Hej på er!

Jag har hängt på forumet ett tag och tagit del av många fina tips genom åren vid lägenhetsfix, så jag vill börja med att tacka för all hjälp! Nu har vi i förra veckan flyttat in i vårt första hus, så det lär bli mer aktivitet framåt.

Huset är ett souterräng från 60-talet på oisolerad platta på mark. I tidigt 90-tal byggdes det till en separat bostadsdel som sitter ihop med huvuddelen. Tillbyggnaden står även den på en oisolerad betongplatta.

Jag hittade häromdagen att lite av plastmattan i ett badrum (i den nyare bostadsdelen) hade släppt där väggmattan mötte golvmattan. Vi hade tänkt renovera det badrummet inom något år och det används inte i dagsläget så jag tänkte täta ihop det med silikon sålänge. Först ville jag dock kolla så det inte fanns fukt att stänga inne, så jag öppnade upp lite i väggens nederkant i trapprummet som ligger på andra sidan väggen.

Där var det minsann fuktigt, mer än vad som rimligtvis kan ha kommit från enbart dusch-ångor, och jag hittade dels svartmögel och sedan lite andra saker som jag inte kunde identifiera. Det fanns vita fluffiga bollar på syll och isolering, bruna klumpar cirka 2x2cm på reglar, vitgrönaktiga svampar ungefär 2x2cm som verkade trivas på alla materialen, och vita strängar som såg ut som någon slags svamp på golvlisterna.

Jag kollade med fuktmätare på några reglar och syllar och det var ett spann mellan 12-40%. Smått panikslagen ställde jag direkt in en avfuktare och glömde att ta bilder (lärdom), så bilderna jag bifogar är när avfuktaren kört i 2 dagar, och då har de vita fluffiga och de vitgrönaktiga svamparna torkat ut och blir kanske svåra att identifiera nu..

När avfuktaren hade kört igång började jag googla efter lösningar och blev förskräckt när jag fick reda på vad äkta hussvamp var för någon otrevlig sak. Varken jag eller sambon har hört talas om den innan och nu är vi väldigt oroliga över vårt hus. Vi hoppas verkligen att det handlar om snällare svampar och mögel.

Innan köp pekade allt på att dräneringen hade mer att ge, men nu ser det ut som att vi får byta snarast. Jag tänker också att man kan sätta ventilerade golvlister vid väggen i fråga och fixa lite ventilation i trapprummet, men detta är mina gissningar och kanske är snedtänkt.

Våra frågor till ni som kanske har mer än en veckas huserfarenhet:
1. Kan det vara äkta hussvamp?
2. Hur stora insatser kan behövas utöver dränering?
3. Kan hjälp fås av husförsäkringen och/eller Anticimex Varudeklarerat?
4. Bör jag göra något själv sålänge? Ska avfuktaren stå kvar och köra?

All hjälp är guld värd! Önskar er en trevligare helg än min :)

• Bild av en vägg i ett badrum med en brun klump markerad i röd cirkel, möjligen mögel eller sporer, på fuktig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggen visar svartmögel och en söndermulad regel i ett hus från 60-talet, troligtvis orsakat av fukt och potentiell svamp.
    Skapa konto
  • Närbild av isolering som visar vitgrönaktig svamp och bruna fläckar, vilket indikerar möjligt fuktproblem och mögelangrepp i ett hus från 60-talet.
    Skapa konto
  • Skadad golvlist med tecken på mögel och potentiell äkta hussvamp, torkad efter två dagar med avfuktare. Listens yta visar sprickor och vitgråa fläckar.
    Skapa konto
  • Golvsockel med tecken på svamp- och mögelangrepp, med vita och bruna klumpar samt vitgrönaktig svamp på olika ställen. Text: "Samma golvlist. Här ser det lite annorlunda ut.
    Skapa konto
  • En hand håller en gipsskiva med synliga tecken på vit- och brunsvart mögel och skador från fukt, skivan har varit i kontakt med en grundplatta.
    Skapa konto
  • Fukt- och mögelskador på innerväggen bakom köksstommar. Väggen är fuktig med tydliga mörka fläckar och missfärgningar, vilket tyder på mögel.
    Skapa konto
Det är väldigt svårt att ge ett exakt svar utifrån bilderna men utifrån bild 4 där man ser kuber i träet och myceller så skulle jag säga att det är typiskt hussvamp. Nu ska du inte känna att ett är världens undergång. Det finns även olika varianter av hussvamp och det går att stoppa.
Jag har råkat ut för det i ett timmerhus där torpargrunden var angripen.

Hussvamp är beroende av Kalk och fukt för att trivas, därför har det varit rätt vanligt i torpargrunder där man haft dålig ventilation och fuktigt samt Kalk i trossbotten för att stoppa råttor/möss.
Men jag har sett det under klinker där den haft förutsättningar att trivas och sen börjat leta sig in i reglar i väggar.
Svampen är ute efter fukten i träet för att överleva, det är därför det blir kuber där den sugit ut vätskan.

Mitt råd är att kontakta Anticimex eller Ocab så fort som möjligt så de kan ge rätt råd och ta prover. Du ser ut att ha lite olika problem med fukt så det är bra för dig att få en åtgärdsplan.
Man ska försöka undvika att röra om så mycket som möjligt i det så du inte sprider vidare sporer på andra ställen.

Redigerat:
  • Gilla
KaffeEGott
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.