Ja, den är lite svår att få tag i numera tyvärr. Inget man går in på ICA och köper direkt. :confused:

Orkar inte läsa igenom hela tråden, men svaret på ursprungsfrågan är troligtvis att konstruktören ville att 1..2..3.. skulle synas på tumstocken när den är ihopfälld i stället för ..198..199..200.

jac skrev:
Jag var just iväg till Clas Ohlsson för att köpa en Contactmeter, hade för mig att jag sett dem där för inte så länge sedan men tyvärr har de tydligen utgått. [länk]
Som vanligt med C.O, så fort det finns något som är bra så utgår det vid nästa katalogutgåva........

Kör enbart med contakt-meter själv, men rävarn på firamn får huvudbry när man stoppar en i händerna på dom.

har inte heller läst igenom tråden men en sak som är enklare med vanlig meterstock är ju att skära gips och markera på skivor t ex

Hur blir det enklare? Det får du nästan utveckla lite. Contaktmetern kan man lägga plant på skivan utan att veckla ut den helt medan den vanliga tumstocken måste vecklas ut så att den hopfällda delen "klumpen" kommer utanför skivan som skall märkas/skäras.

tjaa, enklare var nog att ta i! satt och funderade igår natt på det där och kom fram till att det känns mer naturligt att skära med en vanlig meterstock. å andra sidan är det väl just det som det handlar om, vad man är van vid :)

men du får gärna utveckla också, hur menar du att "klumpen" hamnar på skivan? verkar ju fel på många vis :)

Med "klumpen" menar jag alltså den delen av tunstocken som fortfarande är hopvikt. Får se nu om jag kan klara detta utan att rita en riktig bild. Om du viker ut endast en led och vill ha skalan uppåt med nollan synlig så viker du ut den vanliga tumstocken såhär:
......___
===

Medan Contaktmetern blir såhär:
===___

Med Contaktmetern ligger alltså skalan som du mäter med platt på underlaget men en vanlig tumstock måste vändas och då ser du skalan med början på 200 cm. Du ser alltså inte nollan på Contaktmetern när den är hopfälld.
Här är en förklaring som kanske går bättre att förstå:
http://enreserv.wordpress.com/2009/01/27/en-ganska-meningslos-text-om-contactmeter/

Naturligvis kan man använda en vanlig tumstock på samma sätt, det är bara att räkna 200 cm minus det önskade måttet. Så i stort sett handlar det naturligtvis som du säger om vanan.

Nu ville jag ha en Contaktmeter främst för att mäta mellan sågbladet och anhållet på bordssågen. Då vill jag se rätt mått och samtidigt slippa veckla ut tillräckligt mycket för att "klumpen" skall hamna utanför bordet. Det funkar ju nu också med den vanliga tumstocken men allt kan ju göras lite smidigare.

Redigerat:
Jac Istället för att jaga en contaktmeter varje gång du står och skall såga något kan man montera en fast skala till anhållet så blir det ännu mera smidigt ;).

Pär

Jaja, men nu gillar jag att suboptimera saker (gärna på "fel" sätt) ;).

Sågen i fråga är bara en GTS10 och har faktiskt en skala som väl är ganska OK men jag vill ändå gärna kontrollmäta mellan klingan och anhållet. Desutom skiftar jag mellan klyvklinga och två olika kapklingor. Kap och klyvklingorna har olika bredd och då stämmer inte skalan längre. Tumstocken har jag normalt i fickan så det är inget problem egentligen men jag tänkte ha en contaktmeter liggandes på sågen också.

Tanken är just att inte behöva leta mätvektyg utan lämpligt sådant skall finnas inom räckhåll. Då vill jag ha tumstock/contaktmeter + måttband i fickan, contaktmeter vid sågen, skjutmått vid borren och skruven, linjal vid arbetsbänken osv...

Som extremt långsamarbetande hobbysnickare gäller det ju att effektivisera sekunderna det tar att leta mätredskap... (och istället lägga dagar på att leta inköpställe för kontactmeter) ;)

Jac det låter som att du borde skaffa digital avläsning till sågen . Så har du optimerat mätverktyg till sågen för sista gången

Pär

Digital avläsning i all ära men det känns kanske inte som något jag skall investera i just nu på den sågen (som i övrigt är alldeles utmärkt för mina behov).

Hursomhelst, CONTACT metern gick idag att finna hos Beijer i Lund, av någon anledning hade jag visst inte kollat där tidigare. 82:- fick jag lägga upp vilket jag anser vara överkomligt.

Daniel_N skrev:
Nej, såvitt jag vet så har en tumstock inga fördelar (förutom priset, jag skulle ha en ny contactmeter häromdagen, 97 kr ville de ha för den....) jmf med en contactmeter. Tror att det bara handlar om tradition.
Contactmeter, är det så dom kallas!? Har några sånna på jobbet (industri), trodde det var felgorda centimeterstockar. Oerhört svårarbetade iaf för mej till det jag mäter. Tror det mest handlar om att man måste fälla ut den en extra gång jämfört med en vanlig stock.

Tumstock är för mig ett verktyg för farbröder ;), föråldrat, precis som spårskruv, 100 W glödlampor och röda jordledare hör det till forntiden

Hua vad gammal jag känner mig.......... Använder hultafors gula plaststock. Av två anledningar måttband är i vägen i både vänster eller höger framficka när jag jobbar med justersågen. Och nummer två det är (tycker jag) smidigare att använda måttstock när man ritar parallella streck längs med en kant än att använda ett måttband som är mindre styvt.

Pär

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.