1 618 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Kärvande ASSA 2002
Hej,
Har fått en kanonfin dörr monterad här hemma med ASSA 2002 Lås.
Efter två veckor med den nya dörren har låset börjat kärva. Det är som att man kan vrida nyckeln 180grader innan något (kanske hakregeln) tar emot något. Samma med vredet inifrån, där kan man vrida kanske 75 av de 90grader som behövs innan det blir kärvt. Då får man pressa dörren i sidled (närmre slutblecket) eller nedåt för att lyckas låsa.
Har förlagt informationsbladet för låset som jag fick av montörerna (småbarnsförälderhjärna) , men minns det som att det var ”strängt förbjudet” att smörja med något alls över huvudtaget.
Kan man justera positionen på nåt sätt på låskista/slutbleck/gångjärn? Eller ska jag se om jag kan reklamera det. Det är som sagt bara drygt två veckor sedan dörren monterades.
Tacksam för svar.
Har fått en kanonfin dörr monterad här hemma med ASSA 2002 Lås.
Efter två veckor med den nya dörren har låset börjat kärva. Det är som att man kan vrida nyckeln 180grader innan något (kanske hakregeln) tar emot något. Samma med vredet inifrån, där kan man vrida kanske 75 av de 90grader som behövs innan det blir kärvt. Då får man pressa dörren i sidled (närmre slutblecket) eller nedåt för att lyckas låsa.
Har förlagt informationsbladet för låset som jag fick av montörerna (småbarnsförälderhjärna) , men minns det som att det var ”strängt förbjudet” att smörja med något alls över huvudtaget.
Kan man justera positionen på nåt sätt på låskista/slutbleck/gångjärn? Eller ska jag se om jag kan reklamera det. Det är som sagt bara drygt två veckor sedan dörren monterades.
Tacksam för svar.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Ingen olja i lås. Ska du smörja lås så måste du använda produkter som är specifikt gjorda för låsmekanismer.
Jag hade tagit kontakt med firman som monterat dörr/lås, Ett lås ska inte börja kärva efter två veckors användning. Låt firman fixa detta.
Jag hade tagit kontakt med firman som monterat dörr/lås, Ett lås ska inte börja kärva efter två veckors användning. Låt firman fixa detta.
Har du fått dörren monterad eller köpt dörr inklusive installation?
Efter din beskrivning funderar jag på om du inte har någon vredskylt på insidan utan ett vanligt vred där den inre låscylindern är tänkt att sitta.
ASSA 2002 är ett låshus med delad cylinderroddare 360° låsning och de roddarna ska inte anvädas ihop med ett vanligt vred utan kräver i så fall vredcylinder 13.
Att du får vrida mycket är normalt men det bör trots allt kontrolleras att pilen markeringen på cylinderroddaren pekar nedåt så som det ska i normalläge.
Om du har problem att regla låshuset och det fungerar bra med dörren på vid gavel så kan avståndet mellan låshus och slutbleck vara för stort vilket överrenstämmer med din beskrivning att pressa dörren närmare slutblecket, det avhjälps genom att justera karminfästningen så att avståndet minskar och bör då reklameras till montören.
Efter din beskrivning funderar jag på om du inte har någon vredskylt på insidan utan ett vanligt vred där den inre låscylindern är tänkt att sitta.
ASSA 2002 är ett låshus med delad cylinderroddare 360° låsning och de roddarna ska inte anvädas ihop med ett vanligt vred utan kräver i så fall vredcylinder 13.
Att du får vrida mycket är normalt men det bör trots allt kontrolleras att pilen markeringen på cylinderroddaren pekar nedåt så som det ska i normalläge.
Om du har problem att regla låshuset och det fungerar bra med dörren på vid gavel så kan avståndet mellan låshus och slutbleck vara för stort vilket överrenstämmer med din beskrivning att pressa dörren närmare slutblecket, det avhjälps genom att justera karminfästningen så att avståndet minskar och bör då reklameras till montören.
Nej, nåt smörj tror jag inte behövs. När dörren är öppen går låset hur fint som helst, känns som att det är att slutbelcket sitter en bråkdels millimeter för långt bort från kistan, kan man justera det tror ni?E etompau skrev:
Det går finfint med dörren öppen, dörr och lås är införskaffat och monterat genom samma leverantör, genom vår brf. Så gissar nåt med karminfästningen då.1 123abc skrev:Har du fått dörren monterad eller köpt dörr inklusive installation?
Att du får vrida mycket är normalt men det bör trots allt kontrolleras att pilen markeringen på låshuset pekar nedåt så som det ska i normalläge.
Vi har vredskylt invändigt. Assa entre d12 B5 behör.
Produkter som diskuteras: "karminfästningen"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Då ringer du montören och ber do justera dörren så den fungerar.A Albalt skrev:
Det är inte ovanligt att man tvingas efterjustera monteringen efter någon vecka då den satt sig lite eller att dörren sväller/krymper lite pga skillnader från lagring till monterad.
Det får bli nån variant av det då.1 123abc skrev:
Det är en helt ny massiv ekdörr och karm, så den förväntas nog röra lite på sig.
Synd att den är producerad i Västerbotten och monterad i Malmö 🙃
Tack för expertis, snabba svar och goda råd <3
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden