2 skalor på samma sida hade kostat världen miljarder. Inte en gång man räknat fel med måtten på en meterstock när man har bråttom. Skulle det varit 2 skalor så hade det hänt 20 ggr fler felmätningar för min del.

Tumstock i all ära.
Men jag de senaste åren använt Talmetern på jobbet. Där mäts invändigt, utvändigt, ritsas och även diametern enkelt.
Hemma blandas det vilt till vad som skall mätas.

Micke184 skrev:
Nja, över 2m så är väl måttband att föredra?

Och att hålla reda på rätt sida antar (hoppas) jag att du fixar med alla andra verktyg - eller?;)

Givetvis skulle en sån tumstock ha en tydlig märking av vilken sida som är "upp".
Både ja och nej :-) När jag kutar på marken/golvet är måttband snabbare (mäter golv/sockel etc till rum), men prova göra det på en stege för att mäta ytterpanel och dylikt :-)... Ibland så är det faktiskt snabbare att ta tumstocken också, slipper kliva upp från knästående för att ta mått etc... Olika verktyg för olika tillfällen helt enkelt

Klassikern med talmetern är ju att läsa fel på utvändigt/invändigt mått. Har ju hänt fler än en gång att man stått där med en 10 cm för kort bit...

• Gilla
Stonez
  • Laddar…
Det finns gamla tumstockar med gånggjärn i mässing som ligger plant när man lägger ut dem. Jag köpte en sådan på en antikmässa. Men den är bara en meter lång.

Tumstock eller vad det nu kallas är mycket bättre än måttband. Ni som har förkärlek till måttband kan ni svara på detta : Hur kan man mäta en vinkel med ett måttband? det kan du med tumstocken. och sen så är ju måttbandet klart mycket sämre för en tumstock är mycket styvare.

HBBq skrev:
hur svårt kan det vara att ha två skalor på varje sida?, en åt varje håll
En sådan skala hade jag fått spel på. Ibland vill man ju kunna läsa underifrån, ibland överifrån.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
lt1cobra skrev:
Både ja och nej :-) När jag kutar på marken/golvet är måttband snabbare (mäter golv/sockel etc till rum), men prova göra det på en stege för att mäta ytterpanel och dylikt :-)... Ibland så är det faktiskt snabbare att ta tumstocken också, slipper kliva upp från knästående för att ta mått etc... Olika verktyg för olika tillfällen helt enkelt
Håller med, båda har sin plats. Tumstockens styvhet behövs ibland. Samtidigt som talmeterna innermåttsfunktion, ritsfunktion och att man inte behöver läsa av den utan lätt kan överföra ett okänt mått är toppen. Själv har jag en contactmeter och en 3m talmeter i byxorna, funkar toppen.

A Bergman skrev:
Tumstock eller vad det nu kallas är mycket bättre än måttband. Ni som har förkärlek till måttband kan ni svara på detta : Hur kan man mäta en vinkel med ett måttband? det kan du med tumstocken. och sen så är ju måttbandet klart mycket sämre för en tumstock är mycket styvare.
Jag tycker att du förenklar väl mycket. En talmeter är tex mycket smidigare när man ska ta ett innermått - men det gör den inte bäst i alla lägen, precis som att en tumstock inte är bästa i alla lägen för att den kan mäta vinklar.

Jag använde bara tumstock i början, men sen köpte jag ett bacho 5m måttband som jag tycker fungerar mycket bra.
Dessutom är måttbandets hus 90mm långt med raka kanter så man kan ta invändiga mått också.

Cica skrev:
Man kan ju göra som min salig far gjorde. Han hade ett hål i en vägg som han mätte till 80 centimeters bredd och tänkte. Då kapar jag en Billyhylla och gör en infälld bokhylla. Sagt och gjort. Så visade det sig att han mätt på fel sida av tummstocken. Hålet var 120 centimeter brett. Så stod han där med avkapad bokhylla...
Han kan inte ha behövt kapa så mycket då eftersom Billy-hyllor är 80 cm som längst.

P
Men just detta med tum.. Varför har man kvar tum?
Är det någon som någonsin behöver tummåtten?.
Jag köper bara "måttutrusting" med endast metersystemet.

Sen detta med måttband... Det är så mycket lättare att mäta invändiga mått med två måttstockar...

Redigerat:
TheStills skrev:
Men just detta med tum.. Varför har man kvar tum?
Är det någon som någonsin behöver tummåtten?.
Jag köper bara "måttutrusting" med endast metersystemet.

Sen detta med måttband... Det är så mycket lättare att mäta invändiga mått med två måttstockar...
Håller med dig angående tummen. Men angående innermått - har du använt en talmeter, det är ju otroligt mycket smidigare än 2 tumstockar (funkar dessutom även om du inte ser skalan och små invändiga mått, vilket en tumstock inte klarar).

Jag vet inte om jag har rätt i detta men när en snickare mäter t.ex. en planka för att kapa den så lägger han/hon INTE ändan på meterstocken vid ena ändan på ena brädan och sedan drar ett streck en bit in på meterstocken, typ vid 90 cm för en 90 cm planka. Alltså att 0 på meterstocken hamnar på brädans kant. Istället så gör de så (de proffs jag kollat på i arbete) att om de t.ex. ska kapa en planka vid 90 cm så vecklar de ut meterstocken och lägger markeringen för 90 cm vid ändans kant. Sen markerar de vid meterstockens ände (dvs 0 markering) med pennan. Då fungerar meterstockens kant som ett stöd när man ritar sin linje. Då vet man senare när man ska kapa brädan att det synliga blyertsstrecket ska bort. Kvar blir i princip exakt 90 cm användbar planka. Jag använder själv den här metoden och den är klockren.

Jag vet inte om jag lyckades förklara supertydligt. Enklast hade varit att rita men nu blev det med ord istället.

anteboy65 skrev:
Jag vet inte om jag har rätt i detta men när en snickare mäter t.ex. en planka för att kapa den så lägger han/hon INTE ändan på meterstocken vid ena ändan på ena brädan och sedan drar ett streck en bit in på meterstocken, typ vid 90 cm för en 90 cm planka. Alltså att 0 på meterstocken hamnar på brädans kant. Istället så gör de så (de proffs jag kollat på i arbete) att om de t.ex. ska kapa en planka vid 90 cm så vecklar de ut meterstocken och lägger markeringen för 90 cm vid ändans kant. Sen markerar de vid meterstockens ände (dvs 0 markering) med pennan. Då fungerar meterstockens kant som ett stöd när man ritar sin linje. Då vet man senare när man ska kapa brädan att det synliga blyertsstrecket ska bort. Kvar blir i princip exakt 90 cm användbar planka. Jag använder själv den här metoden och den är klockren.

Jag vet inte om jag lyckades förklara supertydligt. Enklast hade varit att rita men nu blev det med ord istället.
Absolut, måttet du ska ha vid kanten och sen rita mot plåten vid 0-an. Såga precis bort ditt streck och du har ett exakt mått. Att sätta nollan vid kanten blir omständligt och mindre exakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.