    Medlem · Nivå 9
    Utan att veta, men som en frågeställning - det sägs ju att fukten kan gå upp i väggarna eller i de golv man inte fixat om man gör fel golvkonstruktion - borde inte radonet ta samma väg genom väggarna? Eller är både fukt och radon så lokalt att det inte ökar belastningen på väggar/intilliggande rum?
     
  5. Choom
    Medlem Nivå 2
    Nu är det utgrävt till underkant av sulan. Det känns inte bra att gräva djupare än så, i alla fall inte precis intill.

    Angående fukten så har jag uppfattat att det gäller är man kör golvvärme. Till väggarna går fukten lm isoleringen ej är tillräcklig. Golvvärmen här kommer inte användas innan jag har grävt ur resten av källaren och isolerat där med. Nu har jag elvärme med luft/luft-värmepump i huset. När jag ändå har grävt upp och ska gjuta nytt könns det bra att i alla fall förbereda för golvvärme till den dag man byter värmesystem.
    Angående radonet lägger jag en perforerad slang som det blir kopplat en radonsug till. Radonet borde istället leta sig dit istället för att hitta andra vägar.
     
    • Laddar…
  6. Choom
    Medlem Nivå 2
    I en grund under en platta? Det har jag aldrig hört talas om. Det låter opraktiskt att få det jämt om inte annat.
     
  7. A
    Medlem Nivå 6
    Skulle nog påstå att det är det bästa alternativet om mina vill ha det just slätt. En bra firma som sprutar ut det får det slätt som på några mm.
     
    • Laddar…
  8. O
    Medlem Nivå 6
    Hur har det gått för dig, kom du fram till en bra lösning som du kände dig trygg med?

    Jag befinner mig i exakt samma situation, har grävt ur del av källaren i ett suterräng-hus för att isolera, lägga golvvärme och gjuta ny platta. Kliar mig lite i huvudet och försöker läsa så mycket jag kan komma över för att få ett så bra slutresultat som möjligt, det är ju inte direkt något projekt man vill backa på och tvingas göra om för att man har gjort ett felval någonstans...

    En fundering jag hade på det du skrev i ditt första inlägg var placeringen av "radonsug-slangen", borde inte den ligga högre upp i konstruktionen så att den hamnar över plastfolien?
     
  9. Choom
    Medlem Nivå 2
    Jag fått nya avlopp till badrummet, och allt är urgrävt och klart för att fylla på med makadam och isoleras. Det är så långt jag har kommit. Jag kommer flrmodligen köra med 10 cm makadam och 20 cm cellplast av varianten med grafit i, då de har bättre isolervärde. Jag resonerar så att eftersom jag inte sett något stående vatten i källaren när det har varit uppgrävt, klarar jag mig med ett dränerande lager på 10 cm. Just nu håller jag på att leta överallt efter tvättad makadam.
    Det verkar vara svårt att få tag i makadam som är tvättad häromkring, så jag vet inte vad byggfirmor kör med. De kanske inte bryr sig om att ha tvättat, som jag tolkar nästan är ett krav för att det ska fungera ordentligt som ett dränerande lager. (Kappilärbrytande eg, fast det borde ju isoleringen fungera som)

    Just ja, jag ska slå ned en vägg innan jag lastar in nytt material i källaren.

    Skriv gärna hur du resonerar och kommer fram till. Vi kan väl bolla lite idéer.
     
  10. O
    Medlem Nivå 6
    Under min källare är endast sand, väldigt lättgrävt(även om det är drygt att gräva...) med andra ord. Som jag själv resonerar i skrivande stund kommer jag att jämna ut sanden o lägga en fiberduk i botten, därefter 10cm Isodrän eller Pordrän. I skiktet med Isodrän eller Pordrän drar jag rören till radonsugen. Sen en åldersbeständig plastfolie på det, vidare med 10 eller 20cm cellplast o sen betong:)

    Anledningen till Pordrän eller Isodrän är att slippa ösa singel samtidigt som det blir 30cm isolering under betongen.

    Men tankarna kan mycket väl komma att ändras...
     
  11. Choom
    Medlem Nivå 2
    Plastfolien är som en spärr för radonet att vandra uppåt mot plattan och rummet. I det understa dränerade lagret kan luft och radon enkelt sugas till slangen, och det skapas ett litet undertryck där. En eftermonterad radonsug fungerar på samma sätt, fast med några punkter genom plattan.

    Jag har släppt isodrän lite pga att jag tycker det är lite dyrt, iaf jämfört med cellplast. Sen hittade jag ju isolering med 20% bättre isoleringsförmåga. Så med 20 cm sådan borde jag teoretiskt komma upp i motsvarande 28 cm vanlig EPS-cellplast.

