K kurlakarl skrev:
Min llvp låter ints alls på samma sätt, den kan "brusa" av vindljud från fläkten ganska högt, så att det görs tydligt 15 meter bort, men det där brummande öite metalliska ljudet låter jättemärkligt för mig i alla fall
Det är olika på kompressorer ljudbild om det är av scrolltyp eller rotary samt hur väl tillverkaren har ansträngt sig att kapsla in dessa med duk eller formpressad fodral och med vilka typ av (gummi)fötter de sitter fastskruvad i lådan och hur mycket lådan själv agerar högtalare av de bildade vibrationerna

På min Fujitsi så är nog fläkten och dess märkbara obalans (fattar inte varför man inte balanserar upp dessa plastvingar bättre) nog det som hörs mest men visst hörs kompressorn igenom när den börja köra på de högre varvtalen. och liknande skulle jag säga att det på Mitsubishi:n också. - utedelar är inte tysta och det fins alltid en varvtalsområde, ofta när det är ganska ordentligt kallt, att kompressorn börja höras mer markant.

L leachim skrev:
Hej!

Fick en ny luftvärmepump installerad idag.
Tycker den för ett jäkla oväsen när fläkten på utedelen går på max och kompressorn(?) startar.
Tog en video för att ni ska få en uppfattning.
Filmen förstärker ljudet en del kan vara bra att känna till, men ljudet låter väldigt tydligt utan film också.

Ska det vara så? Är det någon form av inkörning?
Jag har också installerat min 607 nu i höst, och den låter likadant. Som en liten utombordare som går upp och ned i varv konstant. Ytterst störande. Dessutom hörs det mycket väl inomhus. Jag är i full färd med att övertyga min återförsäljare om att det inte är i sin ordning.
Hur går det för dig?

Patrick Johnsson Patrick Johnsson skrev:
Jag har också installerat min 607 nu i höst, och den låter likadant. Som en liten utombordare som går upp och ned i varv konstant. Ytterst störande. Dessutom hörs det mycket väl inomhus. Jag är i full färd med att övertyga min återförsäljare om att det inte är i sin ordning.
Hur går det för dig?
Jag hade min installatör på plats som tittade på problemet. Det visade sig vara ”lådan” där kretskort osv sitter innanför topplocket som vibrerade och skapade oljudet hos oss.
Möjligtvis kunde vi reklamera maskinen men han rekommendera oss att tejpa fast skumgummitejp som tightar till det och tar bort vibrationerna i plåten eftersom det i sig inte var något fel på maskinkomponenterna.

Hur är era erfarenheter av IVT pumparna nu när de gått ett tag?

Vi är påväg att ta in en offert på en så är nyfiken om era erfarenheter och åsikter :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.