Plattan gjöts igår och idag när vi kom dit var det flera vattenpölar på plattan.
Tacksam om någon vet huruvida det är normalt eller om något behöver åtgärdas. Bifogar lite andra bilder på plattan som jag också undrar över.

• Betongplatta med en stor vattenpöl på ytan, ett område med våt cement runt en blå och vit etikett i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd betongplatta med synliga ojämnheter och en exponerad kant av underliggande material, fotograferad på en grusig yta.
    Skapa konto
  • Betongplatta med vattenpölar och märken från gjutning, kablar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Betongplatta med synliga vattenpölar och flera utstickande rör, potentiellt konstruktioner för el eller vattenanslutningar.
    Skapa konto
  • Betongplatta med flera vattenpölar, omgiven av grus och gröna träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Kant av nylagd betongplatta med stenar och en skymt av en sko närvarande.
    Skapa konto
På sista bilden, hur högt över kantelementet ligger betongen? På första och sista bilden ser det ut som att kantelementen inte ligger i våg och att det ställt till det lite. Hur djupa svackor är det där det står vatten?
Vad ska ni ha för färdigt golv?

Det här ser märkligt ut.
De borde vara på samma nivå.
Betongyta med ojämna nivåer markerade med röd cirkel, visar diskrepans i byggarbetet.
Skapa konto

A AndersS skrev:
Det här ser märkligt ut.
De borde vara på samma nivå.
[bild]
Tack för svar! Vattenpölarna ser du inga konstigheter med?

Det vär omöjligt att få en platta absolut jämn, det blir alltid en liiiiten svacka någonstans. Tror inte nivån på pölarna är mer än någon mm, behövs inte mer för att bli en pöl, sen normalt så täcks plattan med plast efter vattning, detta för att inte palttan ska brinna för fort.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det vär omöjligt att få en platta absolut jämn, det blir alltid en liiiiten svacka någonstans. Tror inte nivån på pölarna är mer än någon mm, behövs inte mer för att bli en pöl, sen normalt så täcks plattan med plast efter vattning, detta för att inte palttan ska brinna för fort.
Tack för svar! Plattan gjöts som sagt igår och huset kommer om fyra dagar. Plattan har inte täckts med plast, kan det ha att göra med att huset kommer så snart?

Att det står vatten vid brunnarna är ju bra. Det tyder på att det är fall dit. Att kantelementen är i lite olika höjd spelar ingen roll, väggarna kommer att stå på betongen.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
På sista bilden, hur högt över kantelementet ligger betongen? På första och sista bilden ser det ut som att kantelementen inte ligger i våg och att det ställt till det lite. Hur djupa svackor är det där det står vatten?
Vad ska ni ha för färdigt golv?
Jag vet faktiskt inte, mätte inte när jag var där. Kanske kan åka dit imorgon och mäta :) Vi ska ha ekparkett.

J
Många av vattenpölarna är ju där brunnarna är och där ska det vara fall..
Sedan blir det alltid lite pölar på en platta bara dom inte är för djupa detta kan ni mäta när det står vatten i dom.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Att det står vatten vid brunnarna är ju bra. Det tyder på att det är fall dit. Att kantelementen är i lite olika höjd spelar ingen roll, väggarna kommer att stå på betongen.
Tack! Skönt att höra :)

J Jansson69 skrev:
Många av vattenpölarna är ju där brunnarna är och där ska det vara fall..
Sedan blir det alltid lite pölar på en platta bara dom inte är för djupa detta kan ni mäta när det står vatten i dom.
Tack för svar! Några mm djup är okej om jag förstått rätt.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
Sandra84 Sandra84 skrev:
Tack för svar! Några mm djup är okej om jag förstått rätt.
Ja upp till 3mm brukar det vara, men vid brunnarna mer..

• Gilla
Sandra84
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det jag reagerar på är att man i ett hörn inte lyckas få underlaget plant för kantelementen.

Sandra84 Sandra84 skrev:
Tack för svar! Plattan gjöts som sagt igår och huset kommer om fyra dagar. Plattan har inte täckts med plast, kan det ha att göra med att huset kommer så snart?
Om 4 dagar och då reses huset bara med ytterväggarna och tak då, får jag hoppas, det tar minst 1 månad för en platta att torka ur väta/fukt, kanske mer vid den här tiden på året. Så se till att det ventileras bra i huskroppen.

J
A AndersS skrev:
Det jag reagerar på är att man i ett hörn inte lyckas få underlaget plant för kantelementen.
Fast det kommer att täckas av väggarna har ingen större betydelse..

• Gilla
Sandra84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.