    Jag är lite rädd för att det ska ko pri eras för mycket med, så det spricker längs vägarna i betongen. Fast Isodrän hävdar ju själva att man kan köra med enbart 2 lager sådant under plattan.

    Fast jag hade ju sluppit problemet med att leta makadam sol är tvättad...
     
  12. O
    Medlem Nivå 6
    Efter att ha pratat med en vän som jobbar en del med ventilation och radonsanering har jag kommit fram till att inte lägga ner dräneringsslang utan istället skapa några sugpunkter med öppna ändar. Han menade på att de små hålen i ett dräneringsrör kan sättas igen och dessutom är det svårt att få ett jämnt sug längs hela slangen, luften väljer ju alltid den lättaste vägen. Förslaget jag fick var att skapa 2 eller 3 sugpunkter under plattan och dra plaströr med fall mot sugpunkterna för att eventuellt kondensvatten ska kunna hitta ut. Han tyckte dessutom att jag skulle dra separata rör till sugpunkterna som man sedan har möjlighet att justera med spjäll före fläkten. Så så kommer jag att göra när det gäller radonbiten.

    När det gäller plastfolie i konstruktionen var han mer tveksam, han menade på att ytterväggarna som ligger under marknivå och inte har någon plast eventuellt släpper igenom radonet ändå. Som han såg det var plasten mest en risk där man eventuellt får kondenserande vatten stående. Hans förslag var att armera den nya plattan extra för att undvika sprickbildning.

    Jag lutar just nu åt 10 cm makadam och 30 cm cellplast, struntar i isodrän/pordrän.

    Har du fått någon klarhet i nödvändigheten av att använda tvättad makadam?
     
  13. Choom
    Medlem Nivå 2
    Jag har själv varit inne på principen med att det är svårt att få jämt sug i en dräneringsslang. Men har fått intrycket av att det inte är något att oroa sig för. Enligt isodrän hade det räckt med att enbart suga från en punkt om man har deras skiva under golvet, den ska vara så pass öppen.
    Det verkar som att det är så man "ska" eller borde göra, däremot är det "svårt" att få tag i i hanterbar dimension. Sedan verkar det inte användas tvättad ens när erfarna firmor själva gör jobben.
    Plastfolien kommer ligga mellan cellplastskivorna, och därmed vara över ett dränerande lager, och mellan isoleringsskivor som i sig tätat mot fukt. Så jag ser inte riktigt hur den skulle försämra konstruktionen. Visst är det sant att radon kommer ta sig in genom väggarna, men det är i mitt fall främst över den nya plattan, och jag tror det mesta av radoner är det som tränger i underifrån. Det har ingenstans att ta vägen, än in i huset, och dessutom på störe yta än väggen.


    En stor ändring jag gör är att helt skippa makadam (förutom som ett avjämnande lager underst mot marken) och köra med ett lager Isodrän-skivor istället. Enligt dem själva motsvarar en skiva på 10 cm Isodrän 15 cm makadam i dränerande effekt. MEn främst får jag mer isolering, totalt 30 cm verklig tjocklek.

    Det blir alltså:

    -------------------
    Betongplatta med armering och golvvärme 10cm
    --------------------
    Cellplast S100 10cm
    --------------------
    Plastolie
    --------------------
    Cellplast S100 10cm
    --------------------
    Isodrän 95kpa 10cm, i detta lager kommer även radonsaneringen.
    --------------------
    Eventuellt en fiberduk som förhindrar partiklar som grus osv att komma in i Isodrän-skivan. Det var ej nödvändigt om marken var torr och hård.
    --------------------
    Avjämingslager av makadam mot mark.


    Eventuellt lägger jag plastfolien mellan isodrän-lagret och cellplasten istället, vilket nu som är bäst. T.ex. om det nu skulle finnas risk för kondens eller liknande som du skriver.
     
  14. O
    Medlem Nivå 6
    Hur har det gått för dig, har du kommit framåt i ditt projekt?

    För min del har det gått segt, blir inte mycket gjort när man har heltidsjobb o familj med småbarn:) Man kommer inte fort fram när det endast blir strötimmar man har tid att lägga på projektet.

    Jag har dock börjat återuppbyggnaden genom att ösa in singel/makadam, så nu är det lite på G i alla fall:D Funderar på om man behöver padda grusbädden? Har bara sand under, vilken jag grävt en hel del i för att få ner alla rör o slangar. Kanske inte skadar att padda ett par varv innan isoleringen ska på.

    Jag hade som målsättning att hinna gjuta i år, men har insett att jag nog får rikta in mig på att göra det efter årsskiftet istället:)
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: