vad köper ni för dator?

• mac

90 Röster 26,3%
  • pc

252 Röster 73,7%
  • Antal röster
    342
A
Köper alltid en bra speldator (Windows) för då vet jag den klarar av alla program man kan tänkas köra.

Spelar idag med en Ps5 eftersom jag blev musskadad i händerna efter åratal av gaming.

AXS AXS skrev:
Sitter med en zbook 16" på jobbet. Grafikkort för cad och bra grejer för övrigt.

Men funderar på att gå ner ett snäpp i prestanda för kompaktare dator.

Någon som kör SOLIDWORKS eller liknande på zbook 14"?

Typ denna: [länk]
Beror ju helt på hur tunga modeller/strukturer/beräkningar du kör.
Jag kör Dells Precision värsting med typ all "bells and whistles" och det är inte svårt att få den att storkna beroende på uppgift.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Det har man beräkningskluster till :)

Vägrar att släpa in en stationär arbetsstation i hemmet.
Mina beräkningar tar över 5 veckor att göra på en 16 kärnig burk så de gör jag på 1024 noder i azure. Men behöver en kraftig workstation även för vardagsjobbet.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mina beräkningar tar över 5 veckor att göra på en 16 kärnig burk så de gör jag på 1024 noder i azure. Men behöver en kraftig workstation även för vardagsjobbet.
Jo så krallig en laptop kan bli. Men räcker inte alltid till.

AXS
Beror ju helt på hur tunga modeller/strukturer/beräkningar du kör.
Jag kör Dells Precision värsting med typ all "bells and whistles" och det är inte svårt att få den att storkna beroende på uppgift.
Och det beror ju mest på hur kassa alla andra är på att cad:a. 😁

Ska nog låta någon nyanställd ta min och så testa med den jag länkade till. Nackdelen blir att det alltid kommer krävas extern skärm hemma.

Jo så krallig en laptop kan bli. Men räcker inte alltid till.
En 16 kärnig laptop är långt ifrån en 16 kärnig desktop pga power och thermal limits. Vissa problem går även köra på GPU då vill man ha en desktop GPU

Fairlane Fairlane skrev:
Andsers talade nog snarare om hårddisken. En mekanisk kan låta illa och är långsam, medan en SSD är tyst och snabb. Det kan göra en enorm skillnad.

En annan sak som kan skilja rejält är mängden minne. Jag jobbar som IT-konsult och för mina uppdrag fungerar normalt min äldre laptop rätt bra (jag kan byta, men orkar inte för den gör jobbet). Den har 16 GB minne. På ett uppdrag fick jag låna en dator från kunden, mer eller mindre "samma" dator som jag har, men med 8 GB. Den gick inte att använda.
Skulle inte klara mig på mindre än 32 gig men då kör jag resharper som är en memoryhog

En 16 kärnig laptop är långt ifrån en 16 kärnig desktop pga power och thermal limits.
24 har I9an. Men jag vet att jag tappar att använda laptop men som sagt vägrar ställa ett kylskåps-stor dator hemma :)
Men klarar mig bra då vi kör kluster i mycket.

Moderna CPU boostar också bättre på bra kylning även fast man inte når thermal throttle. Jag fick runt 200 MHz högre boost per kärna vid all core när jag bytte från 1 360mm radiator till 1 360 + 560 radiator. Allt samma i övrigt.

24 har I9an. Men jag vet att jag tappar att använda laptop men som sagt vägrar ställa ett kylskåps-stor dator hemma :)
Jag kör en liten midtower som garanterat är tystare än din laptop under full load :)

Fast 24 intel kärnor är ju bara säljare snack. Alla 24 är inte high perf kärnor. Intel ligger verkligen efter AMD och det kommer från en person som varit intel fanboy i stor sätt hela livet

Jag kör en liten midtower som garanterat är tystare än din laptop under full load :)

Fast 24 intel kärnor är ju bara säljare snack. Alla 24 är inte high perf kärnor. Intel ligger verkligen efter AMD och det kommer från en person som varit intel fanboy i stor sätt hela livet
Ja förmodligen. Bara Quadro kortet i min station genererar en del värme att bli av med.

Ja förmodligen. Bara Quadro kortet i min station genererar en del värme att bli av med.
Det är nästan det bästa med vatten, slippa fläktarna på GPU. Min dator låter väldigt lite även på full load och vid idle upp till tungt kontorsarbete hörs ingenting. Men förstår det inte är för alla, man måste ha lite intresse för att orka mecka :)

Heter visst RTX inte quadro nu för tiden. Har inte bra koll på hårdvaran :)

P
Those are rookie numbers.

Mvh användare av ett flertal av superdatorerna listade på top500.

Heter visst RTX inte quadro nu för tiden. Har inte bra koll på hårdvaran :)
Nej Quadro finns. Jag valde dock en RTX 3090 för den hade ungefär dubbel prestanda mot motsvarande Quadro på den tiden. Dock är det väl ECC minne osv i Quadro vilket kan vara vikttigt för vissa problem. Jag använder min GPU mest för att baka ljus för vårt spel och där duger det med konsument kort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.