vad köper ni för dator?

• mac

81 Röster 26,9%
  • pc

220 Röster 73,1%
  • Antal röster
    301
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag kör en Logitech M650L som resemus. Ett AA Batteri som räcker i 2 år (Ladda2450) och fack för USB-A stickan ifall det krisar. Tycker det är smidigt. Plattare mus än så måste man väl vara självhatare för att överväga
En mus i varje hamn?

S sallad skrev:
Måste göra en updatering här.
[bild]
Sitter vid "nya" datorn med (självklart) en AMD Ryzen 7 5800X med AM4-sockel (duger för mig) under den hemmamodifierade vattenkylaren (egentligen för Threadripper) som behövde moddas lite mer än tänkt XD
[bild]
och 32 Gb RAM-minne, sjukt snabb SSD-pinne (synd att kalla de för hårddiskar längre) storlek som ett tuggummi-... en sån där liten platt sak.
[bild]
Den gamla "Tsunami Dream" datorlådan hänger med lika bra som innan och 750-Watt nätaggregatet likaså.
Det enda som skulle behövas just nu är ett nytt grafikkort. Det börjar halka efter i utvecklingen, men alldeles för dyrt i dagsläget. Fusion360 klagar över att grafikkortet inte riktigt duger.
Tyckte jag skulle satsa på mig själv eftersom det var minst ett decennium sen senaste uppgraderingen. Grafikkortet funkade visserligen men hade inte mycket till prestanda. Samma med bildskärmen, började kännas mossigt. Målet var att kunna köra flygsimulator med VR-goggles bland annat, CAD-program mm så det fick bli en AMD RX 7900 XTX *(1) och Samsung 32" 4K gamingskärm. *(2) 😎
Ett väldigt långt kliv framåt i utvecklingen, det var nästan overkligt vilken skärpa och detaljrikedom jämfört med 1920x1080 mot 3840x2160. Inser också att det börjar bli trångt på den lilla 1 Tb C:disken.
Och för säkerhets skull fick det bli en större nätdel (1kW) *(3) pga det feta grafikkortet och den var rätt till åren kommen...
Det blev plötsligt lite dyrt det här. 😵 Får hoppas det håller ett decennium då.

1. https://www.proshop.se/Grafikkort/A...m-Gaming-OC-24GB-GDDR6-RAM-Grafikkort/3151580
2. https://www.komplett.se/product/122.../samsung-32-4k-gamingskarm-odyssey-g7-32bg700
3. https://www.komplett.se/product/122...at/nataggregat/corsair-rme-series-rm1000e-psu

A
När jag ska köpa en dator så går jag in på denna sida :

https://www.passmark.com/

Där kan man jämföra de olika datordelarna så man vet att den dator man köper är någorlunda up to date.

J
Komponent koll.se är smidigare än prisjakt för att hitta bra delar och grov koll att de passar ihop. Men kör man inet eller webhallen blir det nog också bra...

J
pacman42 pacman42 skrev:
Testa Deltacos TKL med bruna switchar som finns på Classe, INET m.fl. ställen (ofta till extrapris). De är riktigt bra, dessutom oftast riktigt billiga.
Blev ett tkl, eller tre - till mig och barnen, med cherry switchar för ett par veckor sen. Skaffade även ett löst numeriskt... Känns faktiskt som det är något bättre ergonomiskt. Dock knattrar det ju lite mer, vet inte om teams filtrerar bort ljudet eller ej men ingen har klagat...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det viktiga tycker jag är att man kör en balanserad setup så man inte har onödiga flaskhalsar och överbetalar för ett graffikkort om man inte har minne, lagring och processor som hänger med.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det viktiga tycker jag är att man kör en balanserad setup så man inte har onödiga flaskhalsar och överbetalar för ett graffikkort om man inte har minne, lagring och processor som hänger med.
Så är det absolut. Jag valde med flit ett fett grafikkort för att kanske senare uppgradera resten av prylarna. Så har jag gjort förr och har aldrig behövt ångra då grejerna hänger med längre än om man hade valt någon klenare variant.

Helvete vad dyrt det blivit med datorkomponenter. Köpte en budgetdator till yngsta grabben.

Priset reflekterar inte budgetdator

Beställningslista för datorkomponenter med priser och totalsumma, inklusive ASUS Prime X870-P och AMD Ryzen 7 9800X3D. Totalt pris: 25 874 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Helvete vad dyrt det blivit med datorkomponenter. Köpte en budgetdator till yngsta grabben.

Priset reflekterar inte budgetdator

[bild]
Jag hittade flera av komponenterna för 2/3 av priset ungefär, kan man dessutom tänka sig att byta märke så kan du få ned priserna ytterligare. Jag sparade vid en snabb sökning in runt 7000 kr (överlag i huvudet).

Dessutom, detta är ingen budgetdator...

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hittade flera av komponenterna för 2/3 av priset ungefär, kan man dessutom tänka sig att byta märke så kan du få ned priserna ytterligare. Jag sparade vid en snabb sökning in runt 7000 kr (överlag i huvudet).

Nä han försöker bara skryta.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Köpte en budgetdator till yngsta grabben.
Moderkortet har HDMI-port med utsökta grafiska möjligheter. Skippa grafikkortet så sparar du åtta papp. Datorn kommer att fungera utmärkt till hans studier ändå. 😉

Duckar under bordet inväntande utbrottet. 😂

• Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Det finns en bra anledning till att ha köpt ett par Switch 2 istället för speldator till grabben. Grafikkort är galet dyrt numera.

Ser för övrigt inte riktigt poängen med att köpa dyrt moderkort till en relativt budget CPU... Finns ingen poäng att överklocka - bättre att lägga pengarna på annat.

S sjoelund skrev:
Finns ingen poäng att överklocka - bättre att lägga pengarna på annat.
Minne hade ju varit bra. Kan man ha så lite som 32 GB numera. En handfull VMar så är det slut...

pacman42 pacman42 skrev:

Det enda som inte är budget är möjligen chipset och nvme.

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Minne hade ju varit bra. Kan man ha så lite som 32 GB numera. En handfull VMar så är det slut...
Ska man bara spela spel så räcker det (men knappt). Vi kör numera 192GB ECC på jobbet för det är så billigt...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.