24 890 läst ·
20 svar
25k läst
20 svar
Nymålat luktar plötsligt kattpiss - en månad efter målning
Sida 1 av 2
Har rivit ut en gammal platsbyggd garderob och fixat till väggar och sedan målat med vit färg. Köpte billiga märket FXA på krauta, antagligen ett stort misstag. Nu - en månad efter målning - har det börjat lukta kattpiss. Har målat på glasfibertapet + en plywoodskiva.
Varför, varför, varför. Jag ger upp. Skulle precis börja montera ELFA-inredningen som kom hem idag. Och så har det börjat lukta......
Vädra och vänta eller måla över med finfärg (dvs märkesfärg).... Någon som varit med om liknande fenomen?
Varför, varför, varför. Jag ger upp. Skulle precis börja montera ELFA-inredningen som kom hem idag. Och så har det börjat lukta......
Vädra och vänta eller måla över med finfärg (dvs märkesfärg).... Någon som varit med om liknande fenomen?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Låter väldigt konstigt. Vattenbaserad färg kan lukta lite ammoniak när den torkar.
Jag skulle nog avvakta och se om lukten försvinner. Kolla om det finns någon support att prata med hos färgföretaget (ingen större vits att prata med personalen på k-rauta).
OM det mot förmodan är en bestående lukt, så räcker det troligen inte att måla över med en annan färg. Det finns speciella spärrfärger som ex. används på brandskadade (sotiga) ytor. Jag skulle i så fall prova med en sådan, som grundfärg.
Men jag gissar att lukten kommer att försvinna, fast det kanske tar någon vecka.
Jag skulle nog avvakta och se om lukten försvinner. Kolla om det finns någon support att prata med hos färgföretaget (ingen större vits att prata med personalen på k-rauta).
OM det mot förmodan är en bestående lukt, så räcker det troligen inte att måla över med en annan färg. Det finns speciella spärrfärger som ex. används på brandskadade (sotiga) ytor. Jag skulle i så fall prova med en sådan, som grundfärg.
Men jag gissar att lukten kommer att försvinna, fast det kanske tar någon vecka.
För avslut på tråden: vi köpte spärrfärg och målade ett varv. Luktar inget längre. Och ny kan vi använda nya garderoben på direkten. Läxa till dumsnåla hemmafixaren - aldrig mer billigbillig färg.
Det är ett problem med miljökraven på färg. Tillverkarna ligger på gränsen för vad som är möjligt hela tiden och gör de minsta fel så ruttnar färgen. Det är därför målare av den äldre sorten ofta adderar lite extra i sina fasadfärger..magda136 skrev:
Vilken spärrfärg köpte ni? Jag har samma problem med K-rautas FXA färg. Stinker riktigt illa, precis som kattpissmagda136 skrev:
Redigerat:
Jag bidrar med lite erfarenhet här också. Har målat väggar i garaget med samma färg.
Några dagar efter målning och i några veckor luktade det riktigt illa. Kunde inte placera doften. Men när jag läser detta så blir det uppenbart att det var åt kattpiss-hållet det luktade. Efter några veckor till var doften borta som tur var.
Några dagar efter målning och i några veckor luktade det riktigt illa. Kunde inte placera doften. Men när jag läser detta så blir det uppenbart att det var åt kattpiss-hållet det luktade. Efter några veckor till var doften borta som tur var.
Egentligen ska du måla över med en spärrfärg för att kväva luktenmagda136 skrev:
Har rivit ut en gammal platsbyggd garderob och fixat till väggar och sedan målat med vit färg. Köpte billiga märket FXA på krauta, antagligen ett stort misstag. Nu - en månad efter målning - har det börjat lukta kattpiss. Har målat på glasfibertapet + en plywoodskiva.
Nu har jag inte läst hela tråden, men varför kör du inte ”riktig” spärrfärg över? Typ Alcro? Kostar säkert mer än FXA men är värt det. Eller förresten - har inte K-Rauta Beckers? De har också en spärrfärg som smart nogheter Tapetgrund kom jag på Annars vete tusan.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Dags att införa bäst-före datum även på färg!?S Sackaros skrev: