223 714 läst ·
1 800 svar
224k läst
1,8k svar
Nyheter - Bosch 18V
"Rakarns" vilken storleksskillnad det var för att få 1,5 Ah mer. Eller skiljer det något mer mellan batterierna? Mina makitabatterier är lika stora för 4 Ah och 5 Ah.
Boschs Procore 5,5 har samma storlek och vikt? som deras 8,0Ah, inget mer än Ah skiljer mellan 5,5 och 4,0.R roli skrev:
Ska man dra slutsatsen att Makitas 4,0 är onödigt stora då? 😉
Alla Procore använder 21700-celler. 5,5 och 8 Ah är dubbelradiga båda två (2x5 celler men med olika kapacitet), medan 4 Ah bara har en rad med battericeller (1x5). Det gör att de större batterierna kan lämna mer effekt. Alla maskiner har inte nytta av den extra effekten men hos ffa BiTurbo-maskinerna gör det stor skillnad.
5,5 Ah och 8 Ah är lika i övrigt, den mindre storleken finns bara för att man skall få flygfrakta dem (det finns en gräns på 100 Wh / batteripack).
5,5 Ah och 8 Ah är lika i övrigt, den mindre storleken finns bara för att man skall få flygfrakta dem (det finns en gräns på 100 Wh / batteripack).
Redigerat:
Man får dock ta med max 2 st 8 Ah 18 V i handbagaget (om man ber om lov i incheckningen). Jag har testat och det gick väl. Men var lite orolig medan de läste etiketten länge och väl 😅zarkov skrev:
Alla Procore använder 21700-celler. 5,5 och 8 Ah är dubbelradiga båda två (2x5 celler men med olika kapacitet), medan 4 Ah bara har en rad med battericeller (1x5). Det gör att de större batterierna kan lämna mer effekt. Alla maskiner har inte nytta av den extra effekten men hos ffa BiTurbo-maskinerna gör det stor skillnad.
Är det någon som hört något om Bosch ska släppa nya modeller av batteridrivna motorsågar.
Tänkte snart investera i en men vill ju inte köpa utgående modell
Tänkte snart investera i en men vill ju inte köpa utgående modell
Vad ska den användas till och hur ofta, t.ex. byggande, trädgård eller mera skogsbruk?S Silkesnusa skrev:
Nuvarande motorsåg GKE-40 är ju borstlös.
makita liksom andra tillverkare kan bestycka sina batteripackar med olika typer av celler.FredrikR skrev:
enkelt uttryckt kan dessa ha samma yttermått, men olika täthet på de i battericellen inrullade membranen. hög täthet ger hög kapacitet räknat i ah, samtidigt minskar möjligheten till höga watt, läs strömuttag.
du kan utan att skada batteriet ta ut typ dubbelt så mycket ström ur ett makita 4,0 jämfört ett 6,0.
själv kör jag mina strömhungrigare makita via adapter på metabo 8,0 lihdx tabless. har två rader 21700 celler. skall klara 1800 watt och blir knappt ljumma efter t ex en gräsklippning.
makita har sedermera kommit med ett 9,0 som har liknande 18650-celler som det känsliga 6,0, men kan ge mer ström iom tre rader istället för två. finns också ett 12,0
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 501 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 501 inlägg
Känner du att det skulle vara stor skillnad på en centimeter tunnare batteri? I vissa fall kan en centimeter kännas mycket, men här?rakt09 skrev:
makita liksom andra tillverkare kan bestycka sina batteripackar med olika typer av celler.
enkelt uttryckt kan dessa ha samma yttermått, men olika täthet på de i battericellen inrullade membranen. hög täthet ger hög kapacitet räknat i ah, samtidigt minskar möjligheten till höga watt, läs strömuttag.
du kan utan att skada batteriet ta ut typ dubbelt så mycket ström ur ett makita 4,0 jämfört ett 6,0.
själv kör jag mina strömhungrigare makita via adapter på metabo 8,0 lihdx tabless. har två rader 21700 celler. skall klara 1800 watt och blir knappt ljumma efter t ex en gräsklippning.
makita har sedermera kommit med ett 9,0 som har liknande 18650-celler som det känsliga 6,0, men kan ge mer ström iom tre rader istället för två. finns också ett 12,0