Hej!

Jag fick nyligen byta ut Assa 2002 låshus mot ett nytt. På det gamla så står låsvredet i lodrätt läge när man låst dörren vilket gör att man kan se när det är låst. På det nya så fjädrar låsvredet tillbaka till vågrätt läge vilket gör att man inte kan se när det är låst. Är detta en ändring dom gjort på nyare lås eller är det något fel på låshuset?

Mvh J

Låsvredet ska gå lätt och fjädra tillbaka men den som monterat det nya kanske hade vredet i ett annat läge när vredskylten monterades.
Praxis är att montera så vredet är lodrätt vid upplåst och vågrätt när man låst med vredet.
Om du vill ändra detta själv så måste man lossa trycket (handtaget) som sitter med 2st skruvar samt cylinderringen som sitter fast med en liten spännskruv, därefter kan man ta bort vredskylten och sätta tillbaka den med vredet i önskat läge.

• Gilla
Janne82
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Låsvredet ska gå lätt och fjädra tillbaka men den som monterat det nya kanske hade vredet i ett annat läge när vredskylten monterades.
Praxis är att montera så vredet är lodrätt vid upplåst och vågrätt när man låst med vredet.
Om du vill ändra detta själv så måste man lossa trycket (handtaget) som sitter med 2st skruvar samt cylinderringen som sitter fast med en liten spännskruv, därefter kan man ta bort vredskylten och sätta tillbaka den med vredet i önskat läge.
Tack för svar, men problemet är att vredet fjädrar tillbaka efter man låst. Jag vrider så det blir lodrätt för att låsa men sen fjädrar det tillbaka till vågrätt. Är det fortfarande pga det du skriver?

För vrider jag det så kommer det väl istället bara fjädra tillbaka till lodrätt läge istället?

Redigerat:
Testade nu att ställa den lodrätt när dörren är upplåst men eftersom det fjädrar åt båda hållen så är det enda som händer att det fjädrar tillbaka till lodrätt istället.

Vredet ska fjädra fritt för full funktion så då är inget fel däremot skiljer det med olika låshus hur mycket vredet fjädrar tillbaka efter man låst med vredet, men oftast fjädrar den inte tillbaka fullt utan är lite framåtlutat mot låsets framkant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